Nezadovoljna izveštajem vojne komisije, po kojem je pilot Omer Mehić glavni krivac za pad pad vojnog helikoptera 13. marta, javnost sve glasnije traži formiranje nove, nezavisne komisije koja bi ponovo istražila uzroke nesreće. Porodica poginulog pilota kategorički odbija mogućnost da je Mehić konzumirao alkohol, mada, ako je u njegovoj krvi zaista bilo 0,68 promila, kako se navodi u obdukcionom nalazu, ne treba smetnuti sa uma niz nelogičnosti koje se mogu naći u izveštaju vojne Komisije za ispitivanje uzroka udesa vojnog vazduhoplova, a koje su mogle da dovedu do nesreće.

– Dva pitanja su ključna, zašto nije ispoštovana procedura prilikom poletanja i zbog čega je helikopter morao da sleti na surčinski aerodrom, kada je pilot dva puta zahtevao da sletanje bude na VMA ili Batajnici. Iz izveštaja se vidi da je general Predrag Bandić obavestio ministra Bratislava Gašića da postoje tehnički uslovi za let, ali i da „nije poštovana standardna operativna procedura“, na šta ministar odgovara da je stvar urgentna i da se krene na zadatak. Drugi sporni detalj zabeležen je kada je helikopter bio nadomak Beograda. Posada je dva puta insistirala da sleti na VMA ili Batajnicu, ali od kontrole leta dobija informaciju da se uputi ka Aerodromu „Nikola Tesla“. Pilot je to učinio tek kada mu je rečeno da je tamo organizovan kompletan prihvat bebe.

Premijer Srbije Aleksandar Vućić pokušao je da odgovori na ova pitanja, na vanrednoj konferenciji za novinare održanoj u subotu. Za proceduralne propuste, koje konstatuje i Više javno tužilaštvo, premijer je rekao da će istraga biti nastavljena, te da će tužilaštvo utvrditi eventualnu odgovornost. Međutim, na pitanje zašto se insistiralo na sletanju na surčinski aerodrom, kada je posada zahtevala drugačije, Vučić tvrdi da je helikopter pokušao da sleti na Batajnicu, ali bezuspešno. Što se iz izveštaja ne vidi.

Branko Krga, bivši načelnik Generalštaba, kaže za Danas da se u ovom trenutku, bez dalje istrage, ne može ocenjivati u kojoj meri je kršenje procedura dovelo do pada helikoptera.

– Nikakva vojna komisija ne može da donese zaključak da li je nepoštovanje procedura uzrokovalo pad helikoptera ili ne. Zbog toga čekam nastavak istrage i suđenje, jer samo sud u ovom slučaju može da donese pravu odluku i utvrdi odgovornost, napominje Krga. Sa druge strane, bivši ministar odbrane Prvoslav Davinić smatra da je izveštaj vojne komisije „odličan i sveobuhvatan“ i da propusti u proceduri nisu dovele do pada helikoptera.

– Sasvim je normalno da stručna javnost ima podeljeno mišljenje, jer mišljenja su uvek politički motivisana. Vojni izveštaj je, po mom mišljenju, potpun, profesionalan i sadrži sve elemente iz kojih možemo da izvučemo zaključke. Desila se velika tragedija, ali ljudski faktor nije odgovoran. Kriva je magla, kaže Davinić za Danas. On ne spori da je bilo propusta u proceduri, ali naglašava da nijedan od njih nije uzrokovao nesreću.

– U samom izveštaju koncentrisao sam se na sekunde pre pada helikoptera. Pilot nije video pistu usled magle, krenuo je u penjanje, letelica se nagnula na jednu stranu, napravljen je fatalni zaokret i helikopter je izgubio stabilnost. Dakle, krivi su vremenski uslovi, ocenjuje naš sagovornik, dodajući da se i sam, dok je bio ministar odbrane, vozio u tom helikopteru, po magli. „Taj osećaj dezorijentisanosti, izgubljenosti u prostoru, rečima ne može da se opiše. To je ono što se u tim uslovima dogodilo posadi“,  zaključuje. Za vojnog analitičara Aleksandra Radića ključna i u isto vreme nedopustiva izjava članova vojne komisije, koja je navedena u izveštaju, jeste „narušavanje procedura nije od presudnog značaja“, odnosno nije dovelo do tragedije.

– Procedure su najbitnije u ovakvim situacijama. I to ne samo one koje su navedene u izveštaju. Mi ne znamo šta se događalo pre nego što je Gašić pozvao Bandića. I sam taj poziv je kršenje procedure, jer je ministar odbrane trebalo da pozove operativni centar kontrole leta, a ne komandira vazduhoplovne brigade. I to na mobilni telefon. Iz ovoga se jasno vidi da mi uopšte ne znamo ko i na koji način upravlja našom državom, smatra Radić. U samom izveštaju, dodaje, može se videti da je prekršeno niz procedura i da se mnoge i ne konstatuju „sa ciljem da se pilot označi kao krivac“.

– Natpisi u medijima „kriva je posada, pilot bio pijan“, pojavili su se nekoliko sati pre nego što je sa dokumenata skinuta oznaka tajnosti. Što znači da ih je neko tendeciozno plasirao u javnost. Vojnoj komisiji je najlakše da okrivi posadu, jer bi u suprotnom odgovarala lica koja ne nose uniformu, zaključuje Radić, dodajući da javnost sa pravom očekuje i odgovor na pitanje zašto Mehiću nije dozvoljeno da sleti na Batajnicu, kako je u više navrata tražio tokom leta.

Iako se u saopštenju beogradskog Višeg javnog tužilaštva navodi da deo odgovornosti za tragediju u kojoj je stradalo sedam osoba snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije, kao i da ima indicija za eventualnu odgovornost određenog broja civilnih lica, odnosno kontrolora leta na Aerodromu „Nikola Tesla“, te da će se istraga nastaviti, ostaje činjenica da je kao primarno odgovorna za pad helikoptera označena posada, a kao glavni krivac – pilot Omer Mehić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari