Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti podneo je Vladi Srbije zahtev da neposrednom prinudom obezbedi izvršenje rešenja Poverenika kojim je Agenciji za borbu protiv korupcije naloženo da portalu Pištaljka da kopije dokumenata iz predmeta kontrole imovine i prihoda gradonačelnika Beograda Siniše Malog.
Poverenik podseća da Agencija nije postupila po njegovom rešenju ni posle plaćanja novčanih kazni koje su joj izrečene u iznosu od 200.000 dinara, navodi se u saopštenju.
Agencija za borbu protiv korupcije je zahtev za pristup informacijama portala Pištaljka odbila u celosti uskraćujući pristup bilo kojoj informaciji, pa joj je, postupajući po žalbi Pištaljke, Poverenik naložio da tom portalu pruži tražene informacije, s tim što će neke, koje predstavljaju podatke o ličnosti, zaštiti.
Agencija je rešenje izvršila delimično i „zaštitila“ je odnosno uskratila i informacije koje ne predstavljaju podatke o ličnosti, poput iznosa finansijskih transakcija, površinu nepokretnosti, marke automobila i zatražila da Poverenik pristupi postupku administrativnog izvršenja.
Pošto je Poverenik stavio Agenciji u izgled izricanje novčanih kazni Agencija je Pištaljci dostavila i neke informacije koje je prethodno uskratila, ali ni ovaj put ne sve, a ne postupanje po nalogu Poverenika „objasnila“ time da je reč o podacima koji su „strogo poverljivi“ i koji su kao takvi označeni od strane drugih organa, Javnog tužilaštva i Uprave za sprečavanje pranja novca.
Taj argument Agencije nije prihvatljiv. Uostalom, Agencija se u toku postupka na njega nije uopšte pozivala, zahtev Pištaljke je odbila pozivajući se na „ugrožavanje toka postupka“ i „zaštitu privatnosti“ gradonačelnika, ukazao je Poverenik.
Pozivanje na „strogu poverljivost“ tek u fazi izvršnog postupka je i s elementarnog pravnog aspekta neodrživo. Čak i da je Agencija na problem „stroge poverljivosti“ ukazala u fazi postupka kad je to bilo moguće, taj bi argument bio krajnje problematičan, smatra kancelarije Poverenika.
Iz formalnih razloga jer nema nikakvih dokaza da je zaista reč o informacijama koje su kao „strogo poverljive“ klasifikovane na način i pod uslovima, bar formalno, u skladu sa Zakonom o tajnosti podataka.
Agencija čak nije ni Povereniku, ni na ponovljen zahtev, dostavila te spise na uvid, iako ih je sama, ako su zaista „strogo poverljivi“ pribavljala i koristila suprotno zakonu, budući da u Agenciji niko ne raspolaže sertifikatom koji je potreban za pristup klasifikovanim dokumentima.
Poverenik je, s obzirom da su podaci u vezi sa sumnjom u „pranje novca“ nadležnima poznati već osam godina što bi moralo biti više nego dovoljno vremena da se oni izjasne o osnovanosti sumnje, već javno ocenio da posle toliko vremena, a bez ikakvih očekivanih efekata, „strogo poverljivo“ neizbežno mnogo više asocira na zataškavanje sumnjivih radnji nego na zaštitu toka nekog postupka, navodi se u saopštenju.
Poverenik je zahtev Vladi uputio svestan činjenice da Vlada „dosledno“ ne izvršava svoju zakonsku obavezu da u slučaju potrebe prinudnim putem obezbedi izvršenje Poverenikovog rešenja, jer on smatra svojom obavezom da dosledno primenjuje mere na koje je ovlašćen i dužan u zaštiti prava javnosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.