Razdoblje od deset godina može definisati neki uspešni novi poduhvat i značajno promeniti put mladih ljudi koji su ga oblikovali. Tim putem su se kretali Sergej Brin i Leri Pejdž, iz kojih je postojano isijavala strast o pretraživanju Internet-mreže i koji nisu imali previše pojma o načinima zarađivanja novca kada su, 1998. godine, pokrenuli Google.

Dejvid A. Vajs i Mark Malsid: PRIČA O GUGLU

Ovo je priča o jednom od najinspirativnijih internet uspeha našeg doba. Knjiga se temelji na minucioznom istraživanju tehnološkog i poslovnog uspeha kompanije čiji je i sam naziv odavno postao širom sveta prepoznatljiv glagol. Akcije Gugla vrede više od Diznija i Dženeral motorsa zajedno, osoblje se besplatno hrani u kuhinji koju je vodio kuvar Grejtful Deda, dok zaposleni romobilima i rošulama presecaju živopisan kampus Silikonskoj dolini. Knjigu je objavio beogradski V.B.Z. uz čiju saglasnost objavljujemo najzanimljivije delove.

 

Nesuđenim preduzetnicima bilo je draže da ostanu na postdiplomskim studijama. Ali, nadahnuti srećnim slučajnim otkrićima, stvorili su najvredniji novi proizvod Doba Interneta. Podsticani Googleovom izuzetnom globalnom popularnošću i neočekivanim finansijskim uspehom, Brin i Pejdž dospeli su među prvu petorku na Forbsovom popisu 400 najbogatijih Amerikanaca, s imovinom koja je i jednom i drugom bila procenjena na 17,5 milijardi dolara. Od amaterskog početka, Google se ubrzano pretvarao u magnet za talente, zapošljavajući više od 20.000 ljudi, s milionima računara koji su sa svakim otkucajem sata generisali milijarde rezultata pretraživanja. Njihov finansijski uspeh je prožet ironijom. Kao studenti Leri i Sergej su s visine komentarisali „sva zla oglašavanja“. U Googleu je oglašavanje postalo izvor bogatstva iz kog se finansirao ukupni razvoj kompanije, uključujući kupovinu YouTubea za 1,6 milijardi dolara. Poput Googlea u njegovim ranim godinama, YouTube je imao vojsku korisnika entuzijasta i ogromni potencijal, ali bez prodaje ili profita. Dakle, šta je još motivisalo Brina i Pejdža da potroše toliku sumu na Internet videostranicu? Tim potezom su stavili YouTube van domašaja Microsofta, svog najvećeg rivala. Ovo odražava temeljni element Googleove strategije: nikad ne propustiti priliku da se pomute mrežne ambicije Microsofta.

Brin i Pejdž jednom su se čuvenom prilikom dovezli na posao u dva automobila marke Toyota Prius. Sad su poznatiji iz članaka žute štampe zbog vožnje avionom oko sveta u svom boingu 767 izrađenom narudžbini. Zahvaljujući partnerstvu Googlea i NASA-e, Brin i Pejdž mogu da uzlete i slete svojim avionom na strogo čuvanu NASA-inu pistu, tek nekoliko minuta udaljenu od Googleove centrale. Zbog toga su Brin i Pejdž predmet zavisti običnih milijardera Silikonske doline, koji svoje letelice ipak moraju da parkiraju malo dalje. Ali, mnogo je toga ostalo nepromenjeno u vezi s Lerijem i Sergejom. Još uvek rade u istoj kancelariji i uživaju da provode vreme zajedno, bez obzira da li se radi o poslu ili o zabavi. I dalje održavaju zajednički osećaj misije i vizije Googlea Godine 2007. su u rasponu od samo nekoliko meseci priveli kraju svoje momačke godine, oženivši se izuzetno sposobnim ženama.

Sergej je, u proleće, prvi stupio u brak. Venčao se s Anom Vojcicki, ekspertom za biotehnologiju i suosnivačicom kompanije za mrežno DNK testiranje 23andMe. Ta Internet-stranica pomaže ljudima da istraže svoje gene, što spada u Sergejeve strasti, a ujedno je i komercijalni potencijal za Google. Par se upoznao preko Anine sestre, Suzan Vojcicki, koja je Brinu i Pejdžu iznajmljivala garažu kad su pokretali Google. Lokacija venčanja para Brin-Vojcicki držana je kao tajna pred malom listom gostiju, koji su bili pozvani na besplatnu vožnju avionom na aerodrom pored San Franciska. Avion je prebacio društvo do Bahama, gde su Sergej i Ana doplivali do peščanog spruda i venčali se u kupaćim kostimima, stojeći ispod chuppaha, baldahina koji na jevrejskim venčanjima simbolizuje dom. Zvanice su ostale suve, prevezavši se brodom do peščanog spruda. Leri je bio Sergejev kum.

Ubrzo nakon venčanja, Google je proizveo nemalu pometnju investicijom od 3,9 miliona dolara u 23andMe. Neupućeni su ukazivali na nepotizam, ali Google je ponudio svoje objašnjenje. Brin je lično uložio u 23andMe pre venčanja. Ono što je Google potom kupio za 3,9 miliona dolara bio je Brinov udeo u kompaniji. Tako će, ako se jednog dana 23andMe pokaže profitabilnim, svi deoničari imati koristi, a ne samo Brin. To je imalo smisla za Sergeja, budući da je zadržao svoju ambiciju i entuzijazam zaširenje Googlea u sferu genetike. Ali, da je bila reč o većoj sumi novca, to bi postalo ozbiljniji problem.

Nastavlja se

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari