Kakva je uloga Vojske Srbije u sistemu odbrane zemlje, kako se postaje profesionalni vojnik, vojna obaveza u Srbiji, koji su oblici nenaoružanog otpora, civilna zaštita… neke su od tema o kojima će učenici završnih razreda srednjih škola učiti tokom drugog polugodišta.
Uvođenje sadržaja obuke u školski sistem iniciralo je Ministarstvo odbrane, pozivajući se da odredbe Zakona o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi, koji učenike srednjih škola definišu kao kategoriju građana koji treba da steknu znanja i veštine za potrebe odbrane zemlje u uslovima vanrednog i ratnog stanja.
„Ova inicijativa ima za cilj da se stvore uslovi da učenici završnih razreda srednje škole steknu osnovna znanja o sistemu odbrane, da se upoznaju sa svojim pravima i obavezama, kao i da razviju svest o potrebi odbrane zemlje i značaju negovanja patriotskih osećanja, ističe se u dopisu koji je Ministarstvo prosvete uputilo na adrese srednjih škola u Srbiji.
U Ministarstvu prosvete za Danas kažu da neće biti uveden nov predmet već će se u toku ove školske godine kroz četiri časa odeljenskog starešine fakultativno obrađivati 11 tema o kojima će govoriti razredni starešina ili gosti iz Ministarstva odbrane. Dodaju da nisu predviđene nikakve praktične obuke.
Vladimir Cvetković, profesor Fakulteta bezbednosti Univerziteta u Beogradu, pozdravlja ovu inicijativu, kao prvi korak u uvođenju bezbednosne kulture u obrazovni sistem Srbije, za šta se taj fakultet godinama zalaže. On ističe da akademske institucije treba da budu partner u tom procesu ministarstvima prosvete, odbrane i policije i podseća da je pri kraju projekat Fakulteta bezbednosti koji se odnosi na protokole, procedure i način organizovanja bezbednosti unutar obrazovnog sistema.
Cvetković dodaje da se u Evropi dešava suprotan proces od onog koji je trajao krajem 90-ih godina prošlog veka i početkom 2000., kada je došlo do ukidanja obaveznog služenja vojnog roka i formiranja profesionalne vojske u velikom broju država EU. Podseća da je obavezno služenje vojnog roka vraćeno u Danskoj i Švedskoj i da su to najavile Nemačka i Francuska. Cvetković ocenjuje da je naša zemlja pod institucijalnim uticajem Nemačke i Francuske, jer „kako su one menjale svoja institucijalna rešenja, to smo radili i mi“.
Na pitanje da li bi, ako se ovo može smatrati prvim korakom u uvođenju bezbednosne kulture, bilo primerenije da đaci uče o zaštiti od elementarnih nepogoda, narkomanije i slično, umesto da se govori o taktičko-tehničkim zborovima i promociji Vojske Srbije, Cvetković odgovara:
– U našem sistemu još uvek nemamo jasno utvrđene nadležnosti. Civilna zaštita spada u nadležnost i Ministarstva odbrane i MUP-a i lokalne samouprave i u takvim okolnostima kada ne postoje sistemska rešenja, logično je da svako ministarstvu „vuče“ na svoju stranu i „gura“ svoje teme. Samo koordinacijom pomenutih ministarstava i stručne javnosti ovo pitanje može da se reši kvalitetno i da dugoročno donese dobrobit i državi i građanima – smatra Cvetković.
Kao naredni korak on vidi formiranje zajedničkog tela, sastavljenog od predstavnika univerzitetske zajednice i pomenutih ministarstava, koje treba da ponudi sistemska operativna rešenja, s obzirom da već postoje brojne analize i dijagnoze stanja, kao i iskustva iz pilot projekata uvođenja bezbednosne kulture koje je radio upravo Fakultet bezbednosti.
– Cenim da je pozitivno da se održi nekoliko časova nastave o vojnoj tematici srednjoškolcima i da posete neku jedinicu Vojske Srbije. Ne radi se o pokušaju uvođenja predmeta o odbrani kao što je nekada postojao već samo o informativnim predavanjima. Odbrana zemlje je tema koja je u školstvu u najrazvijenijim demokratskim državama i niko to tamo ne vidi kao pokušaj militarizacije. Zbog posebnosti vojnog poziva u demokratskim zemljama aktivno se radi na propagandi profesionalne službe u školama. Na primer, u SAD u svim školama angažovani su podoficiri zaduženi za „vrbovanje“ kandidata za vojnu službu kojima država nudi stipendije ako prihvate da nose uniformu. U Srbiji smo ostali u raskoraku između činjenice da imamo profesionalnu vojsku i potpunog zanemarivanja potrebe da se za taj model popune obezbedi efikasan mehanizam za motivisanje kandidata, a jedna od tih aktivnosti je prisustvo vojske u školama – kaže za Danas Aleksandar Radić, vojni analitičar.
Preporučene teme
Na spisku tema o kojima će učiti maturanti srednjih škola su:
- mesto, uloga i zadaci Vojske Srbije u sistemu bezbednosti i odbrane: vojna obaveza u Srbiji; radna i materijalna obaveza u Srbiji
- kako postati oficir Vojske Srbije; kako postati profesionalni vojnik; fizička spremnost – preduslov za vojni poziv
- služba osmatranja i obaveštavanja; oblici nenaoružanog otpora; bojni otrovi; biološka i zapaljiva sredstva; civilna zaštita
- taktičko-tehnički zborovi (čas se može realizovati tako što bi učenici organizovano posetili komande, jedinice i ustanove VS)
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.