Predizborna obećanja i postizborne obmane 1

Aerodroma Ponikve kod Užica, koji je trebalo da bude završen do kraja avgusta, neće služiti za redovni saobraćaj još godinu (ili dve) jer je, navodno, neko pogrešno informisao premijera Srbije o tome koliko je novca potrebno da se završe kompletni radovi.

Iako zvuči neverovatno da je premijera moguće obmanuti, izgleda da su Užičani u tome uspeli. Aleksandar Vučić je, u predizbornoj kampanji, bio na aerodromu i, kako je tvrdio, uverio se u to da je u rekordnom roku i sa malo novca izgrađena nova pristanišna zgrada, a potom obećao da će aerodrom biti otvoren četiri meseca kasnije. Isto obećanje Užičanima su dali i ministarka Zorana Mihajlović, tadašnji ministar pravde Nikola Selaković i užički gradonačelnik Tihomir Petković. Međutim, kako su izbori prošli, usledilo je otrežnjenje, a s njim su isplivala i mnoga pitanja. Primera radi, kako je moguće da se, za tako veliki i kompleksni projekat, koji se najavljuje decenijama, ne zna koliko će da košta? Kako je moguće da se ne zna dinamika radova, i na kraju – da li je užička vlast uopšte sposobna da takav projekat iznese do kraja?

Obećanje

Nekadašnji vojni aerodrom kod Užica uništen je u NATO bombardovanju 1999. godine i postepeno je obnavljan, pa je od ukupno tri kilometra poletno-sletne staze rekonstruisano oko 2,2 kilometra. Ministarstvo odbrane je 2011. godine, bez naknade, aerodromski kompleks ustupilo gradu, a dve godine kasnije, tadašnji ministar saobraćaja Aleksandar Antić uručio je tadašnjem gradonačelniku Užica i naprednjaku Saši Miloševiću, dozvolu za sletanje i poletanje manjih letelica.

– Mnogo toga smo proteklih meseci, u tišini, uradili na Ponikvama. Mogli smo sad da ga otvorimo, kao što su neki drugi otvarali Lađevce kod Kraljeva, a koji i dalje ne radi, ali aerodrom Ponikve otvorićemo za saobraćaj krajem avgusta – obećao je, 17. aprila ove godine, Aleksandar Vučić sa predizbornog skupa SNS u Užicu.

Kako je postalo izvesno da se to neće dogoditi, užički gradonačelnik i Vučićev stranački kolega Tihomir Petković nedavno je objasnio da taj rok nije moguće ispuniti, jer je „neko pogrešno informisao premijera o tome koliko je novca i vremena potrebno da se završe radovi“. Jer, umesto 600.000 evra, za obnovu kompletne piste, potrebno je tri puta više, a za za završetak aerodroma, prema projektantskoj proceni, neophodno je oko tri miliona evra.

Obmana

– LJudi, koji su bili na Ponikvama su, iz najbolje namere, kako bi se dobio novac od Vlade Srbije, rekli premijeru da je za završetak piste potrebno 600.000 evra. Međutim, ispostavilo se da je za to potrebno 1,7 do 1,9 miliona evra. Razmišljamo o tome da se, umesto preostalih 880 metara, završi oko 400 metara piste, što bi u početku bilo dovoljno za odvijanje saobraćaja. Premijeru su tada ponuđeni nerealni rokovi i novčani iznosi, ali u tome nije bilo zle namere i to ne bi trebalo potencirati. Sve smo to objasnili premijeru, preko njegovog savetnika koji je zadužen za Ponikve – kaže za Danas Petković, dodavši da on nije prisustvovao razgovoru sa premijerom na Ponikvama i da ne zna ko ga je pogrešno informisao.

Prema njegovim rečima Vučić je obećao da će Vlada Srbije sa dva miliona evra finansirati radove na Ponikvama, „kako bi aerodrom bio u punoj funkciji krajem naredne ili one tamo godine“. Navodeći da je formirana radna grupa na čelu sa Nemanjom Stevanovićem, savetnikom premijera Vučića, koji je zadužen za završetak Ponikava, Petković je rekao da su u taj projekat uključeni filmski reditelj Emir Kusturica, kao i Nikola Selaković i da bi trebalo da se uključe i okolne lokalne samouprave, pre svega opština Čajetina.

Objašnjenje

Saša Savić, direktor JP Aerodrom Ponikve, ističe za Danas da se „ne oseća prozvanim i odgovornim za pogrešne informacije koje su predočene premijeru“ i tvrdi da prilikom Vučićeve posete aerodromu „nisu date bilo kakve procene o vrednosti radova“.

– S premijerom smo tada razgovarali o nastavku radova, pre svega o postavljanju ograde oko obnovljenog dela piste, koju nam je donirao Aerodrom „Nikola Tesla“, i svetlosne signalizacije. Govorili smo o rokovima, ali ne i o troškovima, niti je bilo reči o asfaltiranju neobnovljenih 880 metara poletno-sletne staze. Međutim, odmah posle premijerove posete, do nas je došla informacija o tome da je država spremna da pomogne oko asfaltiranja preostalog dela piste i da su traženi podaci o troškovima. Tvrdim da niko sa aerodroma Ponikve nije davao bilo kakvu procenu vrednosti radova, jer projekat rekonstrukcije piste, koji je radio Institut za puteve, nije bio završen – nastavlja priču Savić i naglašava da se nezvanično se pominjalo da je za rekonstrukciju potrebno od 500.000 do 800.000 evra, ali da se s tim podacima nije izlazilo u javnost.

Po projektima koji su kasnije završeni, kako je rekao, za prvu fazu uspostavljanja redovnih linija potrebno je tri do tri i po miliona evra, ali kako ocenjuje, ta investicija mogla bi da bude jeftinija, jer bi se na tenderu ostvarila 20 do 30 odsto niža cena.

– Formirana je radna grupa koja bi trebalo da pregleda projektnu dokumentaciju i da pripremi tender za rekonstrukciju poletno-sletne staze, postavljanje svetlosnog sistema i ograde. O novim rokovima za završetak radova nezahvalno je govoriti, pošto je izgubljena ova građevinska sezona. Bilo bi idealno kada bismo do kraja godine uspeli da završimo tendersku proceduru, kako bismo izabrali izvođače i kako bi radovi krenuli čim to budu dozvolile vremenske prilike – procenjuje Savić i navodi da on nema saznaja o tome da je premijer obećao da će Vlada Srbije obezbediti dva miliona evra za neophodne radove.

Rešenje

I dok se Užičani nadgornjavaju, gube dragoceno vreme i iskazuju neozbiljnost, iz Čajetine stiže zahtev da se Ponikve što pre osposobe za saobraćaj, radi daljeg razvoja turističke privrede na Zlatiboru, koji vapi za inostranim gostima, a koji ne pristaju na to da se od Beograda „truckaju“ Ibarskom magistralom puna četiri sata. Uz opasku da je želja opštine Čajetina da Ponikve postanu civilna vazdušna luka i za veće letelice, te da su inostrani turoperatori zainteresovani za Zlatibor, Taru, Mokru Goru, Zlatar i druge turističke destinacije u ovom delu Srbije, Milan Stamatović, predsednik te opštine ukazuje na to da bi se aktiviranjem aerodroma za 30 odsto unapredila privredna aktivnost čitavog Zlatiborskog okruga. On, u tom kontekstu, podseća da su pojedine niskotarifne kompanije, poput Viz era, zainteresovane za Ponikve, ali da čekaju rasplet situacije.

– Jasno je da Grad Užice, ni nakon tri godine od otvaranja i puštanja u rad, nema dovoljno resursa da samostalno servisira JP Aerodrom Ponikve, koje ne služi svrsi zbog koje je osnovano. Zlatiborski upravni okrug pokrenuo je, krajem prošle godine, inicijativu za promenu statusa tog preduzeća kako bi ono postalo društvo sa ograničenom odgovornošću regionalnog karaktera, čiji bi članovi bili Grad Užice i opštine Čajetina, Arilje, Bajina Bašta, Kosjerić, Priboj, Prijepolje, Požega, Nova Varoš i Sjenica, ali se dalje od tog zaključka nije odmaklo – poručio je Stamatović koji se zalaže za statusnu promenu JP Aerodrom Ponikve.

Na inicijativu opštine Čajetina, na Zlatiboru će, 20. oktobra, biti organizovana Regionalna konferencija „Aerodrom Ponikve – strateški cilj zapadne Srbije“, na koju su pozvani predstavnici vlada Srbije i Republike Srpske, diplomatskog kora, lokalnih samouprava, privrednih komora, vazduhoplovnog sektora, turističkih radnika i drugi. Cilj tog skupa je da se javnosti uputi snažna poruka o potrebi da se Ponikve što pre aktiviraju.

Savetnik ćuti

Nemanja Stevanović, koji je naveden kao savetnik premijera Vučića i čelnik pomenute radne grupe za aktiviranje Ponikava, i pored poziva na mobilni telefon, nije se javio našoj redakciji kako bi objasnio sudbinu tog aerodroma.

Zajednička briga

– Opština Čajetina je jedan od najglasnijih zagovornika statusne promene JP Aerodrom Ponikve, jer smatramo da jedan grad, ili opština, neće biti u mogućnosti da finansijski i tehnički servisiraju aerodrom. Statusnom promenom stvorile bi se pretpostavke da se u rad i finansiranje aerodroma uključe i druge opštine Zlatiborskog upravnog okruga, ali i zainteresovani privrednici. Opština Čajetina spremna je da učestvuje u finansiranju takvog preduzeća i nadam se da će užička vlast, u što kraćem roku, doneti takvu odluku – komentariše za Danas Milan Stamatović, predsednik opštine Čajetina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari