Kuriri i dostavljači su profesije koje izumiru u Beogradu – priča za Danas Željko P. (36), koji obavlja kurirski posao u jednoj renomiranoj stranoj kompaniji za dostavu pošiljki.
Objašnjava da je početak primene sistema „Oko sokolovo“ za kažnjavanje nepropisnog parkiranja poslednji u nizu loših poteza gradskih vlasti koji njemu i kolegama obavljanje posla pravi ne samo nemogućim, već i besmislenim.
– U beogradskom saobraćaju vlada haos i nije novost da je nepropisno parkiranje jedan od najvećih problema. Međutim, ovakva primena sistema „Oko sokolovo“, po kojem ni mi koji obavljamo službenu dužnost ne možemo da budemo izuzeti ako smo na tri minuta zauzeli deo trotoara, dovešće do totalnog haosa ne samo u našoj profesiji već će ići na štetu i građana kojima pošiljke neće moći da budu dostavljene na kućnu adresu – priča Željko.
Najveći problem po njegovom mišljenju predstavlja izostanak regulative po kojoj bi oni koji službeno vrše bilo kakvu dostavu mogli da imaju određene povlastice.
– Ako taksisti mogu da nekažnjeno zakoče saobraćaj u celoj ulici u kojoj je zabranjeno stajanje i parkiranje samo zato što čekaju ili ostavljaju mušteriju i na to niko ne reaguje, a po celom gradu postoje kamere koje snimaju, zašto mi ne bi mogli da imamo prostor od pet minuta dozvoljenog parkiranja za dostavu. Ne treba naravno dozvoliti ostavljanje automobila na sred raskrsnice ili pešačkog prelaza, ali ako se službenim vozilom zauzme na par minuta deo trotoara, a istovremeno ostavi prostor za pešake, zašto bi to bio toliki zločin? Ne vidim razlog da se to ne toleriše samo službenim vozilima u širem centru Beograda, gde je parking mesto skoro nemoguće naći u radno vreme – dodaje Željko.
Objašnjava da je upravo zbog ovog problema sve češća slika po gradu da kurir sedi u autu i čeka da osoba koja treba da preuzme paket izađe iz stana i dođe do njega, pošto vozilo ne sme da ostavi prazno ni minut.
– Ovaj problem nije nastao sa „Okom sokolovim“. U mojoj firmi se smatra kaznom kada moraš da odradiš rutu po centru. Nije problem ići na Karaburmu ili Labudovo brdo, tamo se uvek nađe zgodan ćošak gde smeš da ostavi auto, ali centar je pakao. Mnogi misle da smo bahati kada ih zamolimo da izađu da preuzmu paket jer ne možemo da nađemo parking mesto. Ne shvataju da i nama sve to otežava posao. Dok sačekam da neko prekine neku svoju kućnu aktivnost, obuče se, izađe do mene, ja bih za to vreme već predao pošiljku i bio na putu do sledećeg klijenta – tvrdi Željko.
Kaže i da su kompanije mahom svesne problema sa kojima se njihovi zaposleni susreću, ali da malo šta čine da utiču na gradske vlasti.
– U firmi imamo mobilne telefone sa neograničenim kreditom kako bi plaćali parking u zonama. Međutim, sve je to džaba kada mesta jednostavno nema, a kazna za nepropisno parkiranje stiže i firmi i vozaču. Meni iz firme čak nisu dali odobrenje da pričam na ovu temu, ali me baš briga, jer ionako planiram da uskoro promenim profesiju. Iako su jaka strana kompanija, dobro znaju da su Vesić i ekipa gazde u gradu, a njima se ne treba zamerati. Mnogi kuriri su iz moje firme, uprkos solidnim uslovima i dobroj plati, odlučili da odu jer jednostavno ne mogu da obavljaju posao. Ne uspevaju da postignu kvotu od oko 30 isporučenih pošiljki dnevno kada se veći deo dana vrte u krug tražeći parking mesto – zaključuje Željko.
Ivan S. (27) radi u domaćoj kurirskoj firmi, a „Oko sokolovo“ mu zadaje probleme uprkos raznim olakšicama koje zbog toga ima prilikom kršenja saobraćajnih propisa.
– Vlasnik firme je blizak rođak jednog visokog političara i zbog toga smo u povlašćenom položaju u saobraćaju. Nama se kazne ne pišu, a ako nas baš neki saobraćajac zaustavi dovoljno je da napišemo izveštaj na kraju smene, pa gazda to reši posle na višem nivou. Međutim, „Oko sokolovo“ ne bira „žrtve“, što je verujem i cilj sistema. Zbog toga smo svi poslednjih nedelja pod velikim pritiskom jer već imamo zaostatak u dostavi, a mogu misliti šta će biti u septembru kada se svi vrate s odmora, pa gužva postane još veća – upozorava Ivan.
Iako su trenutno on i kolege u problemu jer im je rad u širem centru usporen i otežan, veruje da će se rešenje za njegovu firmu ipak pronaći.
– Kolege veruju da će morati nešto da se smisli jer je gazda ipak jako bitan čovek u vlasti. Da li će „Oko sokolovo“ samo za naša vozila biti podešeno da ignoriše nepropisno parkiranje ili će te kazne naknadno brisati, ne znam, ali u svakom slučaju ne verujem da će stanje ostati ovako do Nove godine. Mislim da trenutno 30 odsto manje toga uspevamo dnevno da isporučimo. Ako ovako ostane, preživeće samo oni na biciklu. Samo ne znam kako će oni da dostavljaju pakete od po 15, 20 kila – zaključuje Ivan.
Ko kažnjava bahate milicajce?
– Pre neki dan u jednosmernoj ulici u suprotnom smeru mi naišlo vozilo Komunalne milicije. Nisu hteli da se sklone već su čekali da ja nađem prostor kako bi prošli, iako su oni u pogrešnom smeru. Čak me vozač s prozora ispsovao što mora da me čeka da se sklonim. Eto, takvim ljudima je dato da kažnjavaju saobraćajne prekršaje, a pitam se koliko uopšte poznaju propise. Kada sam šefu smene rekao šta sam doživeo on mi odgovorio: „Ma, pusti, ko uopšte kažnjava bahate policajce u ovoj zemlji“ – priča Željko P. koji obavlja posao kurira.
Kad brat preuzme posao
Radnici Pošte Srbije koji su pre godinu i po dana bili u štrajku optužili su tada poslovodstvo da kurirskoj firmi „Royal Express“ namerno prepušta poslove dostave pošiljki zato što nezvanično deo vlasništva u toj kompaniji navodno ima i Andrej Vučić, brat predsednika Aleksandra Vučića.
– Kada su se pojavili na tržištu, preko noći su uzeli mnoge najveće poslove. Sve državne kompanije su počele preko njih da šalju svoje službene prepiske. Ranije sam na primer imao čak po 15, 20 pisama i pošiljki da isporučim u Klinički centar Srbije, a sada sve to ide samo preko njih – objašnjava kurir Željko P.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.