Pre samo nekoliko dana autobus Gradskog saobraćajnog preduzeća na liniji 77 zapalio se u Brankovoj ulici, a dan kasnije vozilu na liniji 83 otkazale su kočnice u Nemanjinoj ulici, usled čega je vozač izgubio kontrolu, gradski autobus oborio motociklistu, očešao se o automobil i udario u zid.
Iako niko od putnika, samo pukom srećom nije teže povređen, gotovo da je postalo uobičajeno da se građani brinu za svoju bezbednost, kada je vožnja gradskim prevozom u pitanju.
Razlozi ovolikog broja nesreća koje rizikuju živote i putnika i prolaznika uzrok su opšteg propadanja gradskog saobraćajnog preduzeća, od loših i retkih remonta, neplanskog trošenja novca ali i lošeg upravljanja javnim preduzećem, koje je u gubicima uprkos stalnim subvencijama iz gradske kase, smatraju poznavaoci.
– Situacija u GSP-u je katastrofalna, što pokazuju i nedavna dva incidenta u samo tri dana. GSP duguje dobavljačima čak 5,7 milijardi dinara, što znači da ima problem sa servisima koje treba uraditi eksterno. Ovo preduzeće je u poslednje tri godine zabežilo neto gubitak od oko četiri milijarde dinara, uprkos ogromnim subvencijama iz gradskog budžeta, što govori da je poslovaje neprofesionalno i nedomaćinsko. U prilog tomo govori i podatak da se remont jednog trolejbusa plaća čak 80 hiljada evra, da se daje dva miliona evra godišnje za servis kineskih autobusa koji su pod garancijom, a da klime radi izvesna firma iz Novog Sada koja se nije proslavila, da budem blag, kaže za Danas direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović.
Centar je nakon incidenta podsetio da se u oba slučaja radi o autobusima marke Ikarbus.
„Pored održavanja, postavljaju se i druga pitanja. Na primer, zašto su od 2018. godine na liniji 83 svi zglobni autobusi zamenjeni starim solo autobusima, koji ne mogu adekvatno opsluživati ovako opterećen pravac? Problemi u vođenju GSP-a su toliko nagomilani, da se više ne mogu stavljati pod tepih. Pre nego što neko nastrada, zahtevamo hitne promene u Sekretarijatu za javni prevoz i rukovodstvu GSP-a“, pisao je CLS.
Ova organizacija je skrenula pažnju i na činjenicu da iako su Grad Beograd i GSP kupili 2019. godine 170 kineskih autobusa marke „Higer“ sa plaćenom punom petogodišnjom garancijom, i ove godine se za servis ovih autobusa izdvaja čak 2.1 milion evra, što se vidi iz tekuće javne nabavke GSP-a u vrednosti od 250 miliona dinara, koja bi trebalo da je realizovana početkom meseca.
“Nejasno je zašto se iz osiromašenog i zaduženog GSP-a svake godine izdvajaju milioni evra za servis kineskih autobusa, kada se zna da je za njih u kupoprodajnom ugovoru predviđena petogodišnja garancija koja pokriva većinu stavki koje se pominju u javnim nabavkama. GSP Beograd je zahvaljujući ovakvim ugovorima ostvarilo neto gubitak od 1.22 milijarde dinara u 2021. godini, uprkos rekordnim subvencijama”, naveo je CLS.
No, gubici i ogromne subvencije Grada nisu ništa novo za GSP, a gubitke u poslovanju to preduzeće davno je pravdalo “slabom naplatom karata” u javnom prevozu, koje su bile u nadležnosti bivšeg BusPlusa.
To međutim nikako ne objašnjava zašto je, nakon konačnog isteka desetogodišnjeg ugovora sa tom kompanijom, isti ugovor obnovljen na još deceniju, i to pod istim uslovima i gotovo identičnim pravima privatnika.
Ove godine GSP će opet izdvojiti i basnoslovnu sumu za remont klima uređaja u vozilima, a predviđeno je 75 miliona dinara za veliki servis klima u autobusima, još devet miliona za klime u tramvajima i trolejbusima, kao i tri miliona za rezervne delove.
“Na šta će ove pare biti potrošene nije jasno, niti je jasno zašto je neophodan ovoliki iznos, imajući u vidu da je ista nabavka obavljena i prošle godine“, pitaju iz CLS.
Oni zbog tih nejasnoća i nelogičnosti u poslovanju, kao i značajnih godišnjih gubitaka i dugovanja tog preduzeća, zahtevaju da se uradi vanredni izveštaj Državne revizorske institucije i tamo gde treba podnesu prekršajne i krivične prijave.
– Takvo poslovanje se pokriva tako što vozila GSP-a prolaze interni tehnički pregled, umesto da se radi nezavisni eksterni. Situacija nije bolja ni kod privatnih prevoznika, koji rade godinama bez ikakvog nadzora Sekretarijata za javni prevoz. Uzimaju se loši autobusi, vozači rade preko svake norme, ne poštuju se ugovorne obaveze. Dobar primer je Lasta, koja stare autobuse marke Setra plaća čak 80 hiljada evra po komadu, a oni ne mogu da izdrže ugovoreni obim posla pa se kvare. Direktor Laste je inače nezvanični poverenik vladajuće stanke za Valjevo. Potrebna je kompletna reforma politike javnog prevoza u Beogradu, ali i novi ljudi u Sekretarijatu za javni prevoz i GSP-u, jasan je Jovanović.
On podseća da su se i prošlih godina ređali incidenti sa autobusima marke BMC, uvezenim iz Turske, kojima se nekoliko puta javljao kvar poznat kao “iberturaža” ili naglo i nekontrolisano povećanje gasa.
Takav jedan autobus, jedan od 70 koje je Grad Beograd nabavio u sumnjivom tenderu, kako je gradska opozicija tada isticala, je 2019. izazvao lančani sudar na Zvezdari, nakon što mu je gas otkazao i brzina mu se naglo povećala.
Javnost je sumnjala da su ti autobusi u Beograd stigli sa lagera, jer se na njihovu isporuku veoma malo čekalo, pa tako postoji i sumnja da ih je prethodni naručilac vratio proizvođaču upravo zbog tog ozbiljnog felera, a da ga je on prodao Beogradu.
To nije bio prvi incident te vrste, a usledili su i drugi slični, sa istom markom autobusa, a gradska vlast nikada nije pristala da uradi hitni vanredni pregled tih autobusa. Iz iste firme Grad više nije naručivao dizel autobuse, ali je poručeno 100 BMC vozila na gas, objasnio je Jovanović.
Podsetimo i na slučaj iz juna prošle godine kada je tramvaj na liniji 2 iskočio iz šina, u Dušanovoj ulici, i udario u stambenu zgradu. GSP je tada požuruio da saopšti da je do nezgode verovatno doveo ljudski faktor, ali je i najavio da će ispitati kako je do nesreće došlo. Ipak, rezultate istrage javnost nije čula.
Stranka slobode i pravde regovala je na dve uzastopne nesreće u javnom prevozu i u saopštenju konstatovala da se gradski prevoznik “raspada” i da se “nešto hitno mora preduzeti”.
– Loša uprava je potpuno srozala GSP, koji je postao nelikvidno društvo koje grad Beograd subvencioniše, ali rezultat tolikih ulaganja građani ne vide. Sve su češće vesti da se autobus zapalio, da kočnice nisu radile ili da je vozilo dobilo nekontrolisano ubrzanje. Građani su sa pravom zabrinuti da li je javni prevoz bezbedan. Dodatno, došlo je do velikog odliva zaposlenih koji su radili na održavanju vozila, pa to još više ugrožava normalan rad GSP-a.
Oni koji ostaju prinuđeni su da rade duple smene, alate prilagođavaju sami i nemaju osnovne uslove za rad. Nažalost odlaze nam i vozači, komentariše za Danas Mila Popović, predsednica beogradskog odbora SSP.
Ona napominje da se za to vreme kupuju BMC turski autobusi na gas “u dubioznom postupku”.
– Autobusi koji, iako su kupljeni 2021,još nisu na ulicama i ne prevoze putnike, jer je izgradnja gasne stanice data privatniku. Taj privatnik će u najboljem slučaju tek 2023. izgraditi stanicu, a možda ni do tada.Uprava GSP-a nije kupila nijedan trolejbus ni tramvaj. Grad umesto da se ozbiljno pozabavi ovim problemima, ulaže 162 miliona dinara u pravljenje filmova i promo materijala za javni prevoz. Pitamo se da li će se ti filmovi zvati „Ima li kočnica u autobusu“, zaključuje Popović.
A dok se toliko novca izdvaja za reklame, “Sekretarijat za javni prevoz je objavio da se Beograđani voze u 264 vozila koja čak nemaju ni tehničku mogućnost da im se ugradi klima, ali nije dao informaciju koliko su stara vozila i da li su bezbedna“, pišu iz te stranke i traže tehnički pregled svih vozila u najkraćem roku.
– Da bi GSP stao na noge neophodno je da se uvede profesionalna i odgovorna uprava koja će da odredi prioritete, da se ispitaju i revidiraju svi ugovori sa privatnicima koji prevoze na gradskim linijama, da se raskine koncesija za gas, obnovi vozni park ali i poboljšaju uslovi za zaposlene, predlaže rešenje nezavidnog položaja GSP-a naša sagovornica.
Još jedan od velikih problema jeste i ogroman manjak vozača autobusa, jer je većina iskusnih vozača otišla zbog loših uslova rada i niskih zarada.
Kako govore sindikati, vozači čak organizovano odlaze u zapadne zemlje ali i bivše republike, posebno Sloveniju, gde je zarada za isti rad čak trostruko veća.
Posledica je da vozila voze neiskusni vozači, prave saobraćajne greške, naglo koče i “cimaju”, pa nisu retke situacije da putnici izlaze iz autobusa preplašeni, a često i ugruvani od padova i udaranja tokom vožnje.
Vozači masovno odlaze
“Zašto se to uopšte dešava? Prvo, u toku 2021. godine, GSP je napustilo 114 zaposlenih, a najviše sa poslova u održavanju voznog parka. Drugo, investicije u postojeća vozila nisu dovoljne, jer je loša uprava uspela da od GSP-a napravi nelikvidno preduzeće koje godinama dobija subvencije iz beogradskog budžeta. GSP preostale zaposlene primorava da rade u nekoliko smena u toku jednog dana. Zaposleni nemaju uslove za rad, rezervne delove, alate prilagođavaju sami, a ako se pobune i javno obelodane uslove plaše se da će da izgube posao jer Pravilnikom koji je usvojio Grad, zaposleni mogu davati informacije o GSP- u samo ako prethodno dobiju saglasnost poslodavca”, navodi SSP.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.