Da bi se smanjilo zagađenje u Beogradu, potrebno je postaviti od 3.000 do 5.000 energetski neutralnih uređaja za pročišćavanje vazduha na lokacijama na kojima se ljudi najviše zadržavaju, poput onih ispred Tržnog centra Ušće, rekao je FoNetu profesor Instituta “Mihajlo Pupin” Aleksandar Rodić.
On je u serijalu razgovora Vidokrug o ekologiji ukazao da bi takve uređaje trebalo postavljati na autobuskim stajalištima i na ulazima u bolnice, škole i tržne centre.
Prema njegovim rečima, svaki od uređaja pravi bezbednu zonu od 25 metara, u kojoj je upola manje zagađenje.
Rodić je objasnio da su kod TC Ušće postavljena dva uređaja za prečišćavanje vazduha koji proizvode energiju za sopstveno funkcionisanje, a da se deo energije može koristiti i za proizvodnju energije za druge potrebe.
Prvi uređaj je vetroturbina snage 1.000 vati, koja je postavljena sa zadnje strane TC Ušće, kod kula, i koristi strujanje vazduha koje nastaje usled kretanja vozila, ali i prirodne promaje i radi 24 sata.
On funkcioniše tako što uz pomoć snažnog aspiratora, koji ima protok 3.500 kubnih metara vazduha na sat, usisava vazduh u unutrašnjost uređaja, odakle ga usmerava na vodeni filter, rezervoar od 100 litara, u kojem se rotiraju i vlaže plastični diskovi.
Zagađen vazuduh se lepi na diskove i pošto se oni rotiraju, PM čestice se ispiraju u vodi.
“Taj uređaj predstavlja ispirač vode i prečišćava vazduh, koji oslobođen od PM čestica vraća u atmosferu”, istakao je Rodić.
Na vrhu uređaja postavljen je i mali solarni panel, tako da uređaj koristi i kinetičku energiju strujanja vazduha i energiju sunca.
“Ideja je bila da to budu ulične turbine koje bi se postavljale između traka autoputa, jer svako vozilo pri prolasku proizvodi vazdušni udar, koji pokreće lopatice turbina i tako se stvara energija”, naglasio je Rodić.
On tvrdi da u toku 24 sata tako može da se proizvede značajna količina energije, koja bi mogla da se usmeri na rad saobraćajne signalizacije ili nečeg drugog.
“Naša ideja je bila da ponudimo Agenciji za bezbednost saobraćaja da se postavi čitav niz tih turbina na potezu od Surčina do Sava centra, u onoj baštici između traka autoputa”, rekao je Rodić, dodajući da uređaji estetski lepo i futuristički izgledaju, što bi bila dodatna vrednost.
Drugi uređaj postavljen u podzemnoj garaži TC Ušće predstavlja električne podne prelaznice.
Prema Rodićevim rečima, prelaznice su postavljene uz “ležeće policajce” u formi malih valjaka, pa kad vozilo prođe preko njih ono zarotira valjke, koji su mehanički povezani sa električnim generatorom i pune odgovarajuće baterije, pa energija može da se šalje u mrežu ili da se koristi za ventilaciju ili signalizaciju.
“Problem aero-zagađenja u urbanim sredinama je alarmantan“, upozorio je Rodić i ocenio da ga jedino sistemaska rešenja mogu rešiti.
To podrazumeva korenite promene u energetskom sistemu države, pre svega kroz eliminaciju proizvodnje električne energije iz uglja i veći broj električnih i hibridnih vozila u velikim gradovima.
“Ipak, najveći zagađivač su individualna ložišta – kotlarnice na ugalj i mazut, kojih u Beogradu ima oko 300.000 i čine 70 odsto ukupnih zagađivača vazduha u Beogradu”, kazao je Rodić.
On smatra da uređaji postavljeni kod TC Ušće ne mogu prečistiti vazduh u potpunosti, već da eliminišu suspendovane PM 2,5 i 10 čestice.
Kako je objasnio, poenta je bila stvoriti uređaje koji će čistiti vazduh, ne koristeći „prljavu energiju“ iz elektrana sagorevanjem uglja, već zelenu energiju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.