Zašto je promena kontrole karata u gradskom prevozu (ne)moguća misija u Beogradu? 1Foto FoNet Marko Dragoslavić

Od sledeće godine način provere karata u vozilima gradskog prevoza u Beogradu mogao bi da se drastično promeni.

Sve češće se mogu čuti najave da će putnici od sada ulaziti samo na prednja vrata, gde će ih sačekati kontrolor koji će proveravati karte.

Iz Gradske uprave, kao i novoosnovanog preduzeća JKP „Naplata prevozne usluge Beograd“, do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovore na pitanja o ovim planovima.

Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, kaže međutim da ovakvi planovi postoje ali da bi njihovo ostvarenje napravilo samo probleme.

– Ovaj način naplate karata će malo toga rešiti, jer su glavni problem javnog prevoza loša organizacija, korupcija, loša vozila i loše održavanje. Štaviše, ulaskom samo na prednja vrata i interakcijom sa kondukterom svakog puta, samo će se dodatno usporiti vreme kretanja javnog prevoza jer će se duže ulaziti u vozilo i duže stajati na stanici – kaže Jovanović.

On dodaje da ovakav način naplate nije pogodan za velike gradove koji kubure sa brojem vozila, te da postoji mogućnost „da će pasti udeo ljudi koji koriste javni prevoz, a to je nešto najgore što može da nam se desi.“

Da bi uskoro mogao da se promeni način kontrole karata ranije je najavio i direktor JKP „Naplata prevozne usluge Beograd“ Slaven Andrić, koji je rekao da će kontrolori pokušati građane da „nagovore“ da ulaze samo na prednja vrata kako bi se karte redovno plaćale.

– Kontrolori će u narednom periodu pokušati da objasne putnicima zašto je dobro plaćati uslugu prevoza… Da li će biti kondukteri ili kontrolori, nebitno, ali će imati istu funkciju, da putnici ne mogu ući na prednja vrata ako nemaju kupljenu kartu – rekao je Andrić.

S druge strane, Politika je nedavno prenela dopis koji je Gradski sekretarijat za saobraćaj uputio GSP-u i privatnim prevoznicima a u kome se navodi da će validatori karata biti kod prednjih i zadnjih vrata, dok će oni kod srednjih biti pomereni.

U dopisu se navodi da se ova promena uvodi radi uređenja protoka putnika u vozilu, što bi, kako ističe Politika, moglo da znači da će putnici ipak ulaziti i na prednja i na zadnja vrata.

Pored ulaska putnika, ostaje otvoreno pitanje prisustva kontrolora u vozilima.

Pojedini kontrolori sa kojima je Danas razgovarao kažu da im je rečeno da će od januara biti prisutni stalno u svim vozilima, kao i da će biti ubačeni novi autobusi.

Ako se ova namera ostvari, to bi značilo i da bi morali da se zaposle novi kontrolori.

Nikola Jovanović kaže da bi na ovaj način kao i sa zapošljavanjem komunalnih milicajaca Šapić nastavio da „stvara svoju partijsku vojsku, a ne da misli o rešavanju ovog i drugih problema“.

– Beograđani već kroz gradski bužet daju oko 270 miliona evra godišnje za javni prevoz i ovo je cifra bez plaćenih karata. Manje od trećine se finansira kroz karte. Gde ide ovaj novac iz budžeta, to je ključno pitanje, dok je naplata sekundarna – ističe Jovanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari