Najave državnih funkcionera i čelnika Beograda da će metro u prestonici platiti svi građani Srbije je nova centralizacijsk bahatost i alarmantan porast nepoštovanja i prema novcu i prema građanima Srbije van Beograda, saopštila je danas Nacionalna koalicija za decentralizaciju.
– Centralizacijska bahatost se ponavlja, ali uvek više košta, ovoga puta šest milijardi evra, pa se pitamo da li nam je, pored ekološkog, potreban i decentralizacijski ustanak zbog beogradskog metroa- navodi se u saopštenju NKD.
U njemu se podseća da gradnja metroa u glavnom gradu koja će, prema najavama, koštati oko šest milijardi evra, počinje bez tendera i bez podrške struke.
Podršku nisu dali ni građani Srbije, njih niko ništa nije pitao, a i zašto bi kad će oni “samo” finansirati taj metro i ništa više, dodaje se.
– Građanima Srbije poručujemo: Sledeći put kada vam zasmeta rupa na krovu škole, rupa na putu ili kada vam zatvore ambulantu, sigurno će vam biti lakše kad znate da je vaš novac otišao na izgradnju veličanstvenog metroa- navodi NKD.
Nacionalna koalicija dodaje da su se za razliku od “starih centralizacijskih nedela”, kada su opravdanja iz Beograda bila različita, ovoga puta centralizatori usaglasili.
– I ministar saobraćaja Tomislav Momirović i zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić za to što cela Republika finansira skupi i polusumnjivi metro imaju isto nesuvislo objašnjenje – da Beograd daje više u budžet nego što uzima i da Beograd finansira auto-puteve kroz Srbiju i ne buni se. Ovakav cinizam predstavlja nepoštovanje građana Srbije koji žive van Beograda- navode u Nacionalnoj koaliciji.
Oni, međutim, pojašnjavaju da i Vesić i Momirović manipulišu statistikom i informacijama.
– Svi u Srbiji daju više u republički budžet nego što iz njega uzimaju. Od deset dinara uplaćenih u budžet, lokalu se vrati samo jedan dinar. Decenijsko centralizatorsko forsiranje Beograda i zapostavljanje ostalih regiona dovelo je do toga da 45 odsto zaposlenih u privredi radi u Beogradu- preciziraju.
Oni naglašavaju i da su auto putevi “nacionalna i transnacionalna stvar, a ne lokalna”, a da lokalne samouprave po Srbiji same finansiraju puteve u svojim gradovima i opštinama, koji im itekako fale, što Vesića svakako ne brine.
– Podsećamo i da je Republika odbijala da finansira lokalne projekte dok ne preuzme vlasništvo, kao što je bilo u slučaju niškog aerodrome- kažu.
U NKD naglašavaju da dele zabrinutost aktivista i svesnih Beograđana koji brinu o javnom interesu i podržavaju njihove proteste.
– Delimo i ekološku zabrinutost da će metro gde mu mesto nije, kako kaže struka, ugroziti vodoizvorište građana glavnog grada. Ova vlast je od Stare Planine, preko Loznice, Bora i Zrenjanina, pokazala da im je preči privatni profit od zaštite životne sredine svih nas- zaključuje se u saopštenju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.