Vratiti kvalitetnu radnu snagu iz inostranstva i omogućiti joj zaposlenje u Subotici, uz zadržavanje postojećeg radno aktivnog stanovništva, glavni su zadaci Migracionog servisnog centra koji je danas otvoren u subotičkoj filijali Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ), uz podršku Nemačke organizacije za međunarodnu saradnju (GIZ).
Da Subotica kuburi s nedostatkom kvalitetne radne snage nije novost, budući da položaj grada i posedovanje dvojnog državljanstva, velikom broju građana otvara mogućnost da zaposlenje potraže u zemljama Evropske unije.
Zbog toga je Privredni savet grada Subotice pokrenuo pre godinu i po dana ozbiljne pregovore sa srpskim konzulatima i udruženjima građana u inostranstvu, kako bi se sagledale mogućnosti njihovog povratka.
“Mi u privredi smo poslednje dve godine u ozbiljnom problemu sa nedostatkom kvalitetne radne snage i radne snage uopšte, odnosno ljudi koji su obučeni da obavljaju određene poslove. Na našim sastancima i u udruženjima smo zaključili da je jedan od načina da rešimo taj problem da pozovemo naše građane da se vrate nazad i da nastave svoju karijeru u Srbiji, odnosno u Subotici”, rekao je Milan Jerinkić, predsednik Privrednog saveta grada Subotice.
Zbog toga ocenjuje da je otvaranje Migracionog servisnog centra u Subotici prava mera države u vremenu kada je poslodavcima potrebna dodatna radna snaga, te da bi najbolje bilo kada bi ta mesta popunjavali naši građani ili radnici koji su u ranijem periodu otišli iz zemlje.
“Pripremamo na nivou grada i jedan veliki poziv u vidu sastanka i razgovora sa svim onim povratnicima koji su zainteresovani da se vrate i da od njih saznamo šta je njima potrebno, koje probleme imaju i šta mi kao Grad možemo da im ponudimo”, naglasio je Jerinkić.
A povratnika ima i to oko 70 višečlanih porodica koje su se vratile u Suboticu kroz Sporazum o readmisiji, kazao je Stevan Nikolić, Romski koordinator grada Subotice, dodajući da se oni suočavaju i sa vrlo kompleksnim problemima prijave prebivališta i dokumentacije, ali da je otvaranje Migracionog servisnog centra način da se uspostavi dobra komunikacija sa sektorom koji je takođe važan, a to je zapošljavanje ovih ljudi.
“Ovo je novi momenat za Suboticu i novi momenat za ljude koji su vraćeni po Sporazumu o readmisiji, da im damo novu životnu nadu da ostanu ovde”, rekao je Nikolić.
Migracioni servisni centar u Subotici je osmi po redu koji je otvoren u našoj zemlji, a kako je objasnio Zoran Martinović, direktor NSZ-a Srbije, savetnici u ovim centrima će upoznavati sve povratnike sa mogućnostima za zaposlenje i uključivanje u tržište rada i mere aktivne politike zapošljavanja, a takođe će pružati informacije građanima koji žele da odu u inostranstvo o svim rizicima koje migracije mogu da donesu.
“Mi smo u prošloj godini, kao jedna ilustracija velikih potreba poslodavaca na domaćem tržištu, izdali preko 35.000 dozvola za rad strancima. Do ovog perioda ove godine blizu 14.000. Dakle, iz godine u godinu se menja i povećava brojka stranih radnika koji dolaze na naše tržište rada i svakako treba da obezbedimo šansu poslodavcima da završe sve ključne projekte i da im obezbedimo normalno poslovanje, ali bismo voleli kada bismo što više domaće radne snage uključili u te procese i onih koji su se možda opredelili da odu, da ih zadržimo i onih koji su otišli, da im damo šansu da se vrate”, rekao je Martinović.
On je naglasio da je to nešto što će sigurno ojačati mogućnosti i poslodavaca, jer su oni koji su radili u inostranstvu verovatno stekli dodatna znaja, veštine i kompetencije koje bi ovde mogle da im budu od velike koristi, budući da, kako je podvukao, trenutno u Srbiji nikad nisu bile veće šanse za zapošljavanje.
Tome u prilog naveo je podatak da se u ovom trenutku na evidenciji nezaposlenih lica NSZ-a nalazi 10 odsto manje ljudi, nego u istom periodu prošle godine.
“Šansa je za sve one koji žele da rade, da mogu da nađu tu priliku u svojoj zemlji i upravo ćemo kroz ovaj centar davati kvalitetne informacije i jačati veze sa dijasporom i lokalnim institucijama kako bi to bila prva adresa kojoj mogu da se obrate kada se vrate u svoju zemlju”, poručio je Martinović.
Migracioni servisni centri otvoreni su uz podršku GIZ-a, a kako je istakla Marija Bogdanović, koja rukovodi Nemačkim informativnim centrom za migracije, cilj je da se građanima koji se vraćaju pruži što je mogući bolji i efikasniji odgovor na njihove potrebe.
“Da bi se to ostvarilo, morate da imate koordinisan pristup, morate da imate saradnju svih lokalnih institucija koje su relevantne i zato nam je namera da kroz ove Migracione servisne centre ojačamo njihove kapacitete i da oni budu centralno mesto koje će, u saradnji sa ostalim institucijama, moći da odgovori na potrebe povratnika, a naravno, osnovna ideja je da ljude zadržimo i da im omogućimo normalan život i da mogu da budu vraćeni na tržište rada i da se smanji odliv stanovništva iz Srbije”, zaključila je Bogdanović.
Više vesti iz ovog grada čitajte na ovom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.