Političari put Sombor-Kikinda najavljuju već tri godine, ali radovi nikako da počnu: Od završetka 2024. neće biti ništa, novi rok 2028. 1Foto: Pixabay

„Osmeh Vojvodine“, „smajli“ i „severna tengenta“, sve su to nazivi kojima se krsti buduća saobraćajnica od Kikinde do Sombora, a čiji je početak radova pomeran već nekoliko puta.

U prvim pričama iz 2019. i 2020. godine put je koštao 430 miliona evra i završetak se najaviljivao polovinom 2024 godine, a po poslednjim obećanjima nova cena je milijardu i po evra, a novi rok 2028. godina.

Novi put obećala su u poslednje tri godine čak tri ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Inače, saobraćajnica treba da ima 175 kilometara, od Bačkog Brega i mađarske granice, do Nakova i rumunske granice. Put, prolazeći kroz Sombor, Kulu, Vrbas, Bečej, Novi Bečej i Kikindu, kada se pogleda na mapi ima oblik polukruga, koji je naše političare izgleda podsetio na osmeh.

Tender za studiju opravdanosti za izgradnju brze saobraćajnice raspisan je krajem februara 2020. godine, ali nije pristigla niti jedna ponuda pa je obustavljen.

Predsednik Aleksandar Vučić ipak je najavio gradnju još u junu 2019. godine, a krajem jula 2020. godine u jednom od svojih televizijskih obraćanja sa kartom Srbije prošaranom budućim putevima, pokazao je i kako će da izgleda. Projekat po tim prvim najavama koštao je oko 430 miliona evra.

Tadašnja ministarka za saobraćaj Zorana Mihajlović, ubrzo je obećala da se prvi radovi očekuju već početkom 2021 godine, „najkasnije u martu“.

Ovaj putni pravac jedna je od trasa koje su ucrtane u novi investicioni plan „Srbija 2025“ i koje bi trebalo da se realizuju do te godine, ali je sada već jasno da „smajli“ neće biti u funkciji do tada.

Gradnja puta tako nije počela obećane 2021. godine. Umesto toga, u aprilu te godine obnarodovano je kako je država izdvojila 100 miliona evra za početak radova koji će početi u septembru 2021. godine, dok se završetak radova očekuje za dve i po godine, dakle do polovine 2024. godine.

Ukupna vrednost čitavog posla po tim najavama, iznosila je oko 835 miliona evra.

Ova brza saobraćajnica od četiri trake šitroke 3,5 metara važna je i zbog toga što bi trebala da Sombor izvuče iz „slepog creva“, jer do ovog grada može se samo lokalnim putevima.

Ko se vozi od Novog Sada do Sombora zna kakva je to avantura, često veoma opasna. Na „osmehu“ planirana je izgradnja 12 petlji, 15 raskrsnica i 152 mosta, nadvožnjaka i podvožnjaka.

U drugom pokušaju tender za projektovanje ove saobraćajnice krajem 2020. godine dobila je firma MHM-projekt iz Novog Sada.

„Velikim političkim aktivizmom, ličnom inicijativom predsednika Republike, mi smo doneli odluku, budžetirali je i u situaciji smo da u narednih godinu dana krenemo da realizujemo ovaj put, brzu saobraćajnicu,“ rekao je u novembru 2020. godine Tomislav Momirović, ubrzo nakon što je stupio na funkciju ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Momirović je nadalje imao posao da uz predsednika najčešće najavljuje radove na ovoj deonici, ne obazirući se na prijašnja obećanja.

Tokom 2021. i 2022. godine koliko mu je i trajao mandat u ovom ministarstvu, više puta je ponovio, obično kad bi obilazio vojvođanske opštine, kako gradnja kreće „kroz nekoliko meseci“, poput u januru 2022. godine u Novom Bečeju.

Sa obećanjima je prestao tek kada je promenio ministarstvo, a na njegovo mesto došao Goran Vesić, koji je nastavio sa politikom „šta te košta da obećaš“.

„Početak izgradnje „smajli“ saobraćajnice na deonici puta Bački Breg-Nakovo, predviđen je u toku 2023. godine“, najavio je nedavno Vesić.

Tako je 2023. godina ta kada se konačno očekuje da svi planovi i projekti budu pretvoreni u mašine i radnike.

U februaru ove godine predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović najavio da je planirano da izgradnja počne u prvoj polovini 2023. godine i da traje naredne dve do tri godine. U aprilu 2023. godine Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine stavio je na javni uvid Nacrt prostornog plana „smajlija“ kada su radovi najavljeni „od jula“.

Ipak, po najsvežijem obećanju, projekat se neće graditi dve do tri godine, kako je najavio Mirović pre samo nekoliko meseci, nego pet, a od početnih 430 miliona evra, preko 835 miliona evra, ove nedelje nova cena koja je obnarodovana iznosi milijardi i po evra.

„Imamo završen kompletan građevinski projekat i dozvolu za prvu deonicu, sam put je podeljen u osam deonica, a to je od Bačkog Brega do Sombora, dužina oko 20 kilometara“, izjavio je ove nedelje Nemanja Erceg pokrajinski sekretar za urbanizam i zaštitu životne sredine.

Samo na prvoj deonici biće izgrađeno devet nadvožnjaka i sedam mostova preko nekoliko vodotoka i atarskih puteva.

Stevan Latinović diplomirani inženjer građevine i potpredsednik novosadskog odbora Demokratske stranke, kaže da razloge zašto je „osmeh“ i dalje u najavama, možemo samo da nagađamo, da li su to tehničkih problemi, problemi sa ekspropriacijom ili novac.

„Mislim da je to obećanje dato bez ikakvog osnova. Verovatno taj koji obećava nije upoznat sa svim tehničkim procedurama koje su neophodne da bi jedna ideja kroz razradu projekta, došla do realizacije i izvođenja. Prosto, pošto ne poznaju ceo taj proces, skloni su da daju slobodna obećanja“, rekao je Latinović.

Ističe kako nema sumnje da je ova saobraćajnica od Sombora do Kikinde neophodna, ali uvek se mora postaviti pitanje na koji način se to radi.

„Transparentnost procedure i tendera ne postoje. Ne znamo kako se određuje izvođač radova, kako se obezbeđuje novac i kako se dolazi do same cene projekta. To su javni projekti i od interesa za javnost, zbog čega bi svi trebali da budemo upoznati sa svim detaljima. Ali nažalost, kod nas su i ovako kapitalni projekti tajni“, dodao je Latinović.

Više informacija iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari