Izmena sadržaja sedam, od osam već odobenih udžbenika biologije koji su u upotrebi drugu školsku godinu zaredom predstavlja cenzuru stručne i naučne misli.
To je ocenjeno na današnjoj konferenciji za medije Instituta za filozofiju i društvenu teoriju Univerziteta u Beogradu, na kojoj su predstavljeni rezultati analize, nastale kao odgovor na mišljenje radne grupe Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) o izmenama u udžbenicima biologije u delu sadržaja o polnom i rodnom identitetu.
Kako je Danas prvi pisao, inicijativu je pokrenula Laboratorija za istraživanja roda Instituta za filozofiju i društvenu teoriju, okupivši brojne stručnjake iz svih relevantnih disciplina za ovo pitanje, među kojima su biolozi, psiholozi, pedagozi, sociolozi i pravnici.
Analizirajući sve što se do sada dešavalo u vezi sa udžbenicima biologije za osmi razred, stručnjaci su uočili da su oni izmenjeni u netransparentnoj proceduri, suprotno važećim zakonskim odredbama.
Ukazali su da su učenici osmog razreda osnovne škole dovoljno zreli i sposobni da razgovaraju o rodnom identitetu i da to nije pitanje “ideološke interpretacije” naučnog sadržaja, kao i da pojmovi polnog, rodnog i seksualnog identiteta nisu sporni (što tvrdi pomenuta radna grupa ZUOV-a) i da im je mesto u udžbeniku biologije za osmi razred.
Predsednik Srpskog biološkog društva (SBD) Miroslav Živić ponovio je stavove tog udruženja da je program biologije za osmi razred u skladu sa naučnim činjenicama i da se Društvo nije izjašnjavalo o sadržajima udžbenika ovog predmeta.
Živić je podsetio i da se SBD oglasilo nakon odluke da se izmeni sedam, od osam odobrenih udžbenika biologije za osmi razred, ocenjujući da posebno zabrinjava način na koji je to urađeno, jer je radna grupa uskratila autorima bilo kakvu autonomiju u izmeni teksta, vršeći direktne intervencije u njemu, brišući ili menjajući njegove pojedine delove. Taj postupak, kako smatra SBD, jako podseća na cenzuru.
Živić je rekao da je od nekoliko autora udžbenika biologije saznao da su rađene i naknadne ispravke, koje su u nekim slučajevima bile još restiktivnije od prvobitnih i da se, prema njegovom mišljenju, sve svelo na to da se pojam transrodnih osoba izbriše iz udžbenika.
– Pojam polnog identiteta je ostao, ali je pojam transrodnih osoba izbrisan iz svih udžbenika, tako da se suština svodi na to da, ako ne govorimo o nekim stvarima koje su za nas neprijatne, čini se da one ne postoje ili da će nestati.
Transrodne osobe su prisutne u našem i svakom društvu sa određenom učestalošću koja iznosi otprilike jedan na 3.000 do jedan na 5.000 novorođenčadi i suočene su sa ogromnim teškoćama – kazao je Živić.
On je izneo podatak iz opsežne studije rađene u SAD u kojoj je učestvovalo 27.000 trasrodnih osoba, gde je, između ostalog, ispitivana sklonost ka samoubistvu u tom delu poplacije.
– Utvrđeno je da je stopa pokušaja samoubistava u ovoj populaciji otprilike devet puta veća nego o opštoj populaciji stanovnika, što govori da su oni već izloženi ogromnim priscima u porodici i društvu i da im je jako teško da se sa tim izbore, kao i sami sa sobom zbog onoga što fizički jesu i onoga kako se osećaju. Ne bi trebalo da ih na nivou nastave biologije dodatno marginalizujemo. Oni neće nestati, oni će ostati tu, među nama, ali se naše duštvo pokazalo nedovoljno zrelo da prihvati tu činjenicu i da pomogne ljudima kojima je već rođenjem jedan veliki teret natovaren na leđa – rekao je Živić.
Jelena Ćeriman, koordinatorka Laboratorije za istraživanja roda Instituta za filozofiju i društvenu teoriju, je rekla da je prema zakonu ZUOV nadležan da prati primenu udžbenika u praksi i da, ako postoji osnov, reaguje u pravcu potencijalnih izmena, ali da je nezavisno od propisane procedure ministar kontaktirao Nacionalni prosvetni savet koji nema nadležnost u ovom domenu.
– Što se tiče argumenata o primerenosti uzrastu, osmaci su već iz predmeta koji postoje od prvog razreda osnovne škole usvajali znanja koja su osnov za dalje učenje o ovoj temi. Naš celokupni zaključak je da se na ovaj način urušava proceduralnost i autoritet različitih institucija koje su udžbenike odobrili – rekla je Ćeriman.
Profesorka na odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta Biljana Stanković upozorila je da cenzura ovakvog tipa ima potencijal da otvori vrata svim budućim cenzurama.
– Ovo je opasan presedan koji otvara vrata da se recimo u bliskoj budućnosti povede polemika u javnosti o teoriji evolucije, što se već dešavalo, da se napravi neka adhok komisija koja će proglasiti da je preveliki akcenat stavljen na evoluciju u udžbenicima biologije. Neko može da kaže to je jedna lekcija ili čak deo lekcije, izbacili smo jedan pojam, ali to što deluje sitno otvara vrata za moguće buduće cenzure što je neprihvatljivo – rekla je Stanković.
Sve što je rađeno problematično je od prvog koraka, kazala je ona, napominjući da se kao relevantno uzima mišljenje i stav jedne grupe, koja je pritom homogena i polno i rodno i po ideološkim stavovima, a stručnjaci koji su najpozvaniji da govore o pomenutim temama su zaobiđeni.
Na konferenciji je najavljeno da će stručno mišljenje biti upućeno Ministarstvu prosvete, kao i poziv da ponovo preispitaju odluku o izmenama sadržaja u udžbenicima biologije.
Stručno mišljenje možete pročitati ovde:
argumenti UDŽBENIK BIOLOGIJE final
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.