Smak je za petak, 9. septembar, zakazao veliki koncert povodom pola veka postojanja u Čačku, rodnom gradu njihovog legendarnog gitariste, frontmena i jednog od osnivača Radomira Mihajlovića Točka.
U ovom gradu, u kome je rođen pre 72 godine 13. juna, bio je neko vreme član benda Dečaci sa Morave. Onda je trbuhom za kruhom stigao čak do Belgije, da bi se 1971. vratio u Čačak, a potom i upoznao sa drugom dvojicom muzičara ključnih za Smak sa kojima je bend i osnovao – basistom Zoranom Milanovićem iz Kragujevca i bubnjarem Slobodanom Stojanovićem Kepom iz Kraljeva.
Tako je otpočeo „šumadijski bluz“ čijem je zvuku i prepoznavanju pored njih trojice najviše doprineo i pevač Boris Aranđelović, koji je preminuo 2015. Kada su isti ovakav koncert održali u maju u Kragujevcu posvetili su ga upravo njemu.
A kroz bend su prodefilovali mnogi muzičari. Između ostalih klavijaturista Lazar Ristovski i pevač Dado Topić. Točak je bio i ostao zaštini znak grupe. Nadimak je, kao i njegova braća, nasledio od oca zanatlije koji je izrađivao točkove. Jedan se čak „kotrlja“ i na tetovaži na njegovoj ruci.
Od oca je nasledio i muzički talenat – on je bio pevač – bas – u „Abraševiću“. Sam Točak muziciranjem se bavio od malena, a kada je zbog povrede i operacije noge nekoliko godina bio prikovan za krevet, nije mu preostalo ništa drugo nego da svira i vežba.
Zbog povrede i dugogodišnjeg izbivanja po bolnicama nije stigao da završi više od osnovne škole, ali njegova muzička virtuoznost, uprkos nedostatku klasičnog obrazovanja, neprikosnovena je. Štaviše, od osamdesetih, od kada se sa porodicom preselio u Beograd, ima školu gitare, a napisao je i istoimenu knjigu.
Pomenuta gitarska virtuoznost donela mu je na šaljivom sajtu Vukajlija odrednicu slovenskog muzičkog božanstva. Jedna anegdota kaže da mu je drugo slovensko gitarsko božanstvo sa ovih prostora – Vlatko Stefanovski, svojevremeno izašlo na muzički dvoboj odsviravši Točkov „Ulazak u harem“ bolje nego on sam. Točak je Stefanovskom postavio novi izazov – izveo je „Izlazak iz harema“ – prvobitnu kompoziciju ali – odsviranu unazad.
Kako bilo, u istoriji ovdašnjeg rokenrola ostaje zabeleženo da je Smak bio predgrupa Deep Purple-u na koncertu u Beogradu sredinom sedamdesetih, dakle, u jeku popularnosti i jednog i drugog benda. A promocijom maksi singla „Satelit“ koja se odigrala u avionu na relaciji Beograd – NJujork postavili su nedostižne standarde u domaćem rokenrolu.
Iako su neke od Smakovih najprepoznatljivijih izvedbi upravo „Ulazak“ ili, takođe instrumentalna, „Zajdi, zajdi“, Točak ne preferira spoj ovdašnjeg etno zvuka i rokenrola pa tako ni bendove koji su na njemu izgradili karijeru. On se pored rokenrola bavio i komponovanjem za pozorište i film – sredinom devedesetih ovenčan je priznanjem za muziku u filmu „Vizantijsko plavo“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.