Beograd bi mogao da ukine postojeće redove vožnje autobuskih linija, što bi značajno otežano planiranje putovanja za građane, i u ovako velikim gužvama na ulicama, posebno u špicu.
Četiri sindikata u Gradskom saobraćajnom preduzeću Beograd (GSP) su došli do saznanja da rukovodstvo grada Beograda „razmatra ideju o ukidanju redova vožnji na autobuskim linijama u javnom gradskom prevozu putnika“, pozivajući se na izvore iz Sekretarijata za javni prevoz grada Beograda.
Prema mišljenju Nikole Jovanovića, direktora Centra za lokalnu samoupravu, Grad razmišlja o ukidanju redova vožnji autobuskih linija, jer nije u stanju da obezbedi poštovanje važećih redova vožnji.
„Građani koji koriste javni prevoz neće moći da planiraju putovanje unapred, već će vozilo nailaziti u skladu sa uslovima saobraćaja i praviti pauzu na terminusu, pa nakon toga kretati“, kaže Jovanović.
Ako se postojeći red vožnje ukine na snagu će stupiti takozvani „dinamički red vožnje“, gde postoji samo očekivani interval nailaska vozila, ali ne i tačno vreme.
„Kapaciteti Sekretarijata za javni prevoz su takvi da bi to bio uvod u potpuno rasulo, zbog mogućih zloupotreba od strane prevoznika, niko ne bi mogao da iskontroliše kada je koje vozilo krenulo sa terminusa“, navodi Jovanović.
Smatra da nipošto ne treba ukinuti postojeći red vožnje, već tražiti od grada hitno sprovođenje saobraćajne studije i opsežne analize toga gde su uska grla za vozila javnog prevoza i gde se može povećati njihova brzina, odnosno smanjiti gubitak vremena.
„Kao najbrže rešenje, odnosno ono što daje trenutne efekte, jesu uvođenje novih koridora žutih traka i produžavanje postojećih, usklađivanje svetlosne signalizacije (semafora) tako da daju prioritet vozilima javnog prevoza (kroz adaptibilno upravljanje semaforima i postavljanje dodatnih signala za javni prevoz – kao što postoje uslovne strelice za desna skretanja), proširenje i produženje stajališta tamo gde je to tehnički izvodljivo, kako bi veći broj vozila istovremeno mogao da koristi isto stajalište, angažovanje ‘toplih rezervi’, odnosno vozila koja će biti locirana na terminusima i operativno angažovana kada za tim postoji potreba“, objašnjava Jovanović.
Zoran Bukvić, koordinator za saobraćaj Zeleno levog fronta, smatra da privatni prevoznici ne ispunjavaju obaveze prema ugovoru sa gradom i da pokušavaju da ostvare profit na račun komfora putnika.
On smatra da ukidanje redova vožnje nije prihvatljivo, jer bi to ugrozilo tačnost i frekvenciju prevoza.
„Privatni prevoznici su znali šta ih čeka kad su potpisivali ugovor sa gradom. Njihov cilj je da ostvare profit, bez obzira na komfor putnika, što je potpuno neprihvatljivo“, kaže Bukvić.
On podseća da je najvažniji aspekt javnog prevoza njegova tačnost i frekvencija, a ukidanjem redova vožnje, ova dva faktora bi bila ozbiljno ugrožena.
Bukvić kritikuje gradsku vlast zbog pokušaja da reši problem kašnjenja privatnih prevoznika kroz „dinamičke“ redove vožnje.
„Ako se ukine red vožnje, to će pokazati nesposobnost gradske uprave, grad bi trebalo da se potrudi da prevoznici ispune svoje obaveze i obezbede tačan broj polazaka“, priča Bukvić.
Naš sagovornik smatra da ukidanjem reda vožnje grad želi sebe da reši odgovornosti što nije ostvaren dovoljan broj polazaka.
„Ako vi ukinete to da oni ne moraju da prate brojeve polazaka oni tek tada neće morati da se trude, nego kad stigo, stigo. Dok red vožnje postoji prevoznik mora da se trudi da ostvari broj polazaka na koji se obavezao pod ugovorom, ako ne uspeva da ga ostvari on mora na neke druge načine da sa gradom Beogradom napravi dogovor“, priča Bukvić.
Kao neka od mogućih najbržih rešenja sindikati GSP-a su naveli uvođenje novih koridora žutih traka i produžavanje postojećih, usklađivanje svetlosne signalizacije tako da daju prioritet vozilima javnog prevoza, postavljanje dodatnih signala na semaforima za vozila javnog prevoza i angažovanje rezervnih vozila na terminusima koja bi se u slučaju većeg poremećaja u odvijanju saobraćaja na nekoj liniji angažovala, a sve u cilju minimalnog čekanja na dolazak prevoza.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.