Rektorka UB: Mali broj starih studenata uspeva da završi studije

Ostavite komentar


  1. Ne mogu ulaziti u polemiku jer nemam statisticke podatke o ukupnom broju studenata (a izgleda da ga nemate ni vi) i njihovom statusu na fakultetima, do koje su godine stigli i sta ta im je to ostalo od obaveza, ali mi logika govori da je od ukupnog broja najveci broj studenata sa statusom apsolventa i i da to „silno“ opterecenje koje imaju nastavnici nije realno. Ono sto pouzdano znam je da ako postoji dobra volja do resenja se uvek moze doci! Maksimalna podrska za studente da ostvare svoja prava bez obzira i uprkos nerazumevanju!

    1. Mozda taj broj nije veliki,ali to uopste nije bitno.Paralelna predavanja,opterecenje profesora nisam siguran,cast izuzetcima onim predanim I angazovanim profesorima.Treba da budete ponosni sto interesna grupa postoji,sto se bore i zele to da zavrse.Taj broj drasticno pada Iz godine u godinu I to je ono sto su poslanici prepoznali,pritom pojedini pokusali objasniti da taj rok NE sme da postoji.Najbitnije je da vesto izbegavate da kazete,priznate da je rec o dva paralelna sistema,uporno koristite izraze „program“,zatim na trzistu rada diplome su izjednacene,a gde retroaktivnost,ustavnost,zakonitost…Umesto da se borite za svakog studenta,djaka vi samo udarate kontru.Pri tome „oni su lenji“ (nece da uce,malo ih je),a profesori su „optereceni“(NE mogu da postignu).Pa I ovi tkz.stari su optereceni nije ni njima lako.Pricaju o pritisku starih studenata,a na njima je pritisak svo vreme,oni trpe.Podignite moral ovom drustvu,vi treba da ste vetar u ledja mladima.pozz

    2. Ne postoji nikakav paralelni sistem. Mi polazemo zajedno sa bolonjcima, u redovnim rokovima, bez ikakvih beneficija, tipa polaganja svakog meseca, apsolventski rokovi… Takodje najveci broj su apsolventi prema kojima fakulteti nemaju ni obaveze predavanja.
      I jos jedna prilicno bitna stavka, finansijski svake godine obogacujemo budzete fakulteta jer NISMO NA BUDzETU drzave.

  2. Hiljadu evra košta školarina na Fakultetima koji nemaju uslove za predavanja,prostorije… Kada ukinete Fakultete koji nemaju svoje prostore već koriste tudje onda pricamo o visokom obrazovanju na nivou. Svi ispiti se imaju, postoje pod drugim imenom, tako da apelujem akademski je prvo nauciti nesto pa onda izbaci i reci tacno.

  3. Studiram po starom zakonu. Još 2004. sam prešao na nov program, jer me je zatekao na drugoj godini. To je prelazni statut. Prva godina po starom ostale tri po novom. Predavanja po stari programima više ne organizujete. Polažem iste ispite, koje i bolonjci. Ništa mi dodatno ne organizujete. Plaćam školarine. Šta hoćete više ? Bolje rešite lažne diplomce i plagirane doktorate.

    1. Uh sunce ti poljubim Saša, baš si vredan. Od 2004.studiraš ?! Pa tim tempom čim završiš studije pravo ideš u staračku penziju. Bravo ti ga, što bi rekla braća Crnogorci.

      1. Lazare, Lazare, ne znaš zašto dečko toliko studira, možda postoje objektivni razlozi. Bitno da si ti ostavio komentar i da si za nekog, koga ne poznaješ, izjavio da nije vredan. Neću da ulazim u to da li si pomislio još nešto gore. Nema potrebe da se mešaš u tuđe stvari.

        1. Istina je da polažemo zajedno sa bolonjcima iz istih knjiga. Na mom fakultetu neke knjige su neznatno promenjene ili uopšte nisu. Profesori nikako nisu dodatno opterećeni da nam izlaze u susret. Ne znam kakva je situacija na drugim fakultetima, pišem kako je kod mene.

      2. A sta tebe briga koliko i kako studira za sebe i svoje pare ? Ne ugrozava te nikako..

      3. @Lazar Veliki Šta tebe biriga kolika ja studiram i šta radim ? Možda volim to da radim. Studiram za svoje pare. I kao takav mlađi sam od bar pola “starih” studenata, ali to nije ni bitno. Jesi li ti nešto studirao ? Ako nisi onda sve što znaš je ispod nivoa znanja potrebnog da se položi prijemni na mom fakultetu. Tako da sa svakim svojim ispitom toliko puta više znam od tebe. I svaki sam dao pošteno. Za razliku od onih sa kupljenim diplomama sa crtani film fakulteta. I možda hoću da studiram još 15 godina, šta koga to briga. A i to nisi dobro izračunao ? Izgleda da si veliki samo u neznanju.

    1. Kakvo iznosenje dezinformacija! Polazemo sa Bolonjcima ispite, kakve to teskoce profesori imaju da se organizuju oko ispitivanja starih studenata! Nijedan pravi argument zasto ne dozvoliti starim stidentima da zavrse zapoceto. Pustite nas da zavrsimo zapoceto, nikog ne ugrozavamo!

      1. Bas zato sto imaju veliku zelju red je da im izadjete u susret i pomognete. Ogromne su guzve na fakultetima, a svake godine imate sve manje studenata na katedrama.Ja stvarno ne znam da li je ovu gospodu sramota da daju ovakve izjave, pri tom ne raspolazu sa pravim statistikama koliko zaista ima ovih studenata, koliko ih diplomira godisnje.Treba da Vas bude sramota sa kakvim omalovazavanjem , vredjanjem se obracate ovim ljudima. Studenti do pobede…pokazite da mozete da izgurate do kraja..A ova gospoda na celu sa ministrom neka im je na cast za ovakvo ponasanje.Bruka i sramota za jednu zemlju ko joj je na vodecim pozicijama i sta se radi sa ovim mladim ljudima koji imaju volju i zelju da izguraju do kraja i dodju do najveceg zivotnog cilja.

  4. nije tačno. Nikad mi nije ponuđeno da pređem na novi program. Niti me je bilo ko pozvao na razgovor niti mi je ponuđen program kao u Nišu „Završi započeto“ Zbog čega se laže?

    1. Isto važi i za moj fakultet! Većina fakulteta i nije upućena u to kako bi se to sve sprovelo.

  5. Na Ekof BG stari studenti polažu ispite kao i bolonjci, znaci ista knjiga i isti profesor. Ne znam kako onda mi predstavljamo teret fakultetu. Molim Vas pre nego date svoje mišljenje bilo bi dobro i da se raspitate.

  6. Nije istina! Stari nastavni programi se ne izvode, nema predavanja, stari studenti izlaze na ispite zajedno sa bolonjci ma samo imaju više pitanja, nikakav, ali nikakav dodatni rad i opterećenje profesora ne postoji sem da sasluša na ispitu i “starog” studenta! Materija je ista ako s ek juga promenila SVI uče po novoj i to je to. Iznosite kvaziargumente koji veze nemaju sa realnošću

  7. Ne uspevamo da zavrsimo jer konkretno na mom fakultetu postoji profesorka koja mi to ne dozvoljava. Dve godine polazem jedan ispit, zalila sam se prodekanu za nastavu, dekanu, …posle toga je samo gore. Dozvolite da fakulteti imaju izuzece profesora, jer ja sa njom imam zaista problem, otvoreno mi je u lice rekla da me ne podnosi jer sam stari student i da kod nje necu nikada poloziti. Inace do tad sam za godinu dana polozila jedanaest ispita, i stala kod ovog predposlednjeg i tako vec dve godine..a na poslednji ne mogu da izadjem, ne dozvoljava profesorka..ona insistira da taj njen ispit bude poslednji u indeksu. Pokusajte da nadjete resenje za ovakve slucajeve, jer i da predjem na bolonju jedino mi je resenje da sacekam da profesorka ode u penziju ili umre.

  8. Navodno se ne zna koliko je bilo starih studenata pre 2 godine, koliko ih ima danas, ali se zna da mali broj uspeva da završi studije. Kako? Sa druge strane, sudeći po broju potpisnika peticije, značajan deo studenata jeste završio studije. Rektorka bolje da se pozabavi uskim grlima sa jednocifrenom prolaznošću po roku, to će biti korisno i za bolonjske studente.

  9. Zasto vec jedno ne pocnu da se resavaju problemi „uskog grla“ npr. Profesorka Pavlovic na Geografskom fakultetu u Beogradu. Kada bi se ministarstvo i svi nadlezni koji su imenovani za to pozabavili ovim problemom verujem da bi mnogi „stari studenti“ dosli do svog cilja(diplome).
    Ne treba podcenjivati nikoga, to su ljudi koji imaju puno znanja,samo iz odredjenog razloga nisu jos dosli do kraja, zato omogucite im to da uspu bez stresa i pritiska.

  10. Ovo sto je rektorka rekla nije tacno,ja sam generacija 2008/2009 i ja sam po starom programu,odslusala sam sva predavanja odavno i sad izlazim na ispite zajedno sa bolonjcima,ucimo isto gradivo.Svi ispiti su nam u iazo vreme.Uredno placam sve fakultetu i imam pravo da zavrsim po programu po kojem sam pocela.

    1. Isti slučaj, koleginice. Filozofski fakultet u Kosovskoj Mitrovici je Bolonju uveo 2009. godine, a ja sam poslednja generacija po starom. Bolonjci i studenti po starom ispite polažu istog dana, kod istog profesora, uče iz istih knjiga… Papreno plaćamo obnovu apsolventskog staža. Cifra je sitnica, samo 48.000!

  11. Kako je moguce da su profesori optereceni kad ispituju iz iste knjige i jedne i druge studente. Jos ovi sa bolonje imaju bodove pa im se kroz to nesto umanjuje. Gradivo je isto.

  12. Na koji način je postalo teško profesorima da se organizuju? I šta da organizuju, kada spajaju bolonjce sa starim studentima i ispituuju istog dana. Lično sam, do sada, nailazila samo na predusretljivost profesora. Jedino kome smetamo je država, koja uzgred, ne poštuje sopstvene zakone.

  13. Pa, da li je moguce da i rektorka ne zna sta joj se desava na fakultetima? Prosto ne mogu da verujem sta citam! Draga gospodjo, organizacija je fenomenalna. Polazemo zajedno sa Bolonjcima, sedimo jedni pored drugig, o cemu Vi govorite?! Da li ste maliciozni ili neinformisani? I jedno i drugo Vas kvalifikuje za povlacenje sa mesta rektora.

    1. Nisu svi kadri za pola godine zavrsiti fakultet. Tom brzinom mogu samo posebni. .Toliko brzo dodju do diplome da brzo zaborave I sta su studirali. Ja nisam genije, sta mogu

  14. Problem je u tome sto nama starim studentima su ostali samo ispiti mi nemamo sta da slusamo predavanja,samo polazemo ispite.Meni je ostao jedan ispit i diplomski!Ustav je jesan,zasto sada da menjate stvar kad redovno placam sve od obnove do prijava ispita,ove godine sam i skolarinu uplatila 40000 dinara!!!

  15. Zasto niko ne pominje, kada vec prepoznaju sta je problem, da nisu ponudili resenje. Kada si stvarno zainteresovan i pratis neki problem, ponudis i nekoliko resenja, das predlog. I nije tacno da nas je malo zavrsilo za vreme ovih produzenja.

    1. Zasto se uporno potencira da nema uslova za izvodjene nastave kada su svi stari studenti apsolventi?! Odslusana predavanja, odradjena praksa, samo su oatali ispiti! Zivot nas ne mazi, ali zasto da nam se uskrati da zavrsimo zapoceto?! Lazi su da nema uslova! IMA! Uredno kupujem novu literaturu! Ispitna pitanja su kao bolonjcima! Samo sto oni da bi polozili ispit, treba da urade JEDAN zadatak, a mi najmanje 3! Niko nam nije nudio da predjemo na nov sistem dok smo slusali zavrsnu godine kada je uvedena bolonja. Bilo je price bice vam sada lakse. Docekali smo da nam se usrkati za dva-tri ispita (za koje je potrebno vreme da se nauci uz zivotne obaveze) da zavrsimo! Zbog cega?!!!! Kome smetamo?! Nismo kriminalci, zelimo da imamo diplome da zavrsimo zapoceto!

  16. Strasno je sto oni koji odlucuju o statusu predbolonjskih studenata uopste nisu upoznati sa situacijom „na terenu“.Ja zaista ne znam kako mogu da kazu da nema tehnickih uslova,da su programi zastareli,da su profesori optereceni kad mi uporno ponavljamo da polazemo predmete zajedno sa bolonjcima,ucimo iz istih udzbenika,izlazimo na ispite u istim rokovima.Dakle,nema pojma o zastarelosti programa i dodatnom opterecenju profesora.Molim Vas,neka im neko to pojasni da bismo mogli realno da sagledamo situaciju.I nije istina da malo starih studenata zavrsi studije,neka pogledaju statistike.

  17. Uz postovanje rektorki, u njenoj izjavi odredjene stvari ne stoje.
    Prvo, sta znaci da je studentima nudjeno da predju na nove programe? Niko to ne nudi,jer nije bilo razloga za to kad je bio omogucen produzetak. Zatim,nije tacno da mali broj studenata zavrsi studije. Zahvaljujuci produzecima prethodnih godina nekoliko hiljada starih studenata je zavrsilo studije. Trece, izjava o nepostojanju uslova,organizacionih i tehnickih,takodje nije tacna. Na svim,ili barem vecini fakulteta ispiti koje stari studenti polazu su identicni sa bolonjskim,literatura je ista,profesori su isti. Tako da sve izjave kako nema profesora,udzbenika i slicno,ne stoje. Zatim,stav o opterecenosti profesora. Stari studenti su odslusali predavanja,zavrsili sve predispitne obaveze i ostalo im je da poloze ispite. A polazu ih u rokovima,terminima,i na nacin kao i bolonjski studenti. I na kraju,ministarstvo koje je prepoznalo probleme fakulteta je trebalo da prepozna i probleme studenata i da ih sistemski resava,a ne da se svakog avgusta i septembra vode rasprave i desava ovo sto sada imamo. Nadam se da ce se naci resenje koje ce zadovoljiti i drzavu i studente,jer je to u obostranom interesu.

  18. Svesna sam da vam se pravila igre ne svidjaju, vi ste ih samo nasledili, ali seli ste u tu stolicu i zaigrali je. Pravila kazu da se imaju ispostovati svi koji zele da zavrse fakultete po Zakonu i Statutima po kojima su ih upisali pa vas molim da odgovorno postupate sa svoje pozicije. Govorite o akreditacijama i opterecenju nastavnog kadra a ne govorite o tome da je svake godine sve manji broj studenata koji se upisuju, da ne govorimo o minimalnom broju koji studije zavrsavaju po sadasnjim pravilima. Podrzite studente da zaokruze vazan ciklus u svojim zivotima.

  19. Na mom fakultetu nikada manja nezainteresovanost studenta. Sve manje i manje ih upisuju. Time treba da se bavite.. Kako su onda profesori optereceni kad nikad manje studenata.

  20. Programi nisu zastareli,programi su se menjali i dok smo bili redovni studenti,mi ne ucimo po zastarelim knjigama,nama ne predaju profesori koji su u penziji,sve nam je isto kao i bolonjcima.Samo zelimo ono sto nam je Ustavom omoguceno,nikakve poklone ne trazimo.

  21. Ja sam jedna od starih, koja je zavrsila fakultet ove godine, zahvaljujuci proslogodisnjem produzenju, i da..mnogo njih je zavrsilo tokom prethodne godine. I da…tesko je. Uzimati dane, odlaziti na ispit, finansirati obnove, da biste bili na ispitu resetani, jer ste vi stari program, i morate vise da znate, dok se Bolonji dele devetke i desetke sakom i kapom. Ali opet, vredelo je. Jeste da sam bez diplome imala bar posao, dok ga sada nikako ne nalazim, jer sam prekvalifikovana. Ali, skinula sam strasan teret sa vrata, i zavrsila ono sto sam zelela. I da…imam dobar prosek, sve sam dala u roku, osim jednog ispita koji sam polagala godinama, zajedno sa stotinama studenata koji su takodje, imali samo taj jedan ispit. I, ko je onda tu kriv?

  22. Uz svo dužno poštovanje prema rektorki, čini mi se da ne razume probleme starih studenata. Mi smo oslušali sve i ostalo nam je par ispita do kraja. Izlazimo u istim terminima kao i studenti po Bolonji, tako da fakulteti ne organizuju ništa posebno za stare studente. Prebacivanje na Bolonju bi značilo da umesto 2 ispita do kraja imam 7 ili 8 uz ogromne novcane izdatke. Tražimo samo da se poštuje nase USTAVOM zagarantovano pravo.

  23. Okanite se vise retorike tehnickih uslova,nepostojanja predmeta i profesora kada je to gnusna laz.Sve se poloze u skladu sa aktuelnom literaturom a profesori koji su preminuli ili se penzionisali na datom predmetu imaju zamenu u vidu novih profesora i asistenata.Nemam nameru da polazem ponovo gradjansko sa stvarnim pravom zato sto je Bolonji to spojen a meni razdvojen ispit a zakon koji pokriva materiju je iz 80ih i 90ih god. i primenjuje se u praksi.Recite lepo da vam je cilj jos para da izmuzete mada stari vecinom nece pristati da placaju Bolonju,tako da ce vam se gradjanstvo smanjiti za mnogo procenata i povecati u Nemackoj,Kanadi itd.

  24. Gospodju imate li zvanicne podatke o tome ili pricate napamet? To jednostavno nije iatina u grupi stari studenti a mozete provjeriti svakodnevno se oglasavaju kolege koji subzavrsili i zavrsavaju studije. Uostalom prosle godine je potpisalo oko 6hiljada atudenata peticiju za produzetak ove godine upola manke zapitajte se zasto. Pitam se samo zasto smo u ovakvoj situaciji zar je moguce da ste toliko neobavesteni i vi i ministar i pojedini profeaori i da tako sa nepoverenim informacijama izlazite u javnost.

  25. Dokle ce povodom ovog pitanja da se zamenjuju teze, zasto se gospodi nepostavi pravo pitanje, protiv ustavnost zakona koji zele da nametnu. Da li ministar, rektorka i ostali koji se protive tome da se studije zavrse po zakonu po kojem su i upisane javno obavezuju da ce da snose posledice u slucaju tuzbe studenata pred nasim i medjunarodnim sudovima u slucaju da drzava izgubi spor protiv studenata? Ne samo da kazu, pogresili smo,u slucaju gubitka sudskih sporova protiv studenata, nego lepo da se odreknu svojih titula i svu svoju imovinu i imovinu svoje porodice da poklone u humanitarnr svrhe i da zivot pocnu iz pocetka? Da li su spremni na to?

  26. A samo da pitam uvazenu rektorku I ostale,znate li sa kakvim problemima se susrecu stari studenti?!Nije istina da nema ko da nas ispituje,to bi automatski znacilo da ni kolege po bolonji nema ko da ispituje!Literatura nam je POTPUNO ista,a ne zastarela!Jedina je razlika sto mi ispit polazemo odjednom,a Oni parcijalno!Sta vise,dosta profesora vise ceni nas nacin studiranja I polaganja,jer I njima je lakse da zarad jednog ispita dodju jednom,a ne vise puta!

    1. Da li se ikad iko zapiao na fakultetima. Zasto se jedan ispit polaze i po 10 puta, obicno kod istih profesora. Zasto je prolaznost kod doticnih profesora 2-3 % po ispitnom roku. Nesto od toga dospe i u stampu, ali se uglavnom sve zabarusi i brzo zaboravi.

      1. Vrlo,vrlo čudno!Ljudi koji koji treba da pomognu da se reši problem „starih studenata“ ništa po tom pitanju ne rade.Samo iznose neistine,diskriminišu i stvaraju u javnost sliku kako postoje neke lenčuge koje studiraju milion godina Zašto,zašto to radite?

  27. I pored kršenja Ustava, krši se pravo svakog studenta koji studira po starom. Ovo je naše pravo, plaćamo redovno i to ogromne sume novca za ispite i obnove, a pored svih obaveza, porodice i posla uspevamo da polažemo ispite. Tehnički uslovi postoje na svim fakultetima, greška u izjavi je napravljena, jer nisu dovoljno obavešteni. Valjda je poenta zadržati ljude u zemlji, a ne da beže u inostranstvo zbog nasilnog prelaska na tzv. Bolonju. Inače ne razumem zašto se drugi bune protiv nas starih studenata, naše je pravo i naši su razlozi zašto još uvek nismo završili, mi ne uzimamo ničiji novac niti krademo tuđe vreme, zar nije lepše biti potpora nama, jer smo vredni i radni i pored svega borimo se svih silama da zavšimo. A završićemo, znam!

  28. Podrska starim studentima!Zasto ste se svi ustremili na njih sada?!Umesto da ih podrzimo,samo im stvaramo dodatni pritisak.Licno poznajem nekoliko njih,rade sa mnom I kolege smo,znam koliko se trude I kroz sta trenutno prolaze.Imajte na umu da krsite njihova Ustavom garantovana prava I da nemate osnova za ovako nesto.Pozdrav od jednog pravnika.

  29. Draga Rektorko
    Manite me se sa ovakvim izjavama ,ako nemate sta pametnije da izjavite,iduci put Vase skromno misljenje zadrzite za sebe.
    Obujte moje cipele ,I cipele svih tih ljudi I prodjite Tim putem ,mozda ce Vam svima onda biti jasno o cemu sva ova gomila ljudi prica…
    Jer sa izjavama imam osecaj da nadleznima uporno nije jasno o cemu je rec il ne zele da I’m bude jasno il su umorni of funkcije koje obavljaju.
    Gospodjo draga ako ste se umorili od pozicije na.kojoj ste I funkcije koju obavljate,molim Vas dopustite to nekom drugim da radi…jer sve ovakve izjave su totalne neargumentovane I stete…
    Izjave da nema profesora je za moj slucaj laz
    Imam jedan ispit do kraja I dokumentovano mogu da prilozim da godinama jedan ispit ne mogu da prilozim…zasto zato sto mi je bog da tezi put da bih do toga dosla…
    I sad vi vasim skromnim izjavama zelite da mi to oduzmete…
    Ja bih Vas u ime svih zamolila zacutite,molim Vas!

  30. A prošle godine smo mislili da nas podržava. Rektorko, pokaži autoritet tako što ćeš da oduzmeš zvanje lažnim doktorima ministrima. Mi samo tražimo ono što nam pripada. Ništa više.

  31. Sramno sta nam se radi, trazimo da zavrsimo fakultet kako smo zapoceli!! U eri skaradnih drustvenih pojava oni se izivljavaju nad ljudima koji su visokoobrazovani! I sve je isto i literatura i profesori i polazemo sa bolonjicma, ali ne moze!!! Sramno, i u svim zemljama regiona moze i stiite se ljudi koji zele da se obrazuju i izlazi im se u susret, samo se nad nama izivljavaju!!!

  32. Opterecenje fakultetima je jedino sto nas stave na spisak za polaganje ispita,zato debelo placamo svake godine,sve same neistine i neupucenost,imate i u okviru Bolonje razlicite programe,06,11.itd na mom fakultetu recimo,pa vam to nije problem,mi smo apsolventi,da i jedan stari student zavrsi to je uspeh i za njega i za drustvo,jedino u Srbiji su stari studenti smetnja,dok u regionu bez ikakvih problema studiraju,neka vam drzavni fakulteti zevaju poluprazni mi novca za Bolonju nemamo,boricemo se za postovanje Ustava ove zemlje,makar na ulici,postujte univerzitetski profesori Ustav,informisite se sa pravim stanjem u praksi i budite podrska studentima kakvim god,ne zivimo mi lakim zivotom,niti studiramo iz zezanja,treba da bacim sve zbog 2 ispita do kraja,vama je to u redu,ljudski,sramota.

  33. Drzavo,sram te bilo!Danima citam novinske natpise I pitam se,KOME OVI LJUDI SMETAJU!Pustite ih da uce,da zavrse,ne vrsite pritisak.Treba da smo ponosni sto u ovoj nasoj Srbiji ima ljudi koji zele da se obrazuju….kako im pomazete,kako im vracate?Posle kuknjava sto smo neobrazovani,nemamo kadar I tome slicno.Studenti,uz vas smo!Samo ne odustajte od svog skolovanja:)

    1. Kao gradjanin ove drzave,ne mogu a da ne kazem da se prebacivanjem ovih studenata na bolonju krsi Ustav!U kakvoj to drzavi zivimo,treba svi da se zapitamo!Danas su to Oni,sutra,po nekom drugom pitanju, moze biti svako od nas.

      1. Studenti,uz vas smo!Nemaju pravni osnov da vas prebacuju na bolonjski sistem,kao pravnica to mogu da kazem.Podrska od mene I mojih kolega iz kancelarije;)

        1. Hvala Vam! Zaista nam je potrebna podrska! Javnost bi mogla da nam pomogne umesto sto nas osudjuje! Hvala Vam!

  34. Ne razumem kome smetaju stari studenti i sto ih vec jednom ne ostavite da to zavrse kad i kako mogu.Mnogo je nepravilnosti na fakultetima,mala prolaznost ili jos bolje receno nikakva,sto ih je i dovelo u tu situaciju.A niko se ne bavi tom problematikom.
    Pustite ljude da zavrse sto su zapoceli!!!

  35. Toliko je mojih kolega“vecitih studenata“ diplomiralo u ovoj skolskoj godini, sto pokazuje samo, koliko je efikasno produzenje rokova. Sva ova situacija, negativno utice na nas i dodatno nam otezava put do diplome. Konkretno meni je ostao jos ispit i po i bez produzetka, necu stici da diplomiram do 30.septembra

  36. Gospodo nikada se niste zaista potrudili da pronadjete resenje,bavite se samo orocavanjem na koje nemate pravo po ustavu koji valjda jos uvek vazi u ovoj zemlji.To je jedna suplja prica koja nema nikakv temelj.Mi smo odslusali sva predavanja,odradili vezbe,samo izlazimo na ispite koji se bar na mom fakultetu debelo placaju. Obnove takodje su visoke i moraju da se plate da bi se zadrzao status studenta.Dakle to sto izadjemo na ispit to debelo i placamo.Inace na mom fakultetu najtezi ispit polazu ljudi i do 5 godina bezuspesno,nebrojeno puta izlaze,ako ne znas sve u sitna crevca ne mozes ni 6 da dobijes.Da ne spominjem da se udzbenik menja svako malo nekad i na 6 meseci.O cemu onda govorimo?Dajte ozbiljnu argumentaciju a ne prazne floskule!

    1. Ako cete da maltretirate ove ljude,onda bar u javnost iznesite stvarno stanje stvari a ne lose argumente.Na fakultetima vam je opsti haos,bolonja se primenjuje selektivno,Ni Sami ne znate sta cete sa njom I zasto ste je uopste I usvajali!Sad je najlakse koplja lomiti na starim studentima,ma nemojte!Uzas sta radite I kako se kao ljudi na visokoj poziciji ophodite prema studentima.Vi treba da ste uzor,da imate sluha I bolje za izaci u susret.Ovde se sve raspada a vi se uhvatili da njima lomite kicmu!Gospodo,krsite USTAV,uskracujete im prava…to nisu stvari za igrariju!

  37. Rektorko, možda je tu kod vas na UB organizacija fenomenalna (mada sumnjam u to), ali kod nas u Novom Sadu fakulteti imaju problem da organizuju doslušavanje predmeta prilikom prelaska BOLONJACA na noviji program. Zamislite tek haos koji bi nastao u pokušaju da prebacite stare na bolonju! Prema tome, manite se ćorava posla, nek’ svako studira po programu po kom je i upisao

  38. Prebacivanjem ovih studenata na bolonju,krsite Ustav RS.Ne mogu a da se ne zapitamo u kakvoj to zemlji zivim?!Danas su to Oni,sutra,u vezi nekog drugog pitanja moze biti svako od nas!

  39. Nemaju svi luksuz da samo studiraju i završavaju na vreme. Nisu svi iz Beograda pa da imaju smeštaj kod mame i tate za vreme studija. Veliki broj studenata je prinuđen da radi od prve godine i zbog toga im studiranje toliko i traje.

  40. Nije problem u nudjenju,problem je u tome da retroaktivno primenjuju zakon. Godinama nas zezaju oko necega sto nije u skladu sa Ustavom. Manji stepen obrazovanja,plus bodovi koje treba platiti. Mogucnosti ima za ispitivanje ako ima dobre volje. Diplomiralo je nas dosta zahvaljujuci predhodnim produzenjima. Zato nije ok ni prema ovim koji jos nisu diplomirali da im ne dozvole.

  41. Takvo nemanje sluha za sve studente koji zele da zavrse na posten nacin studije je u najmanju ruku sramota. Svi oni i danas doprinose ovoj drzavi, zajednici, fakultetima urednim placanjem svih obaveza koje su im nametnute, imajte ljudskosti i razuma i nemojte ih demoralisati, nego im pomozite da zavrse zapoceto.

  42. Bolonja je nešto najgluplje što su uveli. Time što su predavanja obavezna praktično je onemogućeno da se radi i studira. Znači samo bogata deca mogu da studiraju. A svi plaćamo poreze i izdržavamo prosvetu ove države.

    1. Ma, što je još gore – šta znači ta Bolonja? Je li to znači rasparčavanje ispita na deliće? Odlazak na predavanja, dobijanje bodova i onda samo dođete na ispit i položili ste. Ma dajte molim vas. Lično sam i od profesora na fakultetu i od ljudi koji rade tamo čula izjave poput – ne mogu Bolonjci da se mere sa starim studentima, itd. Dakle, prestanite više da nas omalovažavate i pričate kako ne završavamo, kako smo lenji, kako naše znanje nije pravo znanje, itd. To su gluposti.

  43. А није проблем сваке године узети милионе динара од овог броја студената за пријаве испита, обнове година и продужења апсолвентског стажа? Па не радите ништа бесплатно, све вам се уредно плаћа јер стари студенти нису на буџету! При том нико од студената ко је запео на почетку студија не гаји наду да ће завршити студије и њих у овој причи нема. Реч је о људима који су на завршним годинама, пар испита до краја и за њих се морају створити услови. Велики број испита је исти и на болоњи и многи их полажу са болоњцима, тако да не треба правити баук и генерализовати све! Уосталом, поштујте закон и радите за шта сте плаћени! Хвала

    1. Upravo tako. Koliko sam samo plaćala obnovue. Dajte bre, ljudi, 48 000 dinara. Ogroman je to novac i sada da im daem još? I onda nema tehničkih uslova. O čemu mi ovde pričamo? Ma, sve je isto, ispite polažem zajedno sa bolonjcima, ista je literatura, jedino što oni polažu iz više delova ali sve ostalo je isto. Smešno je što nas ponižavaju i omalovažavaju, zapravo, žalosno je šta nam rade.

  44. Pa sta je ovo ljudi? Da li je ovo, pardon,da li su oni normalni? Kome smo opterecenje? Jer smo normalni, ne krademo, ne lazemo, cutimo i radimo …i jedino sto trazimo od drzave je da nam dozvoli polaganje ispita (kakav apsurd!).

  45. Govorite o 3000 ljudi kao da su svi na BU i kao da su svi na par fakulteta i svi bas pali na nekoliko profesora i asistenata. Dajte neke podatke, potkrepite svoje tvrdnje necim. Nemojte samo davati provizorne automatske odgovore koji nisu utemeljeni na cinjenicama.

  46. Да ли ви заиста мислите да ће велика већина старих студената моћи да настави студије по новом програму? Оно напуштамо послове, своје родне градове и поново идемо на студије, шефе чувај ми радно место а ти жено чувај децу, идем ја мало опет да студирам?! Господо, скините амове и будите реални, сваки нови школован човек је драгоцен за ову земљу, сви причају у одливу мозгова а где су потези да се то спречи?!

  47. Nije istina da nema tehnickih uslova. Na Pravnom fakultetu predbolonjci i bolonjci uce iz istih udzbenika, polazu kod istih profesora i cak u istoj ucionici u isto vreme.I zakon je na strani starih studenata. Kada su oni upisivani nije postojao rok. Ne moze se retroaktivno primenjivati novi zakon.

    1. Isto je i na mom fakultetu. Očigledno da je na svim fakuletima slična situacija. O čemu onda rektorka govori? Je li moguće da nije informisana? A ministar Šarčević nikome nije činio uslugu. Kakve su to izjave, daleko bilo. Pa da, samo u ovoj državi mogu da se daju takve izjave koje su nelogične, bez smisla a pre svega neistinite i da pritom, niko ne odgovara za to. E pa, neće moći više!

  48. Pojedini su autonomiju fakulteta shvatili kao da je isti njihova prćija, otuda i godinama nerešivi problemi sa pojedinim profesorima i reupisi koji se sprovode prema tome koliko fakultetu trenutno fali novca, korupcija, ofrlje sprovođenje bolonje…

  49. Kako to misli da ljudi ne završavaju. Pa sama anketa koju studenti potpisuju pokazuje da se iz godine u godinu smanjuje broj predbolonjskih studenata i to prilično. I stvarno ne mogu da shvatim kako im nije neprijatno da izlaze u javnost sa komentarima o tehničkim uslovima, zastarelosti materije. Time samo pokazuju koliko su neupućeni u tematiku i nezainteresovani da se problem ‘starih’s tudenara razume i reši.

  50. Ostala sam bez sestre i majke u jako kratkom periodu nastavila sam studiranje, nedavno sam izgubila bebu ostavio me muz. Jesu li to male ili velike stvari po vasem misljenje da skupi snagu i krenes dalje. Neko ne bi ustajao iz kreveta a tesko da bi skupio snagu da uzme knjigu u ruke. Ja sam uzela knjigu u ruke i zelim svoju diplomu i molim da mi se to omoguci. Hvala

  51. Upisala 2006 po starom programu. 2007 krenula bolonja. Godine studiranja su bile mucenje u smislu da smo bili smetnja, jer krenula bolonja i svi su bili preokupirani njom sta i kako, nisu se nesto ni snalazili. Morali smo odslusati, platiti svaki ispit koji fali do uslova. Obnova nije bila moguca. Od trenutka apsolviranja ostalo je dosta ispita koje sam polozila i sada sam tu pri kraju. Porodica, zivot i sve pratece.
    Sustina je da bolonjci uce iz istih knjiga kao i ja, zaista se nista nije promenilo. Pitanja ista, bukvalno sve.

  52. Ovo o čemu rektorka priča nije tačno. Stari nastavni programi se ne izvode, nema predavanja, stari studenti izlaze samo na ispite i to zajedno sa bolonjcima, nikakav, ali nikakav dodatni rad i opterećenje profesora ne postoji sem da sasluša na ispitu i “starog” studenta! Materija je ista, učimo iz istih knjiga. Samo što su njihovi predmeti rasparčani po delovima, oblastima iz knjiga a mi učimo sve odjednom. Ma, glupo je više i ponavljati sve ovo. Oni ovo odlično znaju ali se prave da ne znaju ili, ako zaista nisu upućeni i informisani o ovom pitanju, onda je vreme da ih informišemo i pokažemo da nismo budale i da nećemo da trpimo iz godine u godinu ista ponižavanja.

    1. Upravo tako. Prosle godine sam diplomirao (po „starom programu“) i odgovorno tvrdim da vecina gorenavedenog od strane rektorke nije tacno i ne odgovara istini (da ne kazem da rektorka izvrce istinu i vrsi zamenu teza). Sramota!

  53. Sramno ponašanje , očigledno čuva fotelju i niša više .
    Predlog neka se fakulteti više uključe u samu problematiku i problemi će biti rešeni, ipak oni trebaju da se pitaju pre nego ministarstvo.
    Bolonja znači još gdina dve prisustvovanja nastavi, vežbama.
    Dalili je to izvodljivo, kod stalno zaposlenih lica , to nikog ovde ne interesuje.Kao da kada se reše stari studenata pteći će med i mleko sa česmi.
    Podrška starim studentima

    1. Hehe ako se bave sami fakulteti..onda ista priča će biti, rektorka je na TMF-u…
      Ugasili smo ga, Solunci moji!

  54. Ne znam zasto se poteze pitanje kada su studenti apsolutno zasticeni Ustavom.Sramota je jedna velika sta se radi,ne ide to tako Gospodo moja draga!Ako vam kazem da u mom preduzecu Imamo nekoliko starih studenata,da licno znam koliko su posveceni I marljivi,pa zasto Pobogu ne dzvoliti svakom od njih da zavrsi svoje skolovanje ako vec imaju volje I zelje.Podrska za ove mlade ljude a ti se Srbijo zapitaj sta radis bre?!

  55. Poštovana Gospođo Popović,
    Zašto je mala prolaznost studenata na pojedinim ispitima na TMF-u? Zna se o kojim katedrama je reč, prvenstveno Fizička hemija, zatim duo profesorki Rada i Nevenka i još dosta njih. Nigde kao na TMF!

  56. Brinu me vase sumanute ideje da ste sami sebi svrha, da profesori na fakultetima postoje samo da bi tamo sedeli a ne i nesto radili. Koliko se odgovornosti trazi od studenata, najmanje toliko ako ne i vise, moraju da pokazu ti „preoptereceni“ profesori i njihovi asistenti. Zar vi ne razumete da vas bez studenata naprosto nema?

  57. Sadržaj ogromne većine predmeta na fakultetima se nije promenio. Bolonjci uče iz naših udžbenika, zajedno polažemo ispite. Za onaj mali procenat predmeta gde je došlo do promena, profesori su davali nova ispitna pitanja koja smo morali da savladamo. Tako da, ako ima volje, postoji i rešenje. A to da mali broj starih studenata diplomira je još nešto sa čime se ne slažem. Samo od početka godine njih troje na mom smeru je diplomiralo. Ovaj broj nije mali ako uzmete u obzir da se ove godine svega 17 studenata upisalo. A koliko će ih stići do četvrte godine?

  58. Nije istina da nema profesora,sve su ih nasledili mladji,ispite polazemo sa bolonjcims,po istim pitanjima,u istim terminima,iz istih knjiga.svi ispiti koji su nam preostali,jos uvek postoje!!!stare studente niko ne voli,ruse nas i ponizavaju na ispitima,po 10 puta polazemo ispit,da ne govorim da se svaki deo ispita(test,prakticni)ponisti i mora ponovo polagati,ako se ne polozi usmeni!svaku prijavu,obnovu,overu placamo sami,popricajte malo sa tim istim profesorima,zasto nas obaraju i ne daju nam ocenu za znanje,a ne na osnovu godina.svako ima svoje razloge zasto jeste ili nije zavrsio fax,to nikog ne treba da se tice,jer nikog time ne ugrozavamo.ostavite nas na miru i otkrivajte lazne diplome!!!

  59. Nemam reči, ostadoh bez teksta! Šta reći kad rektorkine priče nemaju veze sa realnošću. Možda zvučim grubo, izvinjavam se, ali zaista je tako. Raspitajte se malo bolje. Podrška ,starima’ ✊

  60. Moja nastavnica matematike nije završila fakultet(silom životnih prilika i neprilika ostalo joj dva ispita i diplomski) ali to nije umanjilo njenu vrednost i znanje.Sasvim je lepo izvela generacije na put i usadila im ljubav za matematiku.Znate i sami da diploma nije merilo stručnosti (naročito kad mogu da se kupuju ko na pijaci) ali je merilo sigurnosti (ista profesorka je stalno strahovala da će neko sa diplomom zauzeti njeno mesto i radila na određeno za manju platu).Zato je diploma važna i u 30,60,70 godina.
    Zašto vam onda smetaju ti ljudi kojima je isto ostao ispit, dva do kraja.Pogledajte koliko je njih diplomiralo zahvaljujući produžecima.Pustite i tih 3000 ljudi da zaokruže svoju sudbinu.Ustvari nije 3000 jer imaju porodice,decu koju izdržavaju,koju uče da se poštenim radom dolazi do uspeha…to je grubo 10000 ljudi.Zar hoćete 10000 ljudi da unesrećite,diskriminišete.Zar u ovoj Srbiji svi imaju veća prava i privilegije od njenih građana.

  61. Sta reci…. Veci deo nas je u obavezi oko necega-da li je to posao, porodica, deca, razni problemi npr. tipa finansija, zdravstveni problemi… Sto nas je sve dovelo u ovu situaciju. Nemojte da retroaktivno nesto radite sto nije u skladu sa zakonom ove zemlje! Samo je interes u pitanju da se uzme sto vise novca od raznih slojeva ovog drusta… NIsta nije slucajno a i to sto mnogi odlaze iz ove zemlje… U svakom slucaju, mi smo mnogo bolji od ovih sto zavrsavaju privatne skole i fakultete…. a znaju da prosipaju pamet… sa novcem su sve zavrsili, tako da i radno mesto ce sutra dobiti na taj nacin!

  62. Šta je zahtevno?
    Mi se pojavljujemo na fakultetu samo kad je ispit i odgovaramo zajedno sa Bolonjcima kod istog profesora iz iste knjige…

  63. Dosta je studenata diplomiralo usled produzetaka, a drugo, niko nije nudio neko konkrentije resenje, osim produzetka. Dobro je to uredio Ekonomski u Nisu, e, to je primer zainteresovanosti da sebi sklone studente starog programa.

  64. Filozofski fakultet u Kosovskoj Mitrovici je Bolonju uveo 2009. godine, a ja sam poslednja generacija po starom. Bolonjci i stidenti po starom ispite polažu istog dana, kod istog profesora, uče iz istih knjiga… Papreno plaćamo obnove apsolventskog staža. Cifra je sitnica, samo 48.000!

  65. Da se ovoj grupi studenata od pocetka produzavanja pruzila ruka pomoci i razumevanja, ova prica bi do danas bila davno gotova. Sa druge strane, reci da je par hiljada diploma stecenih u poslednjoj deceniji malo, u drzavi u kojoj je bedan procenat akademskih gradjana (a takvi najcesce posle odu), je u najmanju ruku neozbiljno.

  66. Koliki god da je broj, to je apsolutno doprinos, ne samo studentu nego i celoj drzavi /iz koje nismo pobegli, ali nas teraju ovakvim postupkom/

  67. Ne znam kako su to neki nastavnici opterećeni da ispituju stare studente,a nisu opterećeni da pored redovnog posla na fakultetu odlaze da tezgare.

  68. Kako znate da mali broj uspeva da zavrsi!? A i koji je fakultet izasao u susret studentima i pokusao da pomogne!? To su sve ljudi sa obavezama porodicama i koji rade!?i nije bas tako lako izostati sa posla u danasnje vreme zbog ispita!? Kako vas nije sramota!?

  69. Ovo sve kao da je tendeciozno širenje dezinformacija u medijima iz ministarstva i rektorata! Konstantno nas omalovažavaju u medijima bez pravih argumenata! Pa ja sam lično polagao jedan dvosemestralni ispit po starom program nakon odlaska profesora u penziju kod docenta (bivšeg asistenta na predmetu) koji je nakon odlaska profesora u penziju preuzeo i dvosemestralni po starom i jednosemestralni bolonjski predmet (skraćenu verziju ispita). Nikakav problem nije postojao, polagao sam u terminu zajedno sa Bolonjcima. Pa čak je i sam je docent nekada tokom studiranja polagao dvosemestralnu verzuju ispita po starom i bio na tom predmetu asistent, tako da nikakav problem nije bio da preuzme obe verzije ispita nakon odlaska profesora u penziju!

  70. I pored tooolikih obaveza, vecina profesora uspeva da „tezgari“ na privatnim fakultetima. Objasnite nam kako, ako su toliko zauzeti na maticnim fakultetima. Sto se tice tehnickih uslova, da vas podsetim na aferu Indeks, kada je na Pravnom fakultetu u Kragujevcu uhapseno pola nastavnog kadra zbog korupcije i primanja mita. Tada su u Kragujevac dolazili profesori sa beogradskog Pravnog, kao predavaci i ispitivaci. I to je trajalo prilicno dugo. I niko nije postavljao pitanje tehnickih uslova i sve je bilo izvodljivo, iako se takav skandal ne pamti u istoriji skolstva. A sada kada su u pitanju studenti, koji sami placaju svoje skolovanje, odjednom nema uslova. Kako ne postoje tehnicki uslovi kada stari studenti polazu ispite u istim terminima i uce iz istih udzbenika kao i Bolonjci? A sto se tice broja diplomiranih, zadnju peticiju je potpisalo 3300 starih, a od prosle godine je diplomiralo par stotina ljudi zahvaljujuci produzenju roka. Toliko o upucenosti rektora, prorektora i ministra prosvete. Sramne i neistinite izjave.

  71. Nije nam potrebna statistika da bi znali da niko od predbolonjskih studenata ne sluša više predavanja. Po tadašnjim pravilima, upisivale su se godine uz mogućnost prenosa određenog broja ispita, samo iz prethodne godine. Dakle niste mogli da upišete treću godinu, ukoliko vam je ostao makar jedan nepoložen ispit iz prve godine. Takođe, jednu godinu mogli ste da obnovite samo dva puta, i ako vam to nije bilo dovoljno za prelazak u narednu, gubili ste pravo na dalje studiranje. Budući da je 2005. upisana poslednja generacija predbolonjskih studenata, oni su maksimalno mogli da provedu po tri godina na prve tri godine studija, potom jednu da odslušaju predmete sa četvrte godine, što znači da su od 2015. godine svi predbolonjski studenti, koji nisu ranije diplomirali u statusu apsolventa. Dakle već 5 godina nije postojao ni jedan predbolonjski student kome je trebalo organizovati predavanja. Već pet godina oni samo izlaze na ispite i na odbrane diplomskih radova.

  72. Veću gomilu gluposti odavno nisam pročitala.
    Rokovi se održavaju istovremeno i za „stare“ i za „nove“ studente. Predaju isti profesori. Gradivo je manje-više isto (obično je obimnije za stare studente).

  73. Zasto ne mozete da budete posteni i ne priznate da ste se prebrzo, sa losim idejnim planom i totalno nekompetentnom realizacijom upustili u usvajanje novog sistema obrazovanja. Razloge za pokusaj uvodjenja cak mogu i da razumem kad uzmem sva drustveno-politicka desavanja, ali zasto sada stari studenti da ispastaju zbog vasih pogresnih procena. Zasto lepo ne priznate da ste i vi ljudi i da ste pogesili i ljudski omogucite ovim ljudima da zavrse svoje fakultete.

  74. Ne razumem zašto u ovoj državi svi traže izuzetke. Počeli su po starom programu, četvorogodišnje studiranje, a studiraju decenijama, i uz to, traže poštovanje nečega što sami nisu ispoštovali. Svako ima pravo na svoje izbore u životu, tu spada i studiranje, ali ima i obavezu da to radi na zakonom propisan način. Inače, uopšte mi se ne dopada bolonjski princip studiranja, smatram da nije unapredio fakultetsko obrazovanje, ali mi sve preuzimamo bez mnogo razmišljanja, i udubljivanja. Zato nam sve tako dobro i ide. Kako god, dosta više traženja izgovora i izuzetaka za sve i svašta, neka poštuju propise, a ako im je argument da su ista predavanja i ispiti za to da ostanu „stari studenti „, onda je upravo to argument da, u stvari, nemaju problem da se „prešaltuju“. Ko zna, ako zadrze ovakav ritam studiranja možda dočekaju i da se opet vrati nekadašnji način….ovo je Srbija…

  75. Само су два светла примера у погледу борбе студената који студирају по тзв. старом плану и програму бљеснула за све ове године. И те како вредан помена јесте програм “Заврши започето“, организован од стране Економског факултета у Нишу у виду консултативне наставе, почевши од новембра 2018. године. Према незваничним подацима, којима једино и можемо располагати, број “старих“ студената је на овај начин на наведеном факултету преполовљен.

    Можемо констатовати да је, такође, ангажовањем Младена Шарчевића, министра просвете, науке и технолошког развоја, делимично решен и проблем у вези с проф. Милом Павловић (Географски факултет у Београду), што је такође похвално.

    Међутим, проблеми “уских грла“, неодржавања одавно предложених додатних или апсолвентских рокова, као и “баук“ професора још увек опстају.

    Чини се – без наговештаја намера за њиховим разрешењем.

    Насупрот дискриминацији којој смо ми, успут, изложени, па чак и од стране истакнутих чланова ректората, јесте слика (њу дочарава статистички приказ из билтена Eurostudent VI, 2016 – 2018) коју ћете наћи у прилогу.

    Прелазак на студијске програме усклађене с Болоњском декларацијом за нас, једноставно, не долази у обзир. Разлога је прегршт и, у светлу исказаног неразумевања од стране чак и уже јавности, која се нужно мора бавити овим Гордијевим чвором, само ћемо их наново побројати:

    – неуставност ретроактивности Закона о високом образовању;
    – програмска разлика и еквиваленција (додатни диференцијални испити);
    – готово гарантовано враћање на неку нижу студијску годину;
    – немогућност захтеваног активног учествовања у настави (похађање предавања и вежби, израда семинарских радова, предиспитне обавезе и др);
    – потенцијално огромни трошкови административне обраде трансфера и еквиваленције;
    – непостојање ни назнаке модела организације преласка на актуелне програме, што би исти учинило у најмању руку хаотичним, произвољним, с тенденцијама ка импровизацијама и злоупотребама студената од стране образовних установа, а без икакве могућности државних институција да их реално и целисходно регулишу или контролишу;
    – регресија сходно Националном оквиру квалификација (завршетком студија по старом плану и програму се стиче звање вишег ранга; нпр. неко, ко је по старом моделу стекао ниво 7.1, заправо по новом моделу добија звање квалификованог нивоа 6.2) итд.

    Каткад помињани општи интерес, којим се гледа оправдати евентуално присилно пребацивање на актуелне студијске програме морамо категорично одбацити као аргумент – позивање на општи интерес је дозвољено једино у погледу повратног дејства одређене одредбе тј. акта, којим се некоме дају једнака или виша права, но нипошто одузимају или умањују у потпуности већ стечена. Сходно томе, све осим права на завршетак студија по започетом плану и програму јесте бар умањење тог права.

    Уосталом, зар је у општем интересу државе да одбаци скоро свршене студенте или их, у најмању руку, процедурално уназади? Зар општи интерес не подразумева повећање релативног и апсолутног броја високообразованих?
    У исти апстрактан кош морамо сврстати и аргумент “непостојања техничких могућности“ да се тзв. старим студентима обезбеди могућност похађања наставе и полагања испита.

    Наиме, у складу с нашим подацима, готово сви студенти на које се ово односи су наставу одслушали (не похађају је) и у апсолвентском су статусу. С друге стране, будући да испите одвећ полажемо (користећи свакако актуелну, у принципу нипошто застарелу, литературу; и код актуелних професора, код којих полажу и колеге с болоњског програма), ову констатацију можемо сматрати неоснованом и злонамерном, па и опасном, пошто има призвук кршења права на завршетак студија уопште.

    Не можемо прихватити наводе да се одређене катедре гасе пензионисањем или смрћу предметних професора, те како то ствара потешкоће у организовању испита. шшшшшшшшшш Из нашег искуства, то је пука, неутемељена флоскула и можда је тек инцидентан случај.

    Сумирајући претходно, поштованом министру Шарчевићу и члановима надлежног Одбора предлажемо (а што бисмо, као прелазно, привремено и тренутно најпрагматичније решење, прихватили) евентуално додатно продужење рока за завршетак студија по старом плану и програму за најмање још ДВЕ године, што би се реализовало минорном изменом Закона о високом образовању.

    У супротном, бићемо приморани да се, у погледу заштите наших права, обратимо Уставном суду, инцијативом за покретање поступка за оцену уставности и законитости Закона о високом образовању.

    Подсећамо да је почетком ове године рок за завршетак студија колегама сапатницима из БиХ, односно Р. Српске, још једном продужен (уз напомену да је преостало чак мање од хиљаду њих), а недавно је исто учињено и у Црној Гори, изменом закона на предлог владајуће коалиције.

    Приде се, упркос злим (или, пак, само неинформисаним) језицима, број потписника наше петиције константно смањује, што кореспондира са стопом и бројем наших колега, које успевају да приведу студије крају, односно заиста и дипломирају (погледати прилоге).

    Најзад, цитираћемо поштованог министра у циљу демонстрације да се, иако се његови искази односе на друге конкретне примере, и сâм води универзалним принципима, на које се одвајкада и позивамо. И ми имамо своје породице и углед, а морамо и да завршимо по старом моделу – баш онако како смо и започели.

    “У свету не постоји ретроактивна примена закона и не можете један докторат оспорити, јер је реч о људима који су стекли звања, имају своје породице, а неко се сада игра њиховом судбином и угледом“. (М. Шарчевић, 2017.)

    “Деци се не могу променити правила игре у току игре и ако су почела по старом моделу, тако морају и да заврше“. (М. Шарчевић, Дневник 2 РТС, 18. јун 2019.)

  76. Rektorka valjda zna da je veoma velik procenat starijih studenata koji aktivno traze produzenje zadnjih par godina zapravo diplomirao ! Ostali se ne trebaju uzeti u takvu racunicu – oni koji su digli ruke od studiranja i koji ni ne zele da zavrse fakultet niti traze da im se produzi rok, koji su samo po statusu studenti. Pomozite ovima sto hoce da zavrse, do sad je vec mnogo takvih zavrsilo u poslednjih par godina!

  77. Koliko je meni poznato,a relativno skoro sam imao priliku,da susretnem rektorku,ona je izricito protiv toga,da se nama uskrati pravo i jedna je od retkih,koja otvoreno prica uz mladje kolege koji studiraju po Bolonji,koliko je Bolonja stetna po nase obrazovanje. Uostalom,ako svi nadlezni budu slozni protiv nas ima i Ustavni sud pravo,da oceni Zakon i njegovu retroaktivnu primenu.

  78. Meni je ostao jedan ispit i taj jedan ispit pod drugim nazivom se polaze i po novo programu, zadaci su potpuno isti i u istom terminu i u istoj sali se polažu ti ispiti. Jedina razlika je sto u naslovu papira na kome su zadaci stojie dugačiji naziv ispita ! Verujem da je isto ili slično i sa drugim ispitima i na drugim fakultetima. Zato pitam sve Vas koji se pozivate na tehničke probleme da li je zaista toliko teško odštampati dva papira sa različitim naslovom i da li zbog te velike problematike meni treba da se oteža završetak studija ???

Ostavite komentar


Društvo

Naslovna strana

Naslovna strana za 2. septembar 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Marko Šelić Marčelo, pisac i muzičar

Čitam Danas zato što nisam od juče, a i vrlo sam zainteresovan za sutra.