Remek-delo nepoznate fotografkinje 1Foto: Promo

Kad je nekadašnja dadilja Vivijan Majer (1926-2009) u 83. godini umrla sasvim osiromašena u Čikagu, za sobom je ostavila arhiv od gotovo 100.000 fotografija o kojima niko nije dotad ništa čuo, niti video.

Ovo otkriće Džona Malufa se dogodilo 2007, i ima status foto-istorijske senzacije. Danas Majerovu smatraju Meri Popins sa kamerom, odnosno najvećom američkom fotografkinjom ulice svoga vremena. Sve to nalazi se u monografiji Remek-delo nepoznate fotografkinje: Senzacionalno otkriće Džona Malufa (Schirmer/Mosel, Minhen 2021).

Vivijan Majer, odrasla kao kći roditelja francusko-austrijskog porekla, provela je sav život u nekoj vrsti dvostrukog života: u osnovnom zanimanju je ona bila dadilja u NJujrku i Čikagu, koristeći svaki slobodni trenutak za fotografiju. Šta god da joj se pokazalo pred objektivom – ljudi na ulici, njeni štićenici, male scene na po strani i višestruki autoportreti kao senke na travi, odraz u ogledalu, izlogu ili poliranoj površini objekata, ona je sa istančanim osećanjem za duh vremena, osećanjem za situativnu komičnost i opsesivnost snimala, da bi te negative i delom razvijene fotografije čuvala u kartonima.

Džon Maluf je na nekakvoj aukciji kupio crno-bele negative, kao i u koloru dotad sasvim anonimne hobi-fotografkinje. Internacionalna štampa ju je od Čikaga, Njujorka, Pariza i Berlina ne samo veličala kao Meri Popins fotografije, već ju je videla u istom rangu sa velikanima žanra street photography kao što su Dijana Arbus, Helen Levit, Robert Frank, Ger Vinograd. Reč je o umetničkoj formi gradske reportaže.

Ova monografija koja je ne samo prvi pregled celokupnog fotografskog opusa Majerove, ujedno je i prva fundirana biografija ove neuobičajene, do skora sasvim nepoznate žene i genijalne fotografkinje. Ovaj fotografski opus Majerove bi valjalo što pre približiti ne samo poklonicima umetnosti fotografije u Srbiji, već i široj javnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari