Iako je moto ovogodišnjeg Sajma automobila “Koji je zvuk automobila?” snimatelje, fotoreportere i novinare je u hali 1 Beogradskog sajma dočekao – zvuk usisivača.
Sat vremena pre otvaranja “na papiru” i dan pred otvaranje kapija za posetioce još se radilo na tome da sve blista. Usisavali su se etisoni, glancale felne, razvlačili kablovi…
Osim predstavnika medija, onih specijalizovanih za ovu tematiku i ovih drugih, na sajmu su bili još samo zaposleni u autoindustriji koji su “netvorkovali” ili prosto ubijali vreme ćaskajući u iščekivanju počasnog gosta.
Na sajmu su prisutni svi brendovi koji se i inače mogu videti na ovakvim manifestacijama. Sve je tu parkirano, od Alfe do Škode i svega između, ukupno 250 izlagača, 33 automobilska i sedam brendova lakih privrednih vozila sa više od 40 premijera.
Novina na ovogodišnjem sajmu je da se odustalo od ranije prakse po kojoj su sami izlagači bili zaduženi za izgled svog štanda. Od ove godine stvar je centralizovana, ostavljajući utisak da je cela hala 1 jedan veliki štand.
Što se tiče samih automobila, svi su novi, besprekorno čisti i zaključani. Pored svakog je parče papira sa osnovnim informacijama o snazi i zapremini motora, ubrzanju od 0-100km/h, potrošnji, osnovnoj i dodatnoj opremi. Isto tako, pored svakog je i dodatno parče papira na kojem piše koliko je dotično vozilo zeleno, odnosno koliko šteti životnoj sredini.
Najzad, tu su i cene. Šta koliko košta može da se vidi uživo ili na sajtovima izlagača. Ukratko, bez 15 do 20 hiljada evra teško da će se naći auto za kupovinu.
Ono što je od sajamske tradicije preživelo, to je prisustvo mladih i oskudno obučenih hostesi čija uloga je, izgleda, nezamenjiva u procesu prodaje automobila. Ipak, dan pred otvaranje one još nisu bile strateški raspoređene pored svojih modela, već su neobavezno ćaskale upijajući pažnju pridošlih fotoreportera.
– Hajde da nas slikaš. Ali, da nam pošalješ slike, ubeđivala je jedna od hostesa fotoreportera koji se nije odupreo njenoj molbi.
Hostese zaposlene na štandu brenda Džili, kineskog proizvođača koji se tek probija na domaće tržište nisu bile te sreće. Dok su ostale hostese mogle da odmaraju, one su već uveliko radile. Njihova kuća jedna je od prvih koja je za šačicu prisutnih novinara upriličila konferenciju za medije. I dok su predstavnici kompanije mahali terminima poput “for vil drajv”, “kruz kontrol” i “imerdžensi brejk kontrol” dve hostete su upotpunjvale kadar nepomično stojeći i ne skidajući osmeh sa lica.
Ležernu atmosferu donekle je razmrdao dolazak svečanog gosta – ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića.
Ono novinara i snimatelja što je milelo između automobila se sjatilo ispred govornice odakle su organizatori izgovarali pripremljene govore.
Govornici su se podsetili da je iza autoindustrije još jedna teška godina (globalna prodaja automobila još ne može da se oporavi od pandemije), ali je i naglašen uspeh što se Sajam u Beogradu i dalje održava.
Ovaj uspeh je, uzgred govoreći, posebno značajan u svetlu činjenice da je sajam u Ženevi koji je decenijama bacao senku na beogradski, preseljen u Dohu.
Govornici su poseban akcenat stavljali na zelenu transformaciju i činjenicu da su “elektična vozila vrlo izvesna budućnost”.
Poslednji govornik, kako i dolikuje, bio je Goran Vesić koji se naslonio na priču o ekološkoj transformaciji.
– U narednih desetak godina većina automobila će biti elektična što zahteva da se i država Srbija prilagodi, kazao je Vesić ističući da će Ministarstvo zaštite životne sredine nastaviti sa subvencijama za kupovinu elektičnih automobila.
On je istakao da će država izdvojiti 100 miliona evra za “deregistraciju” starijih vozila (onih sa motorima kategorija euro 1,2 i 3) kako bi mogli da se kupe automobili koji nisu stariji od 2015. godine.
– U Srbiji se trenutno vozi oko 2,8 miliona automobila od čega oko 560 hiljada potpada pod ovu kategoriju, podvukao je Vesić napominjući da će biti izmenjeni i zakoni koji će uvesti obavezu postavljanja punjača za električne automobile na svaku pumpu.
Bez ovih mera, dodao je Vesić, “naši uvoznici neće imati kome da prodaju automobile”.
Vesić je u svom govoru najavio i izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, ističući da u Srbiji u saobraćaju gine 30 odsto više ljudi nego u zemljama Evropske unije. Kako je naglasio prodaja automobila nam neće mnogo vredeti, ukoliko ovoliki broj ljudi gubi život u saobraćaju.
Po završetku govora Vesić je i svečano proglasio sajam otvorenim, što je bilo praćeno aplauzom šačice prisutnih. Sajam će biti otvoren do 28. marta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.