Kancelarija za informacione tehnologije (IT) i elektronsku upravu objavila je da je ove sedmice počela dostava rešenja o upisu prava svojine u eSanduče na Portalu eUprava.
Republički geodetski zavod (RGZ) je do sada elektronskim putem građanima dostavio već 265 rešenja o upisu.
U današnjem saopštenju je istaknuto da građani više ne moraju da idu u katastar, niti da čekaju da im poštar dostavi rešenje o upisu prava svojine ili da idu u poštu po njega.
„Usluga elektronske dostave koje je omogućena na Portalu je brza, besplatna i pouzdana. Nema potrebe za odlaskom u katastar, niti može da dođe do problema u isporuci dokumenata. Na ovaj način građanima i privredi štedimo vreme i troškove pribavljanja rešenja“, kazao je direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović.
Podsetio je da su ove godine lokalne poreske administracije prve počele na ovaj način da dostvljaju građanima rešenja, a sada su im se pridružili katastri.
„Zato pozivam sve koji nemaju nalog da ga otvore i pridruže se armiji od milion građana koji koriste Portal eUprava i iz fotelje mogu da dobiju različite usluge javne uprave kao što su pribavljanje ličnih dokumenata, upis dece u vrtić ili novorođenčadi, registracija vozila, plaćanje poreza i drugo“, kazao je Jovanović.
Direktor RGZ Borko Drašković izjavio je da je ovom uslugom u potpunosti zaokružen proces elektronskog postupka upisa u katastar.
„Sada, pored efikesnijeg postupka upisa u Кatastar nepokretnosti, pojednostavljen je i način dostave, što građanima drastrično skraćuje vreme potrebno za ostvarivanje prava na nepokretnostima. Кada kupujete ili nasleđujete nepokretnost, postupak počinjete kod javnog beležnika sačinjavanjem isprave podobne za upis, nakon čega je svima omogućeno da na sajtu RGZ-a prate status predmeta, a od sada se i rešenje o upisu prava svojine može preuzeti u svom elektronskom sandučetu“, istakao je Drašković.
Građani koji još nemaju kreiran nalog na Portalu eUprava, kako je navedeno, rešenja će dobijati u formi odštampanog primerka elektronskog dokumenta, preporučenom pošiljkom, putem pošte.
Ukoliko poštar ne uspe da uruči rešenje, ostaviće obaveštenje stranci da može da preuzme dokument u pošti u narednih 15 dana.
„Na ovaj princip dostave putem pošte se građani veoma žale već mesecima. Ne stižu im rešenja jako dugo, ne nalaze ih u pošti ili ne mogu da ih dobiju u katastru, iako je katastar rešenje uradio u proseku u roku od sedam dana od dana dostavljanja ugovora od strane javnih beležnika“, kazala je direktorka za regulatornu reformu u Nacionalnoj alijansi za lokalni ekonomski razvoj (NALED) Jelena Bojović.
Ona je precizirala da je NALED identifikovao da se 90 odsto rešenja vrati katastru jer nisu uspešno uručena, pa građani stiču utisak da RGZ ne poštuje rokove i ne uplaćuju propisane takse jer nisu dobili rešenje.
„Zato je na inicijativu NALED-a, izmenama Zakona o postupku upisa u katastar postavljen osnov za dostavu preko elektronskog sandučeta, a Кancelarija za IT i RGZ su ovu reformu uspešno sproveli. Time je rešena jedna od najslabijih tačaka u komunikaciji države s građanima i privredom“, naglasila je Bojović.
U saopštenju je navedeno da se dostava rešenja katastra se od danas obavlja na dva načina – tako što se rešenje odmah po donošenju objavljuje na eOglasnoj tabli RGZ i započinje se proces dostave u eSanduče na Portalu eUpraae, a ukoliko nije moguće da se dostava izvrši u eSanduče, jer stranka nema otvoren nalog na Portalu eUprava, pokušaće se dostava lično na adresu stranke.
Smatra se da je rešenje uredno dostavljeno po proteku roka od 30 dana od trenutka kada je objavljeno na eOglasnoj tabli RGZ.
Uslugu eDostave građani mogu da razumeju kao posedovanje svog poštanskog sandučeta u elektronskom svetu gde će od državnih i lokalnih organa dobijati dokumente za koje su dosad morali da idu na šaltere, ukazano je u saopštenju.
Naglašeno je i da je dobijanje dokumenta u eSanduče iste snage i važnosti kao i dobijanje putem pošte ili na šalteru, pa je zato potrebno da uz ličnu kartu ili pasoš otvore nalog na Portalu eUprava i redovno proveravaju da li su dobili željeni dokument.
Prva rešenja koja su na ovaj način građani počeli da dobijaju tokom ove godine, podseća se, jesu rešenja za porez na imovinu koje su u eSanduče dostavljale lokalne poreske administracije.
U cilju omasovljenja korišćenja Portala eUprava, Кancelarija za IT i eUpravu i NALED, uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj, pokrenuli su projekat edukacije građana i privrede o prednostima korišćenja eUprave, kao i edukacije službenika lokalnih samouprava o elektronskoj dostavi i za pružanje pomoći građanima da otvore naloge i koriste Portal eUprava.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.