Možda vam automobili kragujevačke „Zastave“ nisu prva asocijacija za oldtajmere, ali ako znate da je ova kragujevačka fabrika poslednje automobile starog programa proizvela 2008. godine i da procenjeno „odokativnim metodom“ neki automobili imaju više godina nego njihovi vlasnici, čini se da termin oldtajmer u potpunosti odgovora. Početkom juna se u Košutnjaku družilo stotinak ljubitelja Zastavih automobila, a kako im entuzijazma ne manjka skup ljubitelja „Zastavinih“ automobila preselio se nakratko u blizini arheološkog lokaliteta Lepenski Vir, nedaleko od Donjeg Milanovca.

Ljubav prema Zastavinim automobilima dovela je vlasnike 40 „fića“, „jugića“ i „stojadina“ različitih godišta i modela koji su svoje ljubimce kao na modnoj pisti postavili na parkingu Muzeja Lepenski Vir. Na vrelom julskom sunčanom danu, osim standardnih „fića“, „jugića“ i „kečeva“, sijali su automobili čiji je klirens tik iznad asfalta, kao i oni opremljeni luksuznim sportskim sedištima. Bilo je tu modela sa felnama u kojima su se posetioci mogli ogledati, ali i sa ručno friziranim motorima na kojima bi pozavideli svi vozači „Zastave“ i kako je to među posetiocima moglo da se čuje „radnici proizvodnih traka starog programa ‘Zastave’ bili bi ponosni na ove automobile“. Inače, svaki od automobila pristiglih sa raznih strana, o čemu su svedočile registarske oznake, bio je priča za sebe jer se svako od vlasnika potrudio da svog ljubimca dotera, bilo ručno urađenom limarijom, posebnim enterijerom, volanima, opremom, sportskim sedištima… Čak i oni kojima automobili nisu obavezan predmet interesovanja uživali su u druženju na obali Dunava koje je od podneva potrajalo do večernjih sati.

– Ovo okupljanje polako prerasta u tradiciju, da jednom godišnje ovako malo mesto posećuje sve veći broj ljubitelja nekadašnjeg ponosa srpske auto-industrije – izjavio je Danijel Dokić, organizator samog skupa i član uprave oba auto-moto kluba.

Italijanska licenca

Za one koji su zaboravili ili nemaju dovoljno godina da se sećaju šta se u „Zastavi“ pre dolaska Fijata proizvodilo kratko podsećanje: kragujevačka „Zastava“ kupila je od italijanskog Fijata 1953. godine licencu za proizvodnju legendarnog „fiće“. Sa proizvodnih traka u Kragujevcu posle „fiće“ silazili su i „zastava 1300“ poznatija kao popularni tristać, pa zatim „zastava 101“ – „stojadin“ ili „kec“, „zastava 128“, „jugo“ i „florida“. Iz kragujevačke fabrike izašlo je više od četiri miliona automobila, koji su se izvozili širom sveta, od Amerike do Egipta, a najuspešnija, rekordna, bila je 1989. godina, kada je proizvedeno blizu 200.000 vozila.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari