Kompanija Rio Tinto ističe danas u saopštenju da saradnja Projekta Jadar i kompanije InoBat predstavlja „vizionarsku inicijativu koja će podržati evropske težnje ka tehnološkoj nezavisnosti i omogućiti razmenu znanja i informacija o obradi i reciklaži litijuma i tehnologijama za sledeću generaciju baterija“.
„Od toga će dobrobit imati i Srbija i druge evropske ekonomije koje se priključe inicijativi“, naglašava se u saopštenju i precizira da su Rio Tinto i InoBat, evropska kompanija za tehnologiju i proizvodnju baterija, potpisali Memorandum o razumevanju.
Cilj je da zajedno rade na uspostavljanju „cradle to cradle“ lanca proizvodnje i reciklaže baterija u Srbiji, objašnjava se u saopštenju i precizira da će partnerstvo pokrivati ceo životni ciklus proizvoda, od eksploatacije do reciklaže litijuma.
Prema saopštenju, „projekat Jadar kompanije Rio Tinto u Srbiji, jedan od najvećih ‘grinfild’ projekata litijuma u razvoju, ima potencijal da godišnje proizvodi oko 55 hiljada tona litijum karbonata kvaliteta koji se može bez dodatne obrade koristiti za proizvodnju baterija i to u Evropi, koja je jedno od najvećih rastućih tržišta električnih vozila na svetu“.
„Kompanija InoBat, čije se sedište nalazi u Evropi, poseduje pogon za istraživanje i razvoj baterija, kao i pilot-fabriku koju razvija u Slovačkoj, i namerava da poveća proizvodne kapacitete izgradnjom giga-fabrika u regionima Evrope, Bliskog Istoka i Afrike“, navodi se u saopštenju.
Kako se ističe, cilj kompanije InoBat je da opslužuje evropsko tržište inovativnim tehnološkim rešenjima, uključujući proizvodnju i reciklažu baterija za električna vozila.
Generalna direktorka kompanije Rio Tinto za borate i litijum, Marni Finlejson najavljuje da će „saradnja sa kompanijom InoBat omogućiti razmenu znanja i informacija o obradi i reciklaži litijuma i tehnologijama za sledeću generaciju baterija“.
„To je vizionarska inicijativa koja se uklapa u stratešku opredeljenost kompanije Rio Tinto da ulaže u partnerstva koja nude rešenja u borbi protiv klimatskih promena“, ocenila je Finlejson.
„Saradnja Projekta Jadar i kompanije InoBat doprineće razvoju celokupnog lanca snabdevanja litijuma i baterija za električna vozila u Evropi“, predviđa se u saopštenju.
Prema rečima Marjana Bočeka, glavnog izvršnog direktora kompanije InoBat Auto, „potpisivanje Memoranduma o razumevanju sa kompanijom Rio Tinto predstavlja važan korak u ostvarivanju cilja kompanije InoBat da koristi lanac snabdevanja lociran u Evropi i podrži evropske težnje ka tehnološkoj nezavisnosti“.
„Naš jedinstveni ‘cradle to cradle’ pristup pokriva ceo životni ciklus baterija, od eksploatacije do reciklaže, kako bi podržali stremljenje ka cirkularnoj ekonomiji i Ciljeve održivog razvoja u okviru Agende 2030“, obrazložio je Boček.
„U 2020. godini, Rio Tinto je odobrio ulaganje od skoro 200 miliona dolara u izradu završne faze studije za Projekat Jadar, za koju se očekuje da bude završena do kraja ove godine, nakon čega sledi investiciona odluka“, navodi se u saopštenju.
Kako je ocenjuje, „količina i visoki kvalitet nalazišta Jadar imaju potencijal da rudnik i postrojenje snabdevaju litijumom proizvođače u lancu proizvodnje električnih vozila“.
„Ukoliko se odobri, izgradnja rudnika i postrojenja za preradu prema najvišim ekološkim standardima će trajati četiri godine, i biće značajna investicija za Srbiju, sa direktnim i indirektnim ekonomskim koristima za srpsku ekonomiju“, zaključuje Rio Tinto.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.