Sumnje poverenika Rodoljuba Šabića i zaštitnika građana Saše Jankovića da im se ograničava rad uopšte nisu opravdane. U vreme dok smo pisali zakon o klasifikaciji i zaštiti tajnih podataka govorio sam njihovom predstavniku Dejanu Milenkoviću iz Jukoma da idemo na javnu raspravu, ako smatrate da nešto nije u skladu sa standardima.

Njihov zakon je ušao u skupštinsku proceduru, a oni su se tada odlučili da vode javnu raspravu preko medija, kaže za Danas Vladimir Cvijan, šef Radne grupe za izradu zakona o klasifikaciji i zaštiti tajnih podataka.

– Ovo je ipak stručno pitanje. Šabić preko medija iznosi neistinite primere i primedbe, a to je možda i razlog zašto beže od javne rasprave. Ako mislite da nešto nije u redu, hajde da okupimo stručnu javnost i donesemo konačan sud posle toga. Imamo vrlo čudnu situaciju u kojoj predstavnici vlasti beže od javne rasprave. Zakon koji je ušao u skupštinsku proceduru skoro je isti kao zakon koji je gospodin Šabić pisao pre dve godine. Reč je o zakonu koji je Koalicija za slobodan pristup informacijama napravila. Ako poredite zakone videćete da se u 80 odsto poklapaju.

Kritike su da će povereniku trebati odobrenje i za pristup podatku koji, recimo direktor veterinarske ambulante, proglasi za interni dokument.

– To nije tačno. Povereniku ne treba nikakvo odobrenje da bi pristupio tajnim podacima iz svoje nadležnosti. Jedino mu treba legitimacija.

Tvrdite da Poverenik i dalje ima ista ovlašćenja i po novom Predlogu zakona?

– Naravno. Žestoko smo vodili računa da svako ima pravo pristupa podacima iz svoje nadležnosti. A to je i međunarodni princip. U članu 37 zakona napisali smo da predsednik Republike, vlade, skupštine može da dobije tajne podatke samo iz svoje nadležnosti. Dakle, ni predsednik Republike ne može da dobije pristup svim podacima koji su tajna. Potpuno isti princip smo primenili na nezavisne kontrolne organe. I gospodin Šabić i gospodin Janković će imati pristup svim tajnim podacima iz njihove nadležnosti, bez obzira na stepen tajnosti i na to ko je „proizvođač“ tajnog podatka. E to je ono što njima smeta.

Zaštitnik građana Saša Janković kaže da građani neće moći da se obraćaju zaštitniku ako im policija, vojska ili tajne službe ugrožavaju prava.

– To nije tačno. Spreman sam da to dokažem na javnoj raspravi, ako oni smeju da izađu.

Da li to znači da će doći do povlačenja zakona iz procedure ili nekih izmena?

– Zašto bi se zakon povlačio iz procedure? To je moderan i demokratski zakon, urađen u potpunosti u skladu sa sličnim uporednim rešenjima iz moderne Evrope. Prvi želim javnu raspravu da bih dokazao da je ovo demokratski zakon. Ako ima neka dobronamerna kritika, zakon se može putem amandmana promeniti. Gospodin Šabić je rekao da će pojesti diplomu ako nađe ograničenje u uporednom pravu. Imamo 20 takvih ograničenja i primera iz uporedne prakse. On ne mora da pojede svoju diplomu, ali hajde da izađemo na javnu raspravu i sučelimo stavove.

U određenom delu kontrolu će vršiti predsednik Vrhovnog suda. Možemo li reći da su Šabić ili Janković iznad predsednika Vrhovnog suda? Da li im smeta što u delu uvodimo kontrolu predsednika VSS? Ako im to smeta, hajde da ukinemo sudove. Naravno da su najvažniji kontrolori rada državnih organa, poverenik i zaštitnik građana.

Ali zašto onda niste prvo organizovali javnu raspravu, pa tek onda zakon dali Vladi, a ne da to radite unazad?

– Ponavljam, njihov zajednički predstavnik u Radnoj grupi je bio Dejan Milenković iz Jukoma. Kada se prvi put pobunio protiv rešenja, tražili smo bolje i pregovarali smo, a on je u jednom trenutku podneo ostavku. Rekao sam da ako misli da je to nedemokratski, neka organizuju javnu raspravu. Niko se nije javljao dok zakon nije ušao u skupštinu. Ja njih čikam, žargonski rečeno da „izađu na crtu“ i da organizujemo javnu raspravu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari