Romski učenici i dalje su prezastupljeni u specijalnim školama, iako je njihov broj u tim ustanovama smanjen. Prošle školske godine, od ukupnog broja đaka koji pohađaju škole za decu sa smetnjama u razvoju, petina su bili Romi, dok ih je godinu dana ranije bilo 23 odsto, pokazuje istraživanje Evropskog centra za romska prava (ERRC).
Podaci prikupljeni u 31 specijalnoj školi u Srbiji svedoče da u pojedinim ustanovama romski učenici čine dominantnu većinu. Tako je u školi za osnovno i srednje obrazovanje „Vidovdan“ u Boru 73 odsto učenika Roma, u školi „Sveti Sava“ u Prokuplju 68 odsto, a u kruševačkoj školi „Veselin Nikolić“ 63 odsto.
– Četiri godine nakon usvajanja zakona, obećanje da će obrazovanje postati inkluzivno ostalo je neispunjeno za većinu romske dece i mladih u specijalizovanim ustanovama za učenike sa smetnjama u razvoju – istakla je Tatjana Perić, konsultantkinja u istraživanju.
Štefan Miler, programski direktor ERRC, rekao je da je problem prezastupljenost romske dece u specijalnim školama prisutan i u zemljama Evropske unije. Iako se u Srbiji taj broj smanjuje, Miler je ukazao da zabrinjava to što su mnogi Romi van obrazovnog sistema.
– Kao dopuna ovog istraživanja sprovedena je anketa u 128 domaćinstava romskih učenika koji pohađaju specijalne škole, a prema rezultatima tog ispitivanja samo petina roditelja je preuzela inicijativu da se njihovo dete pošalje na procenu za odgovarajući tip škole. Prvi koraci u pravcu specijalne škole su napravljeni sledeći savete osoba koje se bave obrazovanjem i zdravstvom. Navodna saglasnost roditelja da se dete pošalje na specijalno obrazovanje data je pod uticajem autoriteta stručnjaka, kao i socioekonomskih faktora koji prave prepreke u obrazovanju romskih učenika – navela je Tatjana Perić.
Prema njenim rečima, nastavlja se praksa prebacivanja učenika iz redovnih u škole za obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju. U 70 odsto slučajeva ispitanici su potvrdili da škole nisu pružile dodatnu podršku njihovoj deci da bi im pomogli da ostanu u redovnim školama, a kada jednom završe u specijalnoj školi, najčešće nema povratka u redovan sistem.
Većina anketiranih roditelja je ukazala i na brojne probleme u radu komisija koje procenjuju da li je deci potrebna dodatna podrška, od toga da ih stručnjaci nisu dovoljno informisali o negativnim posledicama pohađanja specijalnih škola, da im nisu obrazložili mišljenje zašto dete treba upisati u takvu ustanovu, do činjenice da je od roditelja traženo da potpišu dokumentaciju, a da oni nisu znali o kakvim papirima je reč.
Maltretiranje
Čak 46 odsto anketiranih romskih roditelja tvrdi da njihova deca nemaju dobar tretman u redovnim školama, odnosno da ih učitelji ignorišu, da su morala da sede na kraju učionice, kao i da su ih učitelji ponižavali pred vršnjacima. Romski učenici su izloženi maltretiranju u redovnim školama, pre svega zbog porekla, invaliditeta, loših ocena i siromaštva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.