– Zaista se tu ne radi o ličnim ambicijama, pustite politiku. Ovo radim dokle radim – kaže ministar prosvete Branko Ružić, odgovarajući na pitanje Danasa da li ima ambiciju da dočeka rezultate PISA 2022 testiranja, koji će biti objavljeni u decembru iduće godine.
Povodom početka novog ciklusa PISA istraživanja, ministar je danas posetio Četvrtu beogradsku gimnaziju, čiji učenici su među 7.600 odabranih petnaestogodišnjaka iz Srbije koji će rešavati testove iz čitalačke, matematičke, naučne pismenosti i kreativnog mišljenja.
PISA studija, koja je jedno od najrelevatnijih međunarodnih ispitivanje učeničkih postignuća, u našoj zemlji traje do 18. aprila, a ministar očekuje da će rezultati dati odgovor dokle je stigao domaći obrazovni sistem i da će podaci koje budemo dobili poslužiti da se naše školstvo unapredi.
– Mi smo već nakon prethodnog ciklusa 2018. imali jasan odgovor, ne brzoplet, ali mislim da je bio dovoljno uvremenjen. Naš nacionalni PISA centar Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja radi na reviziji obrazovnih standarda za 13 predmeta u osnovnim školama i oni će biti gotovi do kraja godine, nakon čega sledi izmena nastavnih programa i obuke nastavnika da bi te standarde primenjivali u radu. Verujem da će to uticati na buduće rezultate PISA testiranja. Očekujem da se u najmanju ruku zadržimo na nivou rezultata koje smo imali prethodnog puta, a nadam se da ćemo biti za nijasu bolji – odgovorio je ministar prosvete na pitanje Danasa šta očekuje od ovog ciklusa istraživanja.
Ružić je rekao da je pandemija kovida ostavila trag na obrazovanje u Srbiji, da je to slučaj i sa ostale 84 države koje učestvuju u ovom krugu PISA istraživanja, te da će se refleksija tog uticaja videti u rezultatima.
Kao jedan od razloga zbog kojih smo ispod međunarodnog proseka, Ružić je naveo demotivisanost naših đaka, jer se rezultati PISA testiranja ne ocenjuju.
– Danas smo razgovarali sa učenicima i objasnili im da se učešćem u ovakvom istraživanju bore i za buduće generacije, da im bude bolji obrazovni sistem, ali se bore i za svoju zemlju, kako bismo se podigli na međunarodnoj lestvici – kazao je Ružić.
Upitan kako je pandemija uticala na kvalitet znanja, ministar je kazao da je naš obrazovni sistem pokazao adaptibilnost, inovativnost i kreativnost, pre svega, zahvaljujući posvećenosti nastavnika.
Kako je kazao, očekuje se da će se do kraja ove školske godine 97 odsto nastave izvoditi neposredno.
– Imali smo „džepove“ u prethodne dve godine, naročito u vreme vanrednog stanja i kada smo imali „pikove“ u brojkama i to jeste ostavilo određeni uticaj, ali proces prenošenja znanja nije doveden u pitanje, niti smo pravili prekide, sem kad smo produžavali raspuste, uz nadoknađivanje časova – istakao je Ružić.
Branislav Ranđelović, direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, kaže da je Ministarstvo prosvete reagovalo odmah nakon objavljivanja rezultata PISA 2018 i da je započela revizija obrazovnih standarda, ali ukazuje da je to jako spor posao.
– Obrazovanje je, ne samo kod nas, već svuda u svetu spor i inertan sistem i nerealno je očekivati rezultate odmah i danas. Rezultate tih promena i naših napora očekujemo tek za četiri ili osam godina – kazao je Ranđelović.
On je rekao da se kontrola kvaliteta radi na dva koloseka – jedno su međunarodna, a drugo nacionalna istraživanja i dodao da ćemo tek po završetku svih tih studija imati potpunu sliku obrazovnog sistema.
– Nadamo se da ćemo smoći snage, sredstava i mogućnosti da u sledećem periodu uvedemo neko testiranje pre male mature da se na vreme registruju problemi i utvrde mere, kako bismo do završnog ispita nešto popravili – rekao je Ranđelović.
U PISA 2022 testiranju u Srbiji učestvuju petnaestogodišnjaci iz 193 škole, od kojih je 178 srednjih stručnih škola i gimnazija i 15 osnovnih. Škole su izabrane metodom slučajnog uzorka.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.