Ružić: Važno je da deca nauče kako da tumače i interpretiraju medijske sadržaje 1Foto: BETAPHOTO/ EMIL VAS

Prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić izjavio je da učenici u Srbiji kroz obrazovni sistem imaju mogućnost da ovladaju osnovama medijske i digitalne pismenosti, ali i da je važno da roditelji budu vodiči deci kroz različite programske sadržaje, kako bi im pomogli pri njihovom tumačenju i interpretaciji.

Ružić je u intervjuu povodom obeležavanja Globalne nedelje medijske i informacione pismenosti ocenio da je važno da roditelji i deca zajedno gledaju televiziju i ostale medijske sadržaje i platforme i o njima raspravljaju i iznose mišljenje.

„Da bi deca mogla postati kompetentni korisnici medija, osim ovladavanja tehnologijom, potrebno je naučiti ih kako da izgrade kritički stav i podržati ih u tome. Za to im je potrebno iskustvo i mudrost odraslih. U tom smislu važna je uloga roditelja koji deci mogu pomoći da se bolje snalaze i koriste ono najbolje iz beskrajne medijske ponude“, naveo je ministar.

Upitan kako školski sistem štiti decu od štetnih sadržaja na Internetu, Ružić je kazao da se kroz planove i programe nastave građanskog vaspitanja i maternjeg jezika u osnovnim školama obrađuju teme koje, kako je naveo, jačaju kapacitete učenika u sferi medijske pismenosti.

„Informatičku pismenost učenici stiču u osnovnoj školi i to kroz predmete ‘Digitalni svet’ u prvom i drugom razredu, a od petog do osmog razreda u okviru predmeta ‘Informatika i računarstvo’. Osim toga, kroz izborni predmet ‘Jezik, mediji i kultura’ u gimnazijama se dodatno potencira obrazovanje u ovoj oblasti“, rekao je Ružić.

Dodao je da škole u Srbiji na godišnjem nivou pripremaju aktivnosti koje se odnose na prevenciju digitalnog nasilja kao i da u slučajevima pojave neprimerenih sadržaja koji se tiču učenika, treba da obaveste Odeljenje za visokotehnološki kriminal Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP).

„Ukoliko neko od učenika ispolji rizično ponašanje, bilo da je to u virtuelnom ili realnom okruženju, škola je dužna da o tome odmah obavesti roditelja i po potrebi, u skladu sa procenom, obavesti i uključi druge nadležne institucije poput centara za socijalni rad, policije, zdravstvenih ustanova koje postupaju u skladu sa svojim nadležnostima. Tu procenu vrši Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja koji je svaka škola u obavezi da formira“, naveo je ministar.

Podsetio je da je Ministarstvo prosvete u prvoj polovini oktobra uputilo pismene preporuke svim ustanovama obrazovanja i vaspitanja u cilju planiranja i realizovanja konkretnih preventivnih aktivnosti sa posebnim fokusom na prevenciju digitalnog nasilja.

„Vlada Srbije pokrenula je i Nacionalnu platformu ‘Čuvam te’ koja sadrži informativno edukativne materijale za roditelje, nastavnike i učenike. Uskoro ćemo sa Kabinetom premijerke (Ane Brnabić) pokrenuti i niz akcija koji će imati za cilj upravo edukaciju učenika o negativnim posledicama korišćenja društvenih mreža“, naveo je ministar.

Ružić je rekao i da učitelji koji predaju učenicima prvog i drugog razreda pohađaju onlajn obuke koje su koncipirane tako da ih upoznaju sa setom pedagoških smernica i digitalnih materijala koji doprinose dosezanju ishoda obrazovanja predviđenih programom predmeta Digitalni svet.

Upitan kako škole treba da reaguju u slučaju pojave „TikTok“ izazova među učenicima i ko snosi odgovornost ukoliko takve pojave dovedu do štetnih posledica, ministar je kazao da škole ne omogućavaju učenicima da koriste takve aplikacije ali i dodao da nemaju uvid u digitalne uređaje koji učenici privatno koriste.

„Škola ima jasno definisanu obrazovnu i vaspitnu funkciju, ali je neophodna i sinergija roditelja i škole kada je reč o informisanju dece o sadržajima različitih društvnih medija. Važno je napraviti selekciju sadržaja koje dete prati na telefonu, računaru, tabletu ili nekom drugom digitalnom uređaju“, rekao je Ružić.

Globalna nedelja medijske i informacione pismenosti obeležena je krajem oktobra širom sveta pod pokroviteljstvom UNESCO, pod sloganom „Medijska pismenost za sve“.

Intervju je realizovan u partnerstvu s programom Nova pismenost (novapismenost.rs) koji radi s građanima, medijima, kompanijama, obrazovnim sistemom, influenserima i državnom upravom kako bi se najbolje prakse medijske, informacione i digitalne pismenosti našle među temeljima savremenog i konkurentnog srpskog društva. Program partnerski sprovode organizacija Propulsion i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari