Aleksandar Vučić potrošio je 5,9 miliona evra u kampanji za predsednika Srbije, a najveći iznos od te sume dobila je televizija Pink – 1,5 miliona evra. Ovolika količina novca za predsedničku kampanju, za taku malu zemlju, jeste prevelika, a s obzirom na to koji su mediji dobili novac, pokazuje i nad kojim medijima SNS ima uticaj, smatraju sagovornici Danasa.
Nakon Pinka slede RTS sa 662.000 evra i TV Prva sa 651.000 evra. Uz agenciju Media advertizing, B92, Hepi, Studio B i TV Kurir, televizijama je za Vučićevu kampanju uplaćeno oko četiri miliona evra, dok je štampanim medijima – Kuriru, Informeru, Srpskom telegrafu, Blicu i listu Alo, ukupno uplaćeno 422.000 evra.
Rodoljub Šabić, advokat i nekadašnji poverenik za informacije od javnog značaja, ocenjuje za Danas da za zemlju relativno siromašnu i sa malim brojem stanovnika, iznos od oko šest miona evra svakako nije mali.
– Vučić je potrošio gotovo dvostruko više nego svi ostali kandidati zajedno i to nameće neka pitanja. Pre izbora, najavljivao je da će lako pobediti navodeći i da će biti razočaran ako ne osvoji bar 60 odsto glasova u prvom krugu. Potrošnja iznosa osetno većeg od svih konkurenata zajedno govori da se ozbiljno postarao za tu laku pobedu – navodi Šabić.
Indikativna je, dodaje, i struktura rashoda te kampanje.
– Aktuelni šef države je kod TV Pink potrošio 2,5 puta više novca nego kod državnog javnog servisa. Kad je reč o štampanim medijima ubedljivo najviše novca dao je Informeru i Kuriru, listovima najpoznatijim po grubom višestrukom kršenju profesionalne etike i novinarskog kodeksa, nekulturnom rečniku i nedopustivo čestom plasiranju čak i najgrubljih neistina – ističe naš sagovornik.
Šabić smatra da je teško imati razumevanja za to da izabrani predsednik preferira takve medije i na njih troši veliki iznose novca “koji u krajnjoj liniji obezbeđuju građani”.
– Nezavisno od ove konkretne kampanje, građani dobijaju premalo za ono što obezbeđu političkim strankama i kampanja svojim finansiranjem iz budžeta. Vreme je da se ta izdvajanja preispitaju i redukuju. Finansiranje demokratskog pluralizma je jedna opravdana stvar, izdvajanje novca za stvaranje njegovog privida nije – zaključuje Šabić.
Istraživač BIRODI-ja Zoran Gavrilović ocenjuje da je ova suma dokaz teze zbog koje ga SNS na čelu sa Vučićem medijski progoni.
– U tekstu za Danas iz 2019. sam naveo nalaze istraživanja javnog mnjenja u kojem sam konstatovao da postoji statistički značajna veza između glasanja za SNS i gledanja Pinka. Ovaj iznos je činjenični dokaz da su rezultati BIRODI-ja bili tačni, jer reklame se plaćaju medijima koje prate glasači i simpatizeri. Uz ovo, ovaj iznos bi bio veći kada bi se u ovo uračunale pozitivne sekunde iz informtivnih emisija, koje predstavljaju nezakonito i nesankcionisano reklamiranje Vučića kao predsednika partije-države – naglašava Gavrilović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.