Izgradnja istočnog kraka auto-puta na Koridoru 10, od Niša ka bugarskoj granici, od velikog je značaja za Pirotski okrug, budući da ova važna saobraćajnica prolazi kroz tri od četiri opštine okruga, a da Bela Palanka i Babušnica imaju status nerazvijenih. Ova važna saobraćajnica, po ocenama čelnika lokalnih samouprava u Pirotu, Beloj Palanci i Dimitrovgradu, od velikog je značaja za smanjenje nezaposlenosti i razvoj ove tri opštine kroz koje prolazi auto-put, ali i celog tog regiona na jugoistoku Srbije.


U aprilu prošle godine počeli su radovi na zaobilaznici oko Dimitrovgrada na istočnom kraku Koridora 10, a u novembru i radovi na deonici autoputa Pirot istok – Dimitrovgrad. Ove godine, kako je najavljeno, planirano je pokretanje radova na istočnom kraku Koridora 10, od Proseka do Crvene Reke, od Crvene Reke do Čiflika i od Čiflika do Pirota, kao i na tunelu na obilaznici oko Dimitrovgrada.

Predsednica Skupštine Srbije Slavica Đukić Dejanović i regionalna direktorka Svetske banke, Džejn Armitidž, 14. aprila 2010, svečano su otvorile radove na zaobilaznici oko Dimitrovgrada na istočnom kraku Koridora 10. Radovi na izgradnji obilaznice i auto-puta do granice sa Bugarskom, petlja i sedam mostova finansiraju se iz kredita Svetske banke. Izvođač radova je austrijska Alpina koja je dala najbolju ponudu. Radovi će koštati 31.5 milion evra a treba da traju 24 meseca.

Predsednica parlamenta Srbije Slavica Đukić Dejanović tom prilikom je rekla da će izgradnjom zaobilaznice oko Dimitrovgrada u ovom delu Srbije započeti jedan novi život.

– To će omogućiti da podizvođači u mnogim radovima budu ljudi iz ovog kraja i da problem nezaposlenosti u ovom delu Srbije, na najbolji način, bude rešen u naredne dve godine. Protok usluga, ljudi i roba između Bugarske, koja je članica EU, i Srbije sigurno će izgradnjom Koridora 10 biti nov podsticaj za mnogo toga pozitivnog – rekla je Đukić Dejanović.

Regionalna direktorka Svetske banke Džejn Armitidž rekla je da Svetska banka pruža potpunu podršku Vladi Srbije da izgradi dva nedostajuća dela Koridora 10, od Niša do Dimitrovgrada i od Niša do makedonske granice.

– Izgradnja ovog Koridora predstavlja ključni element za integraciju transportne mreže Srbije sa transportnom mrežom u celom regionu. Ukupna cena izgradnje Koridora 10 procenjuje na oko 1,3 milijarde evra. Od tog iznosa Svetska banka će finansirati 275,2 miliona – kazala je ona.

Austrijska kompanija Alpina, pored obilaznice kod Dimitrovgrada, gradiće na Koridoru 10 i deonicu auto-puta Pirot istok – Dimitrovgrad, saopšteno je tokom zvaničnog početka radova na ovoj deonici 24. novembra prošle godine. Član Upravnog odbora Preduzeća Koridor 10 Nenad Ivanišević tada je rekao da radove na deonici od Dimitrovgrada ka Pirotu finansira Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD). Ivanišević je podsetio da je ova deonica ukupne dužine 14,3 kilometra, a da je njen projektant Institut za puteve i CIP.

– Deonica budućeg auto-puta Pirot istok – Dimitrovgrad sastoji se iz dva dela. Deonica Pirot istok – Sokovo dužine je šest kilometara, sa rokom za izgradnju od 18 meseci, a deonica Sukovo – Dimitrovgrad, uključujući most i tunel Kale, dužine je 8.3 kilometra sa rokom izgradnje takođe od 18 meseci. Vrednost radova koje finansira EBRD na deonici Pirot istok do Dimitrovgrada iznosi oko 30 miliona evra i to je prva deonica koju finansira ta banka. Očekujemo da na proleće krenu radovi od Crvene Reke do Čiflika, koju takođe treba da finansira ova banka – rekao je Ivanišević.

Šansa za zapošljavanje velikog broja ljudi

Predstavnik Evropske banke za obnovu i razvoj Meran Lukić rekao je da je ovo veliki dan za tu banku „koja je ponosna što je deo ovog projekta“.

– Naša banka finansijski podržava ovaj projekat zajedno sa Svetskom bankom i Evropskom investicionom bankom. Ovo je četvrti putni infrastrukturni projekat koji finansijski podržava EBRD. Od 2001. godine pa naovamo, zaključno sa ovim projektom, podržali smo negde oko 122 projekta sa dve milijarde i 300 miliona evra kapitala – rekao je tada Lukić.

Prema rečima načelnika Pirotskog upravnog okruga Gorana Stamenovića izgradnja deonice auto-puta od Niša ka bugarskoj granici od velikog je značaja za ovaj region, posebno za tri opštine kroz koje prolazi auto-put – Pirot, Belu Palanku i Dimitrovgrad.

– Naš okrug ima problema u velikoj depopulaciji jer se godinama smanjuje broj stanovnika u opštinama okruga. Ogroman je značaj izgradnje ovog auto-puta. Njegovom izgradnjom će se lakše i brže dolaziti do ovih opština, a direktno i indirektno zaposliće se dosta ljudi iz ovog kraja, tokom njegove gradnje a i kasnije. Kad se auto put završi, a verujem da će to biti do kraja 2012, na tom Koridoru biće benzinske pumpe, hoteli i moteli na kojima će se takođe zaposliti veliki broj ljudi. S druge strane, Srbija intenzivno ulaže u razvoj turizma na Staroj planini, pa će Koridor 10 biti ogroman podsticaj za razvoj turizma u ovom delu Srbije. Izgradnja Koridora 10 ima ogroman značaj za celu Srbiju, a posebno za ovaj njen deo koji spada u red nerazvijenih. Najvećim delom izgradnja Koridora 10 finansira se iz evropskih institucija. Najveći deo Koridora finansiraju Evropska investiciona banka, Svetska banka i Evropska banka za obnovu i razvoj. Sto miliona evra ulažu i Grčka i Srbija. Konačno, izgradnja Koridora 10 važna je i zbog toga da bismo pretekli Bugarsku i Rumuniju, koje intenzivno grade Koridor 4, koji ide paralelno sa našom granicom, uz Dunav preko Rumunije i dalje ka Evropi. Zato je važna izgradnja Koridora 10, da se ne bi desilo da se ceo teretni saobraćaj odvija Koridorom 4 – kaže Stamenović.

Auto-put – preduslov i za dolazak investitora

Predsednik opštine Pirot mr Vladan Vasić kaže da je i laicima jasno da je izgradnja ovog auto-puta od velikog značaja i za pirotsku opštinu.

– Vlasnici zemljišta koje je eksproprisano dobili su značajna finansijska sredstva koja im isplaćuje država, odnosno Preduzeće Putevi Srbije. Sama izgradnja je druga, takođe veoma važna faza, jer će se tokom njegove izgradnje ovde trošiti značajna finansijska sredstva i koristiti resursi iz ovog kraja. Ima ljudi iz Austrije koji su ovde zakupili stanove. Naše stručnjake iz Pirota na poslovima nadzora angažovala je španska Eptisa, koja će obavljati nadzor. Da ne govorimo o eksploataciji materijala iz ovog kraja, kao i o noćenjima i pripremi hrane. Radna jedinica Ugostiteljstvo kompanije Tigar pred sklapanjem je ugovora sa austrijskom Alpinom oko pripreme hrane, trenutno za 250 radnika, a kad krene intenzivnija gradnja i na deonici ka Pirotu za još toliko radnika. U kontaktu smo sa Alpinom da se za poslove na izgradnji Koridora 10, preko Filijale Nacionalne službe za zapošljavanje angažuju radnici iz naše opštine i da na taj način smanjimo nezaposlenost. Preko Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj, raznim zanatskim i građevinskim radnjama ponudili smo mogućnost da sa izvođačem dogovore njihovo angažovanje kao podizvođači radova. Izgradnja samog auto-puta doneće dosta para u Pirot i tu šansu treba da iskoristimo. Treća i najvažnija faza je što izgradnjom auto-puta Pirot strateški dobija puno na značaju. Grad je bukvalno na Koridoru koji spaja Oslo, odnosno severnu i zapadnu Evropu sa Bugarskom, Turskom i Azijom. Očekujemo najpre da se poveća tranzit, a to podrazumeva i nova radna mesta na pumpama, u hotelima, naplatnim rampama, bazama za održavanje auto-puta. Otvaraju se i mogućnosti za bolje pozicije za pirotsku privredu i turizam. Izgradnjom Koridora postaćemo mesto na modernoj karti Evrope, koje će biti primamljivije i za investitore. To je i preduslov za dolazak investitora, jer ako pitate ljude koji se time bave, reći će vam da je prvo pitanje potencijalnih investitora zainteresovanih da ulažu u Srbiju, da li se to mesto nalazi na Koridoru 10 ili blizu njega – kaže Vasić, dodajući da očekuje da po nekim procenama na izgradnji Koridora bude angažovano oko 500 radnika iz pirotske opštine.

Prema rečima šefa Odseka za privredu i imovinsko-pravne odnose u SO Pirot Dragana Stankovića, zaključno sa 31. decembrom prošle godine, za eksproprijaciju zemljišta na Koridoru 10, u pirotskoj opštini je isplaćeno 387 miliona dinara za zemljište na potezu katastarskih opština Veliki i Mali Jovanovac, Veliko Selo, Sukovo, Gradište, Činiglavci i Obrenovac.

– Doneto je 735 rešenja o eksproprijaciji, zaključeno je 670 poravnanja o naknadi, a isplaćeno za 665 sporazuma. U pirotskoj opštini završena je eksproprijacija na potezu od Sukova do Dimitrovgrada, a ostale su još dve katastarske opštine – Trnjana i Poljska Ržana. JP Putevi Srbije još uvek nema predlog za eksproprijaciju na tom potezu. Eksproprijacija je počela u novembru 2009. godine. Uloga naše opštine bila je da, po predlogu JP Putevi Srbije, reši imovinsko-pravne odnose za eksproprijaciju predloženih parcela u skladu sa zakonom o eksproprijaciji kako bi JP Putevi Srbije postali vlasnici tog zemljišta. Među građanima koji su dosad isplaćeni, osim građana iz Pirota, dosta je ljudi sa strane, iz Beograda, Niša, Novog Sada i Novog Bečeja – kaže Stanković.

Direktna korist od državnog projekta

Dosad je JP Putevi Srbije, za eksproprijaciju zemljišta u dimitrovgradskoj opštini, isplatilo građanina 192 miliona dinara. Eksproprijacija je završena na svim parcelama i dosad su završena 322 sporazuma o naknadi, kažu u ovoj opštini. Predsednik opštine Dimitrovgrad dr Veselin Veličkov kaže da je izgradnja Koridora 10 veoma značajna za ovu pograničnu opštinu.

– Radovi su počeli prošle godine i oni se sada nastavljaju sa jačim intenzitetom. Očekujemo da se tako nastavi i dalje. Evidentno je da će izgradnjom ovog auto-puta, ne samo naša nego i ostale dve opštine gornjeg Ponišavlja, od tog državnog projekta imati direktnu korist. Očekujemo da rešimo te goruće probleme, poput velike nezaposlenosti. Na izgradnji Koridora 10 u našoj opštini očekujemo da se uposli jedan solidan broj radnika, možda oko stotinak ljudi. Naravno, tu je problem i kvalifikacije te radne snage jer se zbog specifičnosti posla traže rukovaoci mašina i druga stručna radna snaga, ali verujem da na području okruga ima dovoljno takve radne snage. Izgradnja Koridora je značajna i za naše građane čije je zemljište eksproprisano. Značajno je to zbog toga što ovde ne radi gotovo nijedno preduzeće, fabrike koje su radile više ne rade, bez nade da će se uskoro oporaviti. To je finansijska injekcija koja može da pomogne u ovom trenutku. Koristi će svakako biti i kad se auto-put izgradi. Istina, on će obići Dimitrovgrad, i neće biti velikih svraćanja tranzitnih putnika u naš grad, ali generalno uzev, on ove tri opštine pozicionira na jedno visoko mesto kad je reč o međunarodnom transportu ka Bliskom i Srednjem istoku. Ponovo se vraćamo u sam vrh kad je reč o transportu i poboljšavamo poziciju opština na glavnim putnim pravcima – kaže Veličkov.

Prema rečima predsednika opštine Bela Palanka Aleksanda Živkovića, i dalje je najveći problem ove nerazvijene opštine velika nezaposlenost. Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje na posao čeka 2.735 nezaposlenih lica.

– Smanjenje nezaposlenosti biće naš prioritet u ovoj godini, odnosno tražićemo izlaz i neko rešenje za upošljavanje jednog broja nezaposlenih. Velike šanse za smanjene nezaposlenosti pružaju nam upravo dva kapitalna državna projekta – izgradnja Koridora 10 i elektrifikacija i modernizacija železničke pruge Niš – Dimitrovgrad. Na tim projektima biće potrebno više hiljada radnika i to je šansa i za radnike iz naše opštine. Izvršena je eksproprijacija jednog dela na Koridoru 10, od Proseka ka Crvenoj Reci, a uskoro kreće i drugi deo od Crvene Reke do Čiflika i od Čiflika ka Sinjcu i granice sa Pirotom. Na potezu od Niša do Crvene Reke završena je eksproprijacija skoro 95 posto. Za taj potez doneto je 595 rešenja i na ime naknade za eksproprijaciju, Putevi Srbije isplatili su 139,3 miliona dinara. Naglašavam da te dve kapitalne investicije moramo da iskoristimo za zapošljavanje jednog broja radnika i poboljšanje standarda u opštini – kaže Aleksandar Živković.

TADIĆ: Istočni krak Koridora 10 do sredine aprila 2012.

Predsednik Srbije Boris Tadić 10. avgusta prošle godine, tokom obilaska radova na Koridoru 10 u Dimitrovgradu, izjavio je da će istočni krak Koridora 10 biti završen najkasnije do sredine aprila 2012. godine, a da bi Srbija od Koridora u narednim godinama mogla da zaradi oko 290 miliona evra.

– Ostalo je još mnogo toga što treba uraditi na ovom kraku prema bugarskoj granici, ali je dobro što su radovi na ovoj teškoj deonici u toku. Sve u svemu, mislim da dobro napredujemo kada je u pitanju Koridor 10, ali je jedini način da se on završi da ova deonica bude pod stalnom kontrolom, da bude pozitivne tenzije, da firme koje su dobile radove ispunjavaju obaveze kako bi u društvu vladala podsticajna atmosfera i za radnike, i kako bismo završili ovaj nacionalni projekat za koji postoje proračuni da bi se veoma brzo isplatio – rekao je tada predsednik Tadić.

Koridor 10 na starom antičkom putu „via militaris“

U okolini Dimitrovgrada i Ponišavlju arheološka ekipa Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture, na trasi budućeg auto puta na Koridoru 10, otkrila je važna arheološka nalazišta, kao što su stari antički put via militaris (na fotografiji dole), raskrsnica starih antičkih puteva i ostatke neolitskog naselja kod sela Obrenovac, koja su od od značaja ne samo za lokalni i nacionalni nivo, već i mnogo šire. Kako je na prezentaciji istraživanja u Dimitrovgradu rekao arheolog savetnik u Republičkom zavodu za zaštitu spomenika kulture, Milorad Miljković, insistiraće da se via militaris proglasi spomenikom kulture.

– Ono što se u javnosti malo spominje jeste da se najvećim delom trasa Koridora 10 poklapa sa trasom starog antičkog puta via militaris. Stoga mislim da to možemo da iskoristimo i za razvoj takozvanog istorijskog turizma – kaže Goran Stamenović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari