Uprkos pozivu koji je upućen Aleksandru Šapiću, gradonačelniku Beograda i Goranu Vesiću, ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije, oni danas nisu došli na javnu raspravu „Beograđani odlučuju: odbrana mosta i planiranje saobraćaja“ koja je održana u Skupštini opštine Stari grad.
Na raspravi kojoj je prisustvovalo oko stotinu predstavnika partija i zainteresovanih građana, Dejan Atanacković, pisac, skrenuo je pažnju da raspravu o Savskom mostu treba voditi u kontekstu tri grupe argumenata: saobraćajno-urbanističke, kulturno-istorijske, kao i u kontekstu odnosa prema procedurama.
– Beogradu su potrebni novi mostovi, a ne rušenje funkcionalnih. Most je simbol antifašističke borbe i građanskog otpora. Rušenje bi bilo besmislen i bahat čin koji bi imao cilj da ukine sećanje i mi se tome moramo suprotstaviti, rekao je Atanacković.
Vladimir Pajić iz Pokreta slobodni građana tvrdi da slučaj Savskog mosta nije izuzetak, već je samo jedan od primera sistematskog uništavanja kulture i istorije Srbije.
– U prethodnih 10 godina je uništeno ili ugroženo više od 55 objekata kulturnog nasleđa. Sve su to žrtve urbanizma koji nema za cilj razvoj grada, već je isključivo zasnovan na korupciji, kazao je Pajić.
Takođe je dodao i da je podnet zahtev i gradskom i Republičkom zavodu za zaštitu spomenika pre skoro četiri godine da se Stari Savski most utvrdi kao kulturno dobro u okviru Starog Sajmišta. Gradski zavod i dalje nije odgovorio na zahtev, dok je Republički tu inicijativu podržao.
Cena uklanjanja starog i postavljanja novog Savskog mosta otvorila je novu debatu. Naročito zato što je reč o sumi koja se danas kreće u rasponu između 80 i 94 miliona evra. Ta cena daleko prevazilazi početnu cenu projekta od oko 30 miliona evra, koju je još 2017. godine izneo tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali.
– Ta ogromna cena, bez obzira koja je, plaća se novcem građana Beograda. Oni imaju apsolutno pravo kao investitori tog poduhvata da kažu šta o tome misle. Umesto toga, imamo jedan nasilan akt vlasti koje zanemaruju i mišljenje struke i građana – što je nedopustivo. Vlast mora da sluša javnost, rekao je arhitekta Đorđe Bobić.
Dragomir Lukić, saobraćajni inženjer, rekao je da je porast cene rušenja starog i građenja novog mosta izuzetno nerazuman, posebno kada se plan za novi most uporedi sa značajno većim mostovima u drugim evropskim gradovima.
– U početku je bilo 30 miliona evra za to da se izgradi novi most. Sada smo došli do toga da će novi Savski most da nas košta 6.016 evra po metru kvadratnom. To je nezamisliva cena, rekao je Lukić.
Tribinu su organizovale opozicione stranke „Zajedno“, Stranka slobode i pravde, Ne davimo Beograd, Pokret slobodnih građana, Narodna stranka i druge organizacije i aktivističke grupe.
Lipovac Tanasković: Dnevno prođe 11.100 vozila
Marina Lipovac Tanasković iz Narodne stranke podseća da se na ovom mostu odvija 13 odsto beogradskog saobraćaja, što je oko 11.100 vozila na dan. Dodaje da već četiri godine ne postoji nikakvo održavanje ovog mosta i smatra da se to radi namerno kako bi Beograđani došli do zaključka da zaista treba da se ruši, iako je rekonstrukcija moguća.
Ovaj tekst je nastao u okviru projekta „Danasova škola novinarstva“ koji se sufinansira sredstvima iz budžeta Republike Srbije, Ministarstva za kulturu i informisanje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.