Šapić planira pešačku zonu u Pariskoj ulici: Da li je to ukidanje "Kruga dvojke"? 1Foto: Beta/Miloš Miškov

Prema dostupnim planovima uprave Grada Beograda za pešačku zonu u Pariskoj ulici čiju je izgradnju najavio Aleksandar Šapić, tramvajska linija broj dva će biti definitivno ukinuta kao i drugih linija koji tuda prolaze. Sagovornici Danasa smatraju da nije pametno isključiti tramvaje na tom mestu već da bi idealno rešenje bila pešačka zona kroz koju prolazi samo tramvaj.

Prema planu, tramvajski saobraćaj bi trebalo da se preusmeri oko Donjeg grada Beogradske tvrđave, kuda je nekad prolazila pruga.

Direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović kaže da nema mnogo smisla preusmeravati tramvajski saobraćaj na donji Kalemegdan, jer tamo inače i nema mnogo ljudi.

„Pariska ulica je bolja od donjeg Kalemegdana za javni prevoz, jer dok je na donjem Kalemegdanu poneki turista, na gornjem ljudi rade, žive, studiraju, kupuju“, priča Jovanović.

Šapić planira pešačku zonu u Pariskoj ulici: Da li je to ukidanje "Kruga dvojke"? 2
Foto: Beoinfo

Ističe da mnogi gradovi imaju pešačke zone sa minimalnim prilazom a Pariska ulica sa svojim tramvajima za Beograd predstavlja upravo taj minimalni prilaz, te da bi dobro rešenje bila koegzistencija pešačke zone i tramvaja.

„U svetu su, uostalom, poznata rešenja zajedničkog vođenja pešaka i javnog saobraćaja kroz pešačke zone. Pogotovo što taj pešački saobraćaj kod nas na tom pravcu nema isti intenzitet ni tokom dana, niti tokom dana u nedelji“, kaže Jovanović.

Koordinator za saobraćaj Zeleno-levog fronta, Zoran Bukvić, takođe podržava ideju pešačke zone kroz koju prolazi tramvaj.

„Mi smo za proširenje pešačke zone ali da kroz nju ostane javni prevoz, nešto po uzoru na Trg bana Jelačića u Zagrebu preko koga ide tramvaj i nikakav drugi saobraćaj. Tamo nisu prijavljeni nikakvi incidenti, samo tramvaj ide sporije i to je cela mudrost“, kaže Bukvić.

Kako navodi, veoma je značajno da tramvaj prolazi kroz Parisku ulicu, između ostalog i zbog starijih građana koji se teže kreću.

„Neophodno je da pešačke zone na neki način budu hranjene javnim prevozom zbog ljudi koji ne mogu toliko da pešače“, navodi Bukvić.

Novi trend u Evropi je, kako kaže, da se privatni automobili „proteruju“ iz centra grada, i da se ostavlja samo javni prevoz.

„Idealno bi bilo da imamo metro ali s obzirom da nam je metro daleko, ovde je smisleno da se automobliski saobraćaj pošalje oko grebena do donjeg dela Kalemegdana a da u Pariskoj ostane samo javni prevoz“, priča Bukvić.

Ističe i da se u jednom trenutku svakako mora naći alternativa za saobraćaj u centralnom delu Beograda, pogotovo za tranzitni.

„Centar treba ostaviti dostupan samo automobilima kojima je to krajnji cilj, ali ne i onima koji tranzitiraju. Problem je da automobili budu i u Parsikoj i kod donjeg Kalemegdana, ali nije problem tramvajski saobraćaj, on tu mora da ostane“, kaže Bukvić.

Ideja stara više 30 godina

Srpski arhitekta i urbanista Branislav Jovin je još pre više od 30 godina zamislio da na prostoru Parsike ulice i dela Ulice Tadeuša Košćuška bude pešačka zona, rađeno je više saobraćajnih analiza ali su sve pokazivale manjkavost tog rešenja.

Jedan od zaključaka tih studija, kako kaže Direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović, bio je da tramvaj ne treba izmešati sa postojeće trase, s obzirom da intervali prolaska tramvaja nikako ne ugrožavaju pešačke tokove.

Kaže i da bi plan Branislava Jovina funkcionisao samo uz postojanje saobraćajnih tunela i metroa.

„Aleksandar Šapić treba da izbegava pozivanje na Branu Jovina i ostale velikane graditeljstva, jer ih prosto ne razume. Jovin jeste razmatrao ideju potpuno pešačke veze Knez Mihajlove i Kalemegdana, ali ako i samo ako se istovremeno napravi drumski tunel i podzemni javni prevoz“, zaključuje Jovanović.

Aleksandar Šapić je ipak stava da je došlo vreme za realizaicju ove ideje iz osamdesetih godina prošlog veka i da se deo od Kalemegdanske tvrđave do Terazijske česme pretvori u pešačku zonu.

Prema njegovim rečima, time bi bilo omogućeno da se nesmetano prolazi od beogradskog „Pobednika“ i kroz Kalamegdanski park do Terazijske česme.

„Imamo idejno rešenje i očekujemo da negde na jesen budu stvoreni uslovi da na delu Pariske, do Gračaničke i do Uzun Mirkove, napravimo veliki trg, šetalište i pešačku zonu“, rekao je Šapić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari