Novi ugovor sa Kentkartom o javno-privatnom partnerstvu iz 2021. godine nikada nije ni trebalo da bude potpisan jer je štetan. Kada je to već urađeno, gradonačelnik Šapić, koji se kao član SNS nije protivio takvom štetnom ugovoru, trebalo je da nađe način da pregovara sa privatnim partnerom kako da se taj ugovor izmeni, a ne da pokušava ucenama i nuđenjem nameštenih tendera da raskine ugovor – kaže za Danas Ana Gođevac, potpredsednica GrO Beograd Stranke slobode i pravde i odbornica u Skupštini grada Beograda.
Ugovor o javno-privatnom partnerstvu, koji je grad Beograd sklopio sa kompanijom Kentkart 2021. godine, na 13 godina, objavljen je juče na sajtu Beogradska kartica, koji vodi Kentkart.
Ovo je drugi ugovor koji je Kentkart sklopio sa gradom. Prvi iz 2012. godine podrazumevao je da nakon deset godina sistem za naplatu prevoza, odnosno hardver i softver koji čine taj sistem, pređu u vlasništvo grada. Zauzvrat grad je privatnom partneru davao preko osam odsto od naplate karata.
Kada je 2021. godine objavljeno da će grad sklopiti novi ugovor sa Kentkartom, ovog puta na 13 godina, predstavnici opozicije su upozoravali da to nikako ne bi trebalo da se radi.
Ispostavilo se da po tom novom ugovoru Grad privatnom partneru, ovoga puta 13 godina, nastavlja da plaća ono što je već prešlo u njegovo vlasništvo – hardver i softver. Kako se vidi iz objavljenog ugovora, grad se obavezao da privatnom partneru plaća 7,79 odsto od iznosa sredstava ostvarenih prodajom karata.
– U trenutku prestanka prvog ugovora sa Kentkartom, Grad je stekao opremu i pravo korišćenja softvera. To znači da je mogao da od tog trenutka vrši naplatu karata sam, bez privatnog partnera – kaže Gođevac, podsećajući da se Šapić tada nije protivio sklapanju novog ugovor.
U međuvremenu, gradonačelnik Beograda je počeo javno da ističe da je ugovor sa Kentkartom štetan i najavio raskid tog ugovora. S druge strane, iz kompanije Kentkart su pokrenuli postupak zaštite svojih prava. Oni su istovremeno potvrdili saznanja BIRN-a da je šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović ponudio Kentkartu da pristane na raskid ugovora u zamenu da namesti Kentkartu buduću javnu nabavku.
Direktor Kentkarta Veljko Vlahović kazao je da je kompaniji poručeno da ako pristanu na raskid ugovora, biće im obezbeđen novi posao sa Gradom.
– Ako to ne prihvatimo ulazimo u rat. Kao predstavnik kompanije, ni ja ni moje kolege nismo nikada bili izloženi nekom takvom predlogu koji je direktno uvlačenje u nezakonite stvari, rekao je Vlahović. Upitan da li je ovaj događaj prijavio nadležnima, Vlahović je kazao da je sa celim slučajem upoznat pravni tim Kentkarta koji razmatra naredne korake.
U samom ugovoru predviđene su inače okolnosti pod kojima Grad može raskinuti ugovor.
Uslovi da se tako nešto desi između ostalog su: da privatni partner ne ispunjava obaveze predviđene ugovorom duže od 120 sati (pet dana) u kontinuitetu, ako je privatni partner dostavio neistinite podatke koji su bili odlučujući za njegov izbor, ako privatni partner prenese realizaciju ugovora na treće lice, ako privatni partner ne dostavi bankarsku garanciju, ako privatni partner bankrotira…
Komentarišući odluku gradonačelnika da pokrene jednostrani raskid ugovora sa Kentkartom, Gođevac navodi da je ovo primer nastavka bahatog ponašanja.
– Šapić sada pokušava nasilno i bahato, kako inače to radi, da stekne neke političke poene najavom raskida ugovora. Imao je i druge mogućnosti – umesto da nudi nameštene tendere mogao je da pregovara Kentkartom i da Kentkart u cenama koje su tržišne i opšteprihvaćene u celom svetu preuzme samo održavanje softvera – navodi Gođevac.
Ona ističe da jednom kada se potpiše ovakav ugovor sa stranim privatnim partnerom, kasnije postoje ozbiljni problemi da se iz tog ugovora izađe.
– Ono što nikako nije smelo da se desi jeste nameštanje tendera. Šapić tako pokazuju kako upravljaju gradom, ne vodeći računa o interesima Beograđana nego pokušavajući korupcijom da zaštiti sopstvene interese – zaključuje Gođevac.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.