Uspeh turske televizijske sapunice – glamurozni junaci, emancipovane junakinje i luksuzna scenografija – uticali su na mnoge arapske turiste da posete Tursku i obiđu mesta na kojima su snimali njihovi omiljeni glumci. Džem Polatoglu ne može da veruje.
Za samo godinu dana, njegova turistička agencija Barakuda, specijalizovana za arapsko tržište, udvostručila je broj klijenata. Dileme nema, smatra Polatoglu. Na veliko interesovanje arapskih turista za Tursku uticale su televizijske serije. Prva sapunica koja je doživela vrtoglavi uspeh među Arapima bila je Nur, o istoimenoj junakinji i njenom izabraniku Mohanadu. „Ranije smo arapske turiste vodili u obilazak džamija u Istambulu, vodili ih u turska kupatila. Sada to više nikog ne zanima. Svi žele da obiđu vile u kojima se snimaju serije i večeraju u restoranima koje su videli na televiziji“, kazao je Polatoglu.
Uspeh te sapunice omogućio je snimanje brojnih sličnih serija u Turskoj. U poslednjih godinu dana više desetina turističkih agencija u Istambulu – od oko 100 koliko ih radi za arapsko tržište – u svoju ponudu je uvrstilo obilazak televizijskog seta. Mada turizam u Turskoj zbog svetske ekonomske krize generalno beleži pad, broj arapskih turista u Istambulu, u prvih nekoliko meseci 2009, porastao je od 21 odsto (iz Ujedinjenih Arapskih Emirata) do čak 51 odsto (iz Maroka). U Istambulu je ove godine i veće interesovanje za vožnje brodićima po Bosforu. Oduševljenje putnici pokazuju za palate iz vremena otomanskog carstava, ali se mnogo veće uzbuđenje oseti kada vodič najavi da će proći kraj vile u kojoj je snimana njihova omiljena turska melodrama.
„Svi Jordanci gledaju Nur i Mohanada. Kada sam ljudima rekao da idem u Istambul, svi su mi rekli da im poručim da dođu u Jordan“, kaže jedan 50-godišnji Jordanac na letovanju u Turskoj. Turska sapunica bila je razlog i za Palestinca iz Kuvajta, Fadiha Ferha, da poseti Istambul. „Rođaci su mi govorili da posetim Tursku, ali sam se zbog serije odlučio baš za Istambul“, kaže ovaj palestinski turista. Vlasnik turističke agencije „Hejsem“, Ajman Maslamani, ipak tvrdi da su arapske turiste u Istanbul privukle slike grada, a ne ljubavne peripetije junaka tv sapunice. „Arapi ranije nisu mnogo znali o Turskoj. Zamišljali su jednu prljavu zemlju, nerazvijenu u odnosu na arapske zemlje“, objašnjava Muslamani.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.