Većina ministara saobraćaja država Evropske unije saglasila se da odobri projekat satelita Galileo, vredan milijarde evra. Odluku nije prihvatila Španija, koja je zahtevala da na njenom tlu bude postavljena zemaljska stanica za mrežu 30 satelita. Ministri bi sporazum trebalo da potpišu do kraja godine, a očekuje se da će satelit proraditi do 2013.
Većina ministara saobraćaja država Evropske unije saglasila se da odobri projekat satelita Galileo, vredan milijarde evra. Odluku nije prihvatila Španija, koja je zahtevala da na njenom tlu bude postavljena zemaljska stanica za mrežu 30 satelita. Ministri bi sporazum trebalo da potpišu do kraja godine, a očekuje se da će satelit proraditi do 2013.
Troškovi su pitanje koje i dalje otvara nedoumice, ali pristalice projekta navode da će zahvaljujući Galileu doći do otvaranja novih radnih mesta, a zavisnost Unije od Sistema za globalno pozicioniranje (GPS) Sjedinjenih Država biće otklonjena. „Projekat će osigurati našu ekonomsku i stratešku samostalnost. Svemirska navigacija je zaista znak naše moći među državama sveta“, rekao je Žak Baro, komesar za saobraćaj EU.
Rival američkom sistemu
Galileo je zamišljen kao suparnik, mada tehnički komplementaran, Sistemu za globalno pozicioniranje SAD, hvaljen kao ključno ulaganje EU u oblasti visoke tehnologije. Dizajniran je da poboljša dostupnost i pouzdanost vremenskih signala iz svemira. Ovi signali već imaju krucijalnu ulogu, ne samo u navigaciji, već i u distribuciji električne energije, funkcionisanju elektronske pošte i Interneta, obezbeđivanju finansijskih transakcija i drugih ekonomskih aktivnosti.
Evropska komisija prethodno je saopštila da će projekat, koji je dugo bio predmet spora, suštinski biti mrtav ako sporazum ne bude postignut do januara 2008. godine. Sadašnja kriza izbila je ranije ove godine, posle propasti privatnog konzorcijuma od kojeg je zatraženo da izgradi najveći deo infrastrukture Galilea i da upravlja njegovim uslugama.
Ministri saobraćaja odobrili su plan refinansiranja projekta isključivo iz budžeta EU, i to iz rezervi pojedinih fondova, pre svega poljoprivrednog. Kada sistem vredan 3,4 milijarde evra proradi, mogućnost da upravljanje mrežom bude ponuđeno navedenom konzorcijumu neće biti isključena.
Dodeljivanje ugovora o izgradnji u zemljama širom EU još jedna je ključna oblast koju treba da razreši Savet za saobraćaj. Trideset satelita koji treba da budu smešteni u orbitu 26.000 kilometara udaljenu od Zemlje biće podržani zemaljskim stanicama u Italiji i Nemačkoj.
Ministri su dogovorili pristup od šest segmenata, prema kojem nijedna kompanija neće moći da dobije mesto primarnog ugovarača, niti da dobije posao u više od dva segmenta. Sporazum treba da umiri Nemačku koja, kao najveći finansijer EU, strahuje da neće dobiti dovoljno posla.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.