Pojedini profesori književnosti kritikovali su politički dogovor vlade i opozicije kojim se u školama od septembra pored obaveznog crnogorskog jezika uvodi nastava na srpskom i drugim jezicima koji su u službenoj upotrebi u Crnoj Gori. Profesori su saglasni u oceni da će primena političkog dogovora, koji treba da se realizuje dve nedelje pred početak školske godine, izazvati konfuziju.


Profesor crnogorske književnosti na Filozofskom fakultetu u Nikšiću Tatjana Bečanović kazala je agenciji Beta da politički dogovor „nastavlja sa odvajanjem dece“, čime su „široko otvorena vrata nacionalizmu: crnogorskom, srpskom, bošnjačkom i hrvatskom“. „Kompletan obrazovni sistem, zasnovan na građanskim principima, okrenut je naopako. Sada se u crnogorsko školstvo uvode nacionalistički principi“, kaze Bečanović, i prognozira da je „sledeći korak uvođenje veronauke u škole“.

Školovanje na srpskom jeziku jedan je od uslova opozicije za podršku izbornom zakonu čije je usvajanje nedavno odloženo po sedmi put, a od koga zavisi dobijanje datuma za pregovore o članstvu sa EU.

Profesorica Bečanović, kao i njena koleginica iz budvanske gimnazije „Danilo Kiš„, Božena Jelušić smatraju da je „nemoguće pripremiti plan i program za ovu školsku godinu i odrediti nastavnike koji će predavati srpski jezik“.

Može i medvjed i međed

Đaci u osnovnim školama u Crnoj Gori od septembra će po prvi put učiti crnogorski jezik i književnost, a udžbenici štampani na crnogorskom jeziku od ponedeljka su u prodaji. Od ove školske godine osnovci će učiti azbuku od 32, umesto dosadašnjih 30 slova, a slovo ‘đ’ će imati veću primenu u pisanom jeziku. Pravilima je učenicima omogućeno da koriste jotovanu i nejotovanu varijantu jezika, pa će oni na primer učiti da je pravilno „đe“ i „gđe“, „medvjed“ i „međed“ i moći će da biraju koju varijantu reči će koristiti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari