Sklanjanje Lečića iz predstave pravno čisto 1Foto: BETAPHOTO/ MILOŠ MIŠKOV

Pokušaj industrije zabave da se „pročisti“ od pojedinaca koji su optuženi za seksualne prestupe, fenomen poznat pod imenom „kultura ukidanja“, došao je i do Srbije. Nakon optužbi za silovanje glumice Danijele Štajnfeld, Beogradsko dramsko pozorište odlučilo je da ukloni glumca Branislava Lečića iz predstave „Kad su cvetale tikve“.

Kako je saopštilo ovo pozorište, na zahtev većeg dela ansambla predstave “ Kad su cvetale tikve“, glumac Branislav Lečić je zbog aktuelne situacije izuzet iz predstojećih igranja predstave. Sam Lečić je preduhitrio saopštenje, objavljujući na društvenim mrežama da je peticiju u kojoj se traži njegova zamena potpisalo 17 glumaca ovog pozorišta.

Iako je ova odluka već proizvela dosta polemike, gledano iz pravnog ugla ona je dosta čista zahvaljujući okolnosti da je Branislav Lečić gostujući glumac u Beogradskom dramskom pozorištu. Naime, Lečić je stalni član ansambla Jugoslovenskog dramskog pozorišta, dok je u BDP-u bio samo angažovan na predstavi „Kad su cvetale tikve“.

Kako pojašnjava Mario Reljanović, profesor radnog prava na Pravnom fakultetu Univerziteta Union, ugovori o delu mogu mnogo lakše da se raskinu za razliku od ugovora o radu.

– Zakon tu ne pravi razliku između građevinskih radnika, nuklearnih fizičara ili glumaca. Ukoliko je Lečić bio angažovan po ugovoru o delu, ili bilo kom drugom ugovoru osim ugovoru o radu, taj ugovor može jednostrano da bude ukinut u bilo kom trenutku. Poslodavcu nije potreban poseban povod, ne mora da daje otkazni rok, niti da posebno obrazlaže svoju odluku, navodi Reljanović.

Druga strana ugovora, napominje Reljanović, može pokušati u parničnom postupku da traži naknadu za pretrpljenu štetu.

– Međutim, u takvom postupku je neophodno dokazati neposrednu štetu koju je odluka o raskidu ugovora proizvela, što nije jednostavno. Pritom, naši sudovi retko dosuđuju naknadu u takvim sporovima, ističe Reljanović.

Sklanjanje Lečića iz predstave pravno čisto 2

U znatno komplikovanijoj situaciji, pravno gledano, nalazi se Jugoslovensko dramsko pozorište, gde je Lečić stalni član ansambla. Podsetimo, glumica Mirjana Karanović je javno poručila rukovodstvu ovog pozorišta da neće igrati u predstavi „Mamu mu jebem ko je prvi počeo“, ukoliko Lečićeva uloga ne bude dodeljena drugom glumcu. JDP se još uvek nije oglašavao o ovom slučaju.

Kako naglašava Katarina Golubović, predsednica Komiteta pravnika za ljudska prava JUKOM, sa stanovišta zaštite žrtve krivičnog dela, propisi koji regulišu radne odnose omogućavaju da se zaposleni, za koga se sumnja da je izvršio krivično delo, udalji sa radnog mesta i pre nego što se donese presuda.

– Ova situacija naročito se primenjuje kada je krivično delo izvršeno na radu ili u vezi sa radom. Do udaljavanja može doći tek od momenta kada je počelo krivično gonjenje, ali ne pre. Dakle, iako je u pitanju popuštanje pred institutom pretpostavke nevinosti u korist žrtve, potrebno je makar da dođe do krivičnog gonjenja, a to je momenat kada javni tužilac preduzima radnju prema licu koje je označeno kao osumnjičeno lice. Tako je u propisima napravljen razuman balans između dva prava – prava na pretpostavku nevinosti i zaštite žrtve u ovom slučaju seksualnog nasilja, navodi Golubović, dodajući da slučaj Branislava Lečića postaje primer zašto je štetno da informacije iz policije i tužilaštva procure u javnost, pre saslušanja osumnjičenog.

– Javnost treba da bude upoznata sa ovakvim slučajevima, ali tek od određenog momenta, i na način kojima se ne ometa istraga, napominje.

Iako je Branislav Lečić negativno reagovao na potez Beogradskog dramskog pozorišta, on je sam doneo sličnu odluku povlačeći se sa čela nedavno osnovanog pokreta Demokrate Srbije.

„Ovo je moja lična borba za odbranu svog integriteta, imena i profesionalnog ugleda i ne želim da opterećuje sve one koji su iskreni borci za normalnu, slobodnu i demokratsku Srbiju“, napisao je Lečić, obrazlažući svoju odluku.

Uklanjanje Branislava Lečića iz predstave u svetlu optužbi za silovanje nije bez presedana.

Čuveni holivudski glumac Kevin Spejsi je 2017. godine, neposredno nakon što su počele da se pojavljuju optužbe za nedolično seksualno ponašanje, u nekim slučajevima i prema maloletnim licima, doživeo nešto slično.

Iako nijedna od optužbi u tom trenutku nije bila sudski procesuirana, Netfliks je otpustio Spejsija, nastavivši snimanje serije „Kuća od karata“ bez njegovog lika. Istovremeno je režiser Ridli Skot, iako je film „Sav novac na svetu“ bio u postprodukciji, ponovo snimio Spejsijeve scene koristeći glumca Kristofera Plamera.

S druge strane, produkcijska kuća „Vorner broz“ je odustala od korišćenja glumca Džonija Depa u trećem nastavku franšize „Fantastične zveri“ tek nakon što je on izgubio parnični postupak protiv britanskog tabloida San koji ga je optužio da je tukao ženu.

Glumac Goran Jeftić je, opet, radio u pozorištu sve do nedavne pravnosnažne presude za nedozvoljene polne radnje nad maloletnim licem.

Bez komentara gradskog sekretara za kulturu

Formalno, osnivač i Beogradskog dramskog pozorišta i Jugoslovenskog dramskog pozorišta je Grad Beograd. Za poslove upravljanja nadležan je Gradski sekretarijat za kulturu. Ivan Karl, gradski sekretar za kulturu nije u toku jučerašnjeg dana želeo da komentariše odluku BDP-a da ukloni Branislava Lečića iz predstave „Kad su cvetale tikve“. Kako nam je naveo, već dve nedelje se nalazi na bolovanju, zbog čega nije u mogućnosti da komentariše slučaj.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari