U Srbiji je juče počeo novi ciklus međunarodnog istraživanja TIMSS 2023, a narednih dana naši đaci učestvovaće u još jednoj važnoj međunarodnoj studiji – ICILS, koja je novina za domaći obrazovni sistem.
U TIMSS istraživanju učestvuje oko 4.500 učenika četvrtog razreda iz 159 izabranih osnovih škola i oni će rešavati zadatke iz matematike i prirodnih nauka.
Osim procene obrazovnih postignuća učenika, upitnici koje budu popunjavali učenici, njihovi roditelji, učitelji i direktori škola daće nam dragocene podatke o obrazovnom i porodičnom kontekstu u kojem ova deca uče.
TIMSS istraživanje se sprovodi svake četvrte godine, a naša zemlja je do sada učestvovala pet istraživačkih ciklusa. Ove godine je velika novina što će učenici testove raditi na računarima.
U poslednjem ciklusu 2019, znanje koje su četvrtaci iz Srbije pokazali iz matematike i prirodnih nauka je bilo iznad međunarodnog proseka.
Kada je reč o ICILS 2023 studiji, u nju će biti uključeno više od 3.400 učenika osmog razreda iz 155 odabranih škola iz Srbije.
Reč je o međunarodnoj komparativnoj studiji u okviru koje se, na inovativan način, procenjuju računarska i informaciona, kao i algoritamska pismenost učenika osmog razreda.
U fokusu su njihove sposobnosti da koriste računare za istraživanje, kreiranje i komunikaciju kod kuće, u školi i u zajednici u kojoj žive.
ICILS izveštava o sposobnostima učenika da prikupljaju, upravljaju, procenjuju i dele digitalne informacije, kao i o njihovom razumevanju pitanja u vezi sa bezbednom i odgovornom upotrebom digitalnih tehnologija.
Takođe, ICILS prikuplja niz podataka čijom analizom dolazimo do saznanja o faktorima koji utiču na opisani skup složenih sposobnosti naših učenika.
ICILS 2023 ne procenjuje pojedinačne uspehe učenika, škola, nastavnika ili direktora škola, već daje kreatorima obrazovnih politika i obrazovnim sistemima važan izvor podataka o kontekstima i rezultatima obrazovnih programa vezanih za digitalno obrazovanje, bez otkrivanja identiteta ispitanika.
Osim testova računarske i informacione pismenosti za učenike, koji uključuju zadatke koji su u vezi sa infomacionom pismenošću, upravljanjem i komunikacijom, osmaci će raditi i test algoritamskog načina razmišljanja. On podrazumeva programiranje, upravljanje podacima i korišćenje računara za rešavanje problema.
Sem toga, đaci će popunjavati upitnik sa pitanjima o poreklu učenika, upotrebi digitalne tehnologije (u školi i van nje) i navikama pri korišćenju digitalne tehnologije.
Upitnici su predviđeni i za nastavnike (sadrže pitanja o tome kako nastavnici koriste računare, u školi i van nje, o njihovom stručnom usavršavanju iz oblasti primene digitalne tehnologije, o izazovima pri korišćenju računara, o stavovima prema upotrebi računara u nastavi…), potom za IKT školske koordinatore, kao i za direktore škola (ovaj upitnik sadrži pitanja koja se tiču opštih karakteristika škole, školskih politika u vezi sa upotrebom IKT-a u školi, značaja upotrebe IKT-a u nastavi u učenju i stepenu uključenosti nastavnika u stručno usavršavanje).
ICILS ispitivanje se sprovodi na računarima, ali ne zavisi od internet konekcije, a u našim školama će se raditi korišćenjem USB memorijskih stikova.
Najnoviji ciklusi TIMSS i ICILS istraživanja će se u školama sprovoditi do kraja maja, a rezultati će biti objavljeni krajem 2024. godine.
Obe studije u Srbiji realizuje Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, u saradnji sa Međunarodnom asocijacijom za evaluacije u obrazovanju – IEA (Holandija), Boston koledžom (SAD) i ACER (Australija).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.