"SMS je primitivan način plaćanja prevoza, mnoge zemlje ga uvele - pa ukinule": Nikola Jovanović o novom sistemu "Beograd plus" 1foto (BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIĆ)

Novi sistem naplate i kontrole gradskog prevoza, koji je nazvan „Beograd plus“, počeo je da se primenjuje i od juče građani mogu da kupe kartu putem SMS poruke, slanjem na broj 9011. Sistem naplate karata u javnom prevozu je prethodno predstavio gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.

oOsim SMS, građani će imati mogućnost kupovine karata i u papirnoj formi. Noćni prevoz je besplatan od ponoći do 4 časa, a stariji od 65 godina imaće doživotnu personalnu karticu za javni prevoz.

Prema novom sistemu naplate, SMS poruke na broj 9011 se šalju u tekstualnoj formi A90 za A zonu, B90 za B zonu i C90 za C zonu. Karta od 90 minuta u Zoni A i B košta 50 dinara, a u zoni C 100 dinara, dok je cena dnevne karta u zoni A 120 dinara.

Nedeljna karta u zonama A i B koštaće 800 dinara, a u zoni C 1.000 dinara. Cena mesečne karte košta 2.200 dinara za A i B zonu, dok je za C zonu, koja obuhvata čitavu teritoriju grada, cena karte 3.300 dinara.

– SMS poruke su primitivan način naplate karata u gradskom prevoz, i mnoge zemlje su taj sistem uvele pa ukinule, rekao je tim povodom Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, gostujući na Nova.rs.

– Na prvi pogled ovo olakšava situaciju u javnom prevozu, ali da je zaista tako i da je tako jednostavno većina gradova u Evropi bi omogućila plaćanje sms-om. Imamo slučaj iz Zagreba koji je probao da uvede plaćanje sms-om pa su posle par godina odustali. Zašto? Zato što je mogućnost zloupotreba velika, rekao je on.

– Za razliku od na primer plaćanja parkinga gde je vaša poruka koju šaljete vezana za registarski broj, pa onda neko ko ima aparat proverava taj registarski broj koji je vezan lično za vas i automatski ide uplata, ovde zapravo vi samo pokazujete na vašem uređaju nešto što kontrolor treba da registruje kao povratni sms, da ste platili kartu. Međutim, pošto on ne sme da vam uzima telefon vi možete pokazati običan snimak ekrana koji ste napravili ili vam je neko napravio da je karta plaćena. Takođe ako vas deset uđe u autobus, jedan plati kartu i podeli sa vama to, onda se vas deset vozi sa jednom kartom, rekao je Jovanović i dodao da je ranije upozoravao da građani tek kad vide kontrolora, koji će sad biti uniformisani komunalac, tek tad mogu spremljenu sms kartu pustiti, dok u svim drugim slučajevima oni zapravo nemaju podsticaj da uopšte plate kartu.

Novi sistem naplate trebalo bi da je počeo od juče, međutim, zbunjuje što u mnogim vozilima gradskog prevoza još uvek stoje validatori, građani ih isto koriste, a kontrolori i dalje na isti način proveravaju da li su putnici platili prevoz.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari