Pregovori o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave, uprkos nedavnim nedoumicama zbog strahovanja sindikata o naglom gubitku velikog broja radnih mesta, uspešno su okončani, završen je i tehnički deo posla vezan za potpisivanje ugovora o partnerstvu dveju kompanija, kojim Fijat postaje većinski vlasnik Zastavine Fabrike automobila.

Pregovori o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave, uprkos nedavnim nedoumicama zbog strahovanja sindikata o naglom gubitku velikog broja radnih mesta, uspešno su okončani, završen je i tehnički deo posla vezan za potpisivanje ugovora o partnerstvu dveju kompanija, kojim Fijat postaje većinski vlasnik Zastavine Fabrike automobila. Sledi dakle još potpisivanje ugovora, koji bi, ako je suditi po planovima Fijata u Kragujevcu, trebalo da označi početak kraja gotovo dvodecenijske proizvodne i poslovne agonije Zastave i uporedo s tim otvori nove razvojne perspektive, ne samo ovdašnjoj Fabrici automobila, no i kompletnoj domaćoj automobilskoj industriji i većem delu metalskog kompleksa u Srbiji.

Pogoni umesto napuštenih kasarni

U gradskoj upravi kažu da će nekoliko ključnih Fijatovih italijanskih dobavljača biti locirano u krugu Zastave i pored te fabrike. Tako će, na primer, firma Magneti Mareli proizvodnju organizovati u Zastavinom pogonu mehanička obrada. Ali, kako u Zastavi i gradu ima sve manje slobodnih lokacija, to će većem broju italijanskih firmi građevinsko zemljište biti obezbeđeno i u okolini Kragujevca. U poslednje vreme se s tim u vezi najčešće pominju napuštene kasarne Vojske Srbije u prigradskim naseljima Grošnica i Divostin, u kojima ima oko 200 hektara slobodnog građevinskog zemljišta. Nadležni za privredu u upravi grada s izvesnošću očekuju i da će, s obzirom na značaj poslovnog aranžmana sa Fijatom za kompletnu domaću privredu, uspeti da se dogovore sa državom i Vojskom, kada je reč o ovim napuštenim kasarnama i zemljištem oko njih.

Ugovor o partnerstvu Zastave i Fijata, prema zvaničnoj informaciji iz Ministarstva ekonomije, trebalo je da bude potpisan do kraja nedelje. I u Zastavi su juče saopštili da će poslednje formalnosti oko verifikacije već postignutog dogovora sa Fijatom biti okončane do četvrtka. Ugovor o partnerstvu Zastave i Fijata, inače, potpisaće menadžment Fijata i nadležni u Vladi Srbije, pošto će Fijat i država Srbija u narednih deset godina biti partneri u automobilskoj kompaniji u Kragujevcu, s tim što će Italijani biti vlasnici 70 odsto fabrike, a država 30 odsto.

Novi putevi i infrastruktura uz novi posao

Prema poslednjim procenama, očekuje se da će investicija Fijata i Srbije u Zastavu i Kragujevac nadmašiti milijardu evra. Naime, ugovorom o strateškom partnerstvu Zastave i Fijata, uz temeljnu rekonstrukciju i modernizaciju Fabrike automobila, koja, između ostalog, podrazumeva instaliranje nove elektro, gasne i druge infrastrukture, kao i izgradnju nove energetske mreže, elektrane i dogradnju pogona Lakirnica, predviđena je i izgradnja i rekonstrukcija putne mreže u gradu i okolini kao što su autoput do Batočine i Južna i Severna zaobilaznica oko Kragujevca. Planirana je i rekonstrukcija železničke pruge do Lapova kao i formiranje bescarinske zone u centru Šumadije. Ove investicije, smatraju upućeni, zahtevaće barem dvostruko ili trostruko veća ulaganja države u zajednički projekat za Fijatom u Kragujevcu, od prvobitno previđenih 100 miliona evra. Istovremeno, Kragujevac je, prema Memorandumu, obavezan da toj kompaniji i njegovoj pratećoj industriji, koju će činiti nekoliko desetina italijanskih firmi, obezbedi besplatno građevinsko zemljište za gradnju proizvodnih pogona.

Ipak, još uvek nije jasno da li će ugovor biti parafiran do kraja nedelje ili biti verifikovan nešto kasnije, pošto se očekuje da će svečanom činu potpisivanja, pored brojnih domaćih i italijanskih zvaničnika, prisustvovati i predsednik Srbije Boris Tadić i premijer Italije Silvio Berluskoni, čije državne i političke obaveze treba prethodno uskladiti.
Uprkos veličini i značaju poslovnog aranžmana Zastave i države Srbije sa Fijatom, ovde se poslednjih dana diže sve veća galama oko broja i položaja radnika u budućoj Fijatovoj kompaniji u Kragujevcu. Čelnici Sindikata Fabrike automobila, naime, nedeljama već traže od države i rukovodstva Kragujevca obećanja i garancije da nijedan radnik te fabrike neće ostati bez posla posle dolaska Fijata u Zastavu. Mada takve garancije ne mogu da im daju, pošto će Fijat već u avgustu postati vlasnik Fabrike automobila, nadležni u Vladi Srbije i gradskoj upravi uporno ponavljaju da novih viškova radnika u Zastavi neće biti, te da će dolazak Fijata obezbediti otvaranje novih radnih mesta u Kragujevcu i šire.
U zahtevima sindikalaca, tvrde oni, donekle ima socijalne demagogije i straha od gubljenja pozicija, čega se pribojavaju ne samo sindikalne vođe, nego i pojedini istaknutiji Zastavini direktori. No, bojazni sindikalaca nisu lišene svakog osnova, jer do zahuktavanja Fijatove proizvodnje u Zastavi posla za sve radnike Fabrike automobila neće biti odmah.
Saznaje se da će u prvoj fazi biti angažovano do 1.000, od sadašnjih 3.800 „automobildžija“, a da će većina ostalih proći oštru selekciju, koja će podrazumevati proveru radnih, stručnih i drugih kvaliteta i karakteristika. Izvesno je da će određeni broj radnika Fabrike morati da napusti radna mesta uz 300 evra otpremnina, koje su prethodno dogovorene sa Vladom i poslovodstvom.
Međutim iz Vlade i ovdašnje gradske uprave poručuju da će dolazak Fijata u perspektivi omogućiti otvaranje novih radnih mesta kako u Kragujevcu i Šumadiji, tako i u drugim delovima Srbije, u kojima će biti locirana prateća industrija Fijatove. U produkciju 300.000 automobila godišnje, prema svetskim standardima, direktno će biti uključeno oko 30.000 industrijskih radnika u Šumadiji i Srbiji, a u tu proizvodnju indirektno će, takođe, biti uključen veći broj trudbenika. Ovome treba dodati i izgledno povećanje obima posla u uslužnim delatnostima, tako da posmatrano na duži rok, dolazak Fijata u Kragujevac je ipak „posao decenije“ za celu Srbiju, a regionalno gledano jedna od najvećih investicija.
No, bilo kako bilo, sada je već izvesno da će najdalje za dve do tri nedelje Fijat i definitivno postati većinski vlasnik Zastavine Fabrike automobila, te da će u Kragujevcu uskoro početi da se proizvode automobili po najsavremenijoj tehnologiji, koji će se, pored domaćeg, prodavati na evropskim i drugim svetskim tržištima. Podsetimo da je Memorandumom o strateškom partnerstvu sa Fijatom predviđeno da ta italijanska kompanija u rekonstrukciju i modernizaciju Zastavine Fabrike automobila uloži 700 miliona evra. Država se, s druge strane, obavezala da u u zajedničku kompaniju u Kragujevcu uloži 100 miliona evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari