Na konkursu Srbija voza „Pusti inspiraciju da te vozi“ pobedilo je rešenje koje krši pravilo samog konkursa i koje će najverovatnije ostati upamćeno kao prekopirano, smatraju neki od istaknutih grafičkih dizajnera.
Sumnju na regularnost konkursa baca i to što je proglašenje laureata nekoliko puta odlagano i što rokovi za slanje radova, moguće, nisu poštovani.
Profesor na Fakultetu primenjenih umetnosti i grafički dizajner Slaviša Savić je na svom Fejsbuk profilu, pošto su objavljeni rezultati nadmetanja za ime i logotip brzog voza, skrenuo pažnju da je u propozicijama konkursa stajalo da „ime voza mora biti integrisano u logotip“.
– To znači da je logotip tipografski, bez dodatnog znaka ili simbola, u prevodu – ideja i dizajn bi trebalo da se nalaze u slovima, što u pobedničkom rešenju nije slučaj. Drugim rečima, pobedilo je rešenje koje ne odgovara zadatku, i gde je ime ispisano nezavisno od znaka, bez jasne korelacije. Na internetu su već počela da se pojavljuju veoma slična rešenja autora koji su aplicirali na ovom konkursu, konstatovao je Slaviša Savić.
S njim se saglasio Vladan Srdić, dizajner, kreativni i art direktor Studija 360, koji živi i radi u Sloveniji, ocenivši pobedničko rešenje kao arhaično i vizuelno nepismeno.
– Izabrani rad je vizuelno nepismen (amaterska stilizacija i tipografija), arhaičan (što je obrnuto od konkursno opredeljene savremenosti), grafički elementi su nepovezani i neproporcijalni, izbor i stilizacija motiva tužni. Komunikacijski vrhunac je prikaz holandske (crveno-belo-plava boja) umesto srpske zastave. Izbor agresivne ptice-grabljivice za ime voza, koji je metafora povezanosti građana i teritorije Srbije, je poprilično neukusan. Dok je voz kopneno „biće“, sokolova „radna soba“ je visoko u oblacima. Možda je to lucidna asocijacija na „nebeski“ narod, naveo je Srdić na svom Fejsbuk profilu.
Dizajner Miroslav Vujović alias Graforidža sumnja u regularnost konkursa i ističe da je posebna konfuzija nastala zbog terminoloških kontradikcija u samom raspisu, kao i da rok za predaju radova nije poštovan.
– Sa velikim brojem pristiglih radova rastu i šanse da se pojave isti predlozi imena i slični predlozi za logo, jer je kreativni okvir, u kome stilizovano treba predstaviti brzi voz, prilično uzak, kaže Vujović za Danas, dodajući da je teško utvrditi i kada je pobedničko rešenje pristiglo na konkurs.
Prema njegovim rečima to se može utvrditi jedino veštačenjem mejlova.
– Međutim, postavlja se pitanje regularnosti konkursa jer je raspis imao terminološke kontradikcije, tako što se prvo tražilo da ime bude sadržano u logou, a potom u logotipu. Logo je širi pojam koji može predstavljati grafičku celinu znak+logotip ili samo znak i samo logotip, dok je logotip isključivo ispis, sa ili bez grafičke intervencije. Tu je raspisivač konkursa uveo zabunu i verovatno odstranio veliki broj učesnika. Odlaganje objavljivanja rezultata takođe uvodi sumnju, ali može se opravdati velikim brojem pristiglih radova. Rok za predaju radova nije poštovan jer je u raspisu bio podrazumevan termin do kraja dana, a ljudi su poslednjeg dana dobijali mejl da je rok do 15 sati. I na kraju, ljudi koji su otkrili da je pobedničko rešenje plagijat logoa sa popularnog sajta logopond.com, potpuno su u pravu i to je najvažniji zaključak cele ove ujdurme. Za taj voz će uvek važiti da je brendiran prekopiranim rešenjem. Ali mislim da je procenat ljudi koji su očekivali da će nešto što organizuje srpska država biti regularno, maksimum 10 odsto, zaključuje Miroslav Vujović Graforidža.
Srbija voz: Pobednik ispunjava uslove konkursa
„Jedan od ciljeva konkursa „Pusti inspiraciju da te vozi“ za ime i logo novih brzih vozova bio je afirmacija kreativnog potencijala Srbije i podsticanje njegovog daljeg razvoja, saopšteno je iz „Srbija voza“. Dodaju da da je prvi kriterijum za selekciju rešenja bio relevantnost, odnosno da rešenje odražava karakteristike proizvoda brzih vozova Srbije, od ukupno 3.481 pristigle prijave brojne su sadržale iste predloge za naziv vozova koji asociraju na brzinu. „Među najčešćim bili su „soko“ (imajući u vidu da je sivi soko najbrža ptica na svetu i zaštićena vrsta u Srbiji), „vihor“, „košava“, „zmaj“, „munja“ i slični“, navodi se u saopštenju. Ističe se da je iz ovog razloga organizator očekivao i više istih predloga od učesnika, a u uslovima konkursa upravo je kao drugi zahtev definisan i logo. U saopštenju se navodi da je do odlaganja datuma proglašenja pobednika došlo isključivo „zbog vremena koje je bilo potrebno za selekciju i razmatranje svih dostavljenih prijava“, imajući u vidu da je „većinu prijava na konkurs organizator primio tokom poslednjih nekoliko dana trajanja konkursa“ zatvorenog 21. februara 2022. godine.
Prema rečima organizatora, pobedničko rešenje konkursa autora Andrije Arsića ispunjava sve uslove konkursa.
„Ovo rešenje je takođe u skladu sa novim vizuelnim identitetom brzih vozova i u eventualnoj primeni sa logotipom Srbija voza čini prepoznatljivu i primenljivu celinu, što je takođe pozitivno ocenjeno. ‘Srbija voz’ se zahvaljuje svim učesnicima na dostavljenim predlozima i čestita pobedniku“, zaključeno je u saopštenju „Srbija voza“. D. O.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.