Bezbednost, timski rad, kompaktnost, kompetentntnost, stalno lično usavršavanje i praćenje savremenih tehnologija i njihova implementacija, profesionalan odnos prema poslu, zadacima i obavezama, u najkraćem bi glasio opis elektro službe Površinskog kopa „Drmno“. Objektivno govoreći, drugačije i ne može funkcionisati služba koja ima oko 300 zaposlenih radnika, u čijoj su nadležnosti visoki i niski naponi ili narodski rečeno – struja.
Pored redovnih obaveza na održavanju elektro opreme i njenom remontu – zaposleni elektro službe pokazali su da su kadri da realizuju i projekte modernizacije elektro opreme na rudarskim mašinama u skladu sa savremenim kretanjima u ovoj oblasti.
– Zaposleni elektro službe Kopa „Drmno“ u dosadašnjem periodu intezivno su radili na izvršavanju planiranih zadataka i postavljenih ciljeva i smatram da su svi poslovi kvalitetno i na vreme urađeni, rekao nam je Nikola Banjac, upravnik Sektora elektro održavanja Površinskog kopa „Drmno“. Ljudi su kadri i obučeni, kaže Banjac, ne samo da prate savremena dešavanjima u oblasti primene novih tehnologija, vođenja procesa rada i monitoringa preko računara već i za implementaciju savremenih rešenja, kojima se obezbeđuje pouzdan rad elektro opreme na Površinskom kopu „Drmno“.
– Na ovaj način postigli smo savremeno praćenje procesa rada opreme, blagovremeno uočavanje eventualnih problema i znatno brže otklanjanje eventualnih kvarova. Ovakav naš pristup uticao je smanjenje elektro zastoja na zavidan nivo od četiri procenata. Kada već govorim o zastojima pomenuću da smo u prošloj godini na rudarskoj opremi angažovanoj na otkrivci imali 5,1, a na iskopavanju uglja 2,9 procenata neplaniranih zastoja. Cilj i plan elektro službe je da se godišnje ukupan broj neplaniranih zastoja smanjuje za po jedan procenat, naglasio je Banjac.
U ovoj godini, za vreme trajanja remontnih aktivnosti na rudarskoj opremi uporedo je urađeno i nekoliko rekonstrukcija elektro opreme na rudarskim mašinama. Na bageru SR 470 ugrađena je frekventna regulacija na pogonu za dizanje i spuštanje katarke radnog točka i ugrađena je nova oprema na pogonu okreta gornje gradnje. Izvršena je i modernizacija upravljačkog sistema na jednom broju pogonskih stanica koje rade u sklopu drugog i trećeg jalovinskog sistema. Za potrebe tehnološkog procesa rada prvog jalovinskog sistema osposobljena je i jedna pogonska stanica koja je radnije radila na ugljenom sistemu.
– Svakako, najveći posao koji je odrađen odnosi se na rekonstrukciju band vagena. Tokom remonta ugljenog sistema, urađena je rekonstrukcija upravljačkog sistema i elektromotornih pogona na bandvagenu BW-3. Cilj ovih poslova bio je povećanje efikasnosti i pouzdanosti elektro opreme i što boljeg iskorištenja ove rudarske mašine – izjavio nam je Dušan Nikolić, dipl. inž. Elektrotehnike, inače rukovodilac remonata i rekonstrukcije. Bandvagen BW-3, objašnjava Nikolić, radi na ugljenom sistemu i čini funkcionalnu celinu zajedno bagerom „SchRs 800“, glavnom mašinom na iskopavanju uglja. Inače, bandvagen je jedna od retkih rudarskh mašina na kopu na kojoj nije bila izvršena rekonstrukcija i modernizacija upravljackog sistema.
-Projekat rekonstrukcije je uradio Elektrotehnički fakultet u Beogradu, katedra za elektromotorne pretvarače i pogone, sa kojim postoji saradnja već duži niz godina na sličnim poslovima revitalizacije osnovnih rudarskih mašina na Kopu. Izabrana je oprema proizvođača „ABB“ radi unifikacije sa ostalim mašinama na kojima su već urađeni slični poslovi i zbog pozitivnih iskustava tokom eksploatacije sa tom opremom. Stari upravljački sistem činila je zastarela relejna tehnika koja je kompletno izbačena iz upotrebe zajedno sa dotrajalim elektro ormarima. Urađena je temeljna priprema u radionici tokom marta i aprila, koja je obuhvatila kompletno formiranje novih elektro ormara, postavljanje nove opreme po izvodjackom projektu i jedan deo ožičenja, što nam je uštedelo vreme potrebno na terenu. Imali smo dosta kratak rok za izvođenje radova koji je bio ograničen trajanjem remonta rudarske mehanizacije angažovane na ugljenom sistemu, pa je prethodna priprema bila ključna u borbi sa vremenom. Ukupno je izbačeno je oko 3000 metara starih kablova i izvučeno isto toliko novih. Ugrađeno je 10 novih ormara sa elektroopremom, dva nova frekventna regulatora sa pripadajućom opremom za pogon okreta i ubačena je moderna elektro energetska oprema u nove elektro ormare. Praktično, sa elektro strane dobijena je kompletno nova masina na postojecoj mašinskoj konstrukciji. Radove su izveli radnici radionice za elektro održavanje bagera, u teškim uslovima visokih temperatura koje su pratile ceo remont mašina na ugljenom sistemu. Kompletnu logistiku i program za upravljački sistem, kao i za vizuelizaciju operatorskih stanica, uradio je asistent na Elektrotehničkom fakultetu, Neša Rašić koji je bio angažovan i na ispitivanjima, funkcionalnim probama i prilikom puštanju rad ugrađene opreme. Napomenuo bih još jednom, da su ljudi radili u izuzetno teškim uslovima uz ogromno zalaganje svih angažovanih radnika. Smatram da je posao odrađen vrlo dobro i u roku i ovim putem bih se zahvalio svim radnicima na terenu ,koji podnose najveći teret prilikom izvođenja ovakvih zahvata, kazao je Nikolić.
Pomeranje elektro opreme
Površinski kod „Drmno“ ima zavidnu dinamiku napredovanja što dovodi do čestih pomeranja elektro opreme sa jedne lokacije na drugu.
-Na kopu „Drmno“ imamo preko 130 kilometara srednje naponskih kablova, 54 mobilnih trafo stanica snage 110/6 KV, 20 kilometara dalekovoda 110 KV itd. U takvoj situaciji, bez obzira koliko se vodi računa, neminovno dolazi do oštećenja kablova i to uglavnom zbog primene, mogu reći, zastarele tehnologije spajanja odnosno nastavljanja kablova srednjeg napona. Postoje savremena sredstva i tehnike izrade nastavaka kablova koje bi morali da implementiramo, uz predhodno obezbeđivanje potrebnih sredstava, ukoliko želimo da još više smanjimo elektro zastoje na kopu. Podsetio bih da od ukupnog broja elektro zastoja na kopu „Drmno“ između 35 i 40 procenata odnosi se na srednje naponski razvod, što smatram da je dovoljan razlog da se ulože i opravdaju sredstva uložena za ove potrebe, rekao nam je Zoran Miladinović, glavni inženjer operativnog održavanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.