Srpska vojna avijacija najjača među zemljama bivše SFRJ, ali preti hrvatski scenario 1Foto: Salinger Igor / Ministarstvo Odbrane

Srpsko ratno vazduhoplovstvo (RV) po broju borbenih aviona i dalje je superiorno u odnosu na oružane snage bivših jugoslovenskih republika ali zbog zastoja u proceduri nabavke nove savremene borbene letelice postoji opasnost da doživi hrvatski scenario u kojem više neće moći da računa na postojeće aviona, a da još nije nabavljena adekvatna zamena.

Kako navodi portal Balkanska bezbednosna mreža, u tom smislu Srbija zaostaje za susednim NATO državama poput Mađarske, koja od 2007. godine ima eskadrilu savremenih švedskih aviona Gripen, zatim Rumunije koja je problem rešila nabavkom 17 polovnih F-16 koji su modernizovani na MLU standard pa čak i Bugarske, koja je najavila da će kupiti 8 novih aviona F-16 za 1,25 milijardi dolara.

Srbija trenutno raspolaže sa deset lovaca MiG-29, i dvadesetak jurišnih i školsko-borbenih aviona Orao i Supergaleb, što je znatno više od svih zemalja nastalih raspadom bivše Jugoslavije koje, osim Hrvatske, i nemaju borbene avione.

Portal podseća da postoje nagoveštaji da će Srbija u narednom periodu kupiti 20 aviona od SAD, ali je tu reč o jurišnoj ili školsko-borbenoj avijaciji, dok će lovački zadaci i u narednih deset godina biti povereni Migovima 29.

Postojeći resursi većini aviona MiG-29 isteći će od 2027. do 2031. godine, jer se radi o avionima koji su polovni stigli iz Rusije a iz iskustva drugih zemalja vidi se da procedura izbora, pregovaranja, nabavke i obuke ljudi za novi višenamenski borbeni avion može potrajati čitav niz godina, sa neizvesnim ishodom.

Konkretan primer je Hrvatska koja trenutno koristi polovne avione MiG-21, kojima uskoro ističu resursi, a za koje nije pronađena adekvatna zamena, iako se pokušavalo na razne načine.

„Procedura nabavke novog aviona u Hrvatskoj odavno je prevazišla okvire i najmaštovitije španske serije. Kao mogući naslednici MiG-21 u poslednjih petnaest godina javljali su se praktično svi dostupni moderni avioni na tržištu – od Gripena, novog i polovnog F-16, Jurofajtera, polovnog Miraža 2000, sve zaključno sa francuskim Rafalom. Zbog komplikovanih birokratskih procedura, nedostatka novca i političkih zakulisnih igara Ratnog zrakoplovstvo je, za sada, ostalo bez novog aviona“, navodi se.

Portal dodaje da je situacija u susedstvu Srbije takva da su ukupno tri od pet zemalja regiona sa mlaznom avijacijom odlučile da unificiraju borbenu avijaciju jednim tipom aviona za čuvanje neba i napad na ciljeve na zemlji.

Pet zemalja (Crna Gora, BiH, Severna Makedonija, Albanija i Slovenija) ne poseduju mlaznu avijaciju a zaštitu neba prepustili su NATO.

Tako su sve države regiona sa mlaznom borbenom avijacijom sem Srbije i Hrvatske donele odluku šta dalje, usmeravajući se na nabavku univerzalnih letelica koje pođednako dobro mogu da brane nebo i dejstvuju po ciljevima na zemlji.

„Okolnosti u kojima se nalazi čitava svetska ekonomija zbog pandemije korona virusa, nikako nije naklonjena tom procesu jer novca nema i pravo je pitanje kada će privrede ponovo biti u situaciji da podrži bilo kakav iole ambiciozniji iskorak u tom pravcu“, zaključuje se u analizi tog portala.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari