Uskoro će predsednik B. Tadić posetiti Moskvu i potpisati sa ruskim zvaničnicima dokumenat o zajedničkim strateškim smernicama Srbije i velike zemlje sa kojom su – ako je verovati izveštajima odnosi „u usponu“. Od toga se očekuje mnogo i na unutrašnjem i na spoljnopolitičkom planu. U nemirnim vremenima u kojima smo, kada sukobi oko graničnih prelaza na Kosovu dobijaju dramatične razmere od te se posete očekuje mnogo.

Naravno, tu ima teškoća jer Rusija ima na svojoj teritoriji deo političke emigracije srpske – ljudi oko Mirjane Marković koje naša država potražuje sudski poternicama koje su međunarodno-pravno validne.

PODRŠKA MITROPOLITU AMFILOHIJU

Za sada znamo pouzdano da su potezi strateškog značaja povučeni, ali na crkvenom planu i to sa strateškim pretenzijama. Iz Moskve je krajem jula doputovao istina prvo u Podgoricu a potom u Beograd zvaničnik Ruske pravoslavne crkve najviših razmera – reč je o mitropolitu Ilarionu koji u strukturama Evropske unije predstavlja rusku crkvu jer je po funkciji bukvalno ministar spoljnih poslova RPC kako se njegova crkvena titula i prevodi u laičkoj sferi. To je velmoža i crkveni i državni sa najvišom funkcijom. Mitropolit Ilarion je poliglota, kompozitor, i čovek uistinu znamenit. Njegovu reč slušaju i u Moskvi i u Parizu i beleže svaki njegov korak i reč. Evropski listovi – oni u Parizu i Rimu posebno – po njegovim izjavama „čitaju“ odnose između Rusije i Zapada. Razgovori u Podgorici su išli uglavnom lako – naravno o crkvenim odnosima između RPC i SPC posebno. Mitropolit Ilarion je pružio punu podršku crnogorskom mitropolitu Amfilohiju u njegovim nastojanjima da potisne ili sasvim istisne neku tamo Crnogorsku pravoslavnu crkvu sa mitropolitom Mihajlom na čelu. Deo crnogorske javnosti je nezadovoljan, zbunjeni su i državni poglavari Crne Gore, ali bilo je tako kako je bilo u tom „crnogorskom verskom ratu“ koji se tiče SPC i države Srbije i opterećuje njihove odnose do dramatičnih razmera.

MINISTAR JEREMIĆ U PATRIJARŠIJI

Onda je ugledni crkveni velmoža doputovao u Beograd na razgovor sa patrijarhom srpskim Irinejem. Tu su započele neobične „smetnje na vezama“ u strateškim namerama Srbije i Rusije. Iako nema ni jednog dokaza da je Vuk Jeremić – srpski ministar spoljnih poslova – neki zapaženiji stručnjak za kanonsko pravo V. Jeremić je na sastanku u beogradskoj patrijaršiji – uz patrijarha Irineja i vladike SPC – figurirao kao nezaobilazni faktor. Nije jasno, ali tako je bilo iako na sličnim sastancima o crkvenim pitanjima u Moskvi nikada nije zapažen recimo S. Lavrov. I u Rusiji pored RPC postoji čitavo tuce crkava kakva je ona CPC u Crnoj Gori pa se država kloni da to uređuje. Tamo do Ukrajine ima ih i desetak takvih crkava.

Nešto u duhovnoj strategiji mitropolita Ilariona kao i u SPC nije jasno i tu su nastale ne male teškoće.

Mitropolit Ilarion je predložio patrijarhu Irineju da Mitropolija crnogorsko-primorska sa Amfilohijem na čelu dobije „konfederalni status“ u SPC. To je zbunilo patrijarha srpskog i sastanak je protekao hladno bez saopštenja odnosno – nije uspeo. Ako bi se to uradilo onda ne bi bilo SPC u današnjem organizacionom vidu koji postoji od 1920. godine. Sve bi mitropolije i eparhije mogle da traže nešto slično, svuda na prostoru bivše Jugoslavije kako je i bilo do 1920. do stvaranja države SHS. Do tada je CPC bila autokefalna a crkva pravoslavna u Sremskim Karlovcima je imala stepen patrijaršije uredno upisane u diptihu pravoslavnih crkava. I tako redom do Hrvatske i Makedonije. Zbog toga je patrijarh srpski Irinej uljudno otklonio ovo što se predložilo bilo. On zna da kada se raspada država raspada se i kanonsko ustrojstvo SPC. Patrijarh srpski danas nosi u tituli sve nekadašnje pra-voslavne „pokrajine“ na teritoriji drugih država. Inače mitropolije i eparhije u SPC imaju autonomiju po ustavu SPC a sintagma „neutralni status“ je nepoznata u istoriji Crkve pa je sintagma kojom se služe Amfilohije i Ilarion obična floskula za dnevno-političku upotrebu.

Tu se ovaj krug pregovora i završio kako je i počeo a od velike pomoći nije bio ni srpski ministar V. Jeremić koji ne posustaje u poslovima strateškog značaja i za Crkvu i za državu. Kada se ovako pomešaju državna i crkvena strategija drugačije nije moglo biti – zna dobro patrijarh Irinej da to tako ne ide. Ostalo ćemo videti nakon tog potpisivanja strateških smernica između Srbije i Rusije.

Kada su se pregovori završili – kako su se završili – uznemirio se neki crnogorski kaluđer po imenu Joanikije koji je episkop SPC negde u Crnoj Gori. On se oglasio rečima da su za sve krivi crkveni i verski komentatori u dnevnom listu „Danas“ koji su se oglasili nakon što su mediji javili o mitropolitu Ilarionu i tim pregovorima. Oni su krivi a posebno se taj zaludni pop Joanikije okomio na komentatora lista „Republika“ koji je dao izjavu i za „Danas“ 26. jula 2011. na poziv novinara uglednog beogradskog dnevnika. Sve verske analitičare ovaj zaludni pop je nazvao vampirima a list „Danas“ je po njemu nekakva fabrika laži.

EPISKOP I VAMPIRI

Ne bi se pisac ovog osvrta bavio zanovetanjem nekakvog kaluđera – ima ih dosta – da nije reč o njegovoj popovskoj potrebi da krene glogovim kocem na sve one koji drugačije misle i to kažu. Grešnog Joanikija muče vampiri iako o toj pojavi ništa ne zna, kao što ništa ne zna ni o učenju crkve o zagrobnom životu. Njemu, Joanikiju, pominjati nekog V. Čajkanovića i savremene bogoslove koji vampire ne priznaju za netelesne inteligencije bilo kako nadahnute. Melje pop i bljuje da bi nekako objasnio ono što i ne treba objašnjavati jer pregovori su se završili tako što su se završili odnosno – bilo je kako je bilo. Kletve i laži ovakve vrste su inače deo arhajskog načina ophođenja među ljudima dakle nešto primitivnoi ružno. Da bi neko bio vampir treba ga prvo upokojiti odnosno ubiti i tu se slažu i etnolozi i bogoslovi i svi trezveni ljudi. Nisu popu Joanikiju po volji ni „drugi verski analitičari“ koji se oglašavaju u dnevniku – on proziva „Danas“ izričito. Njegova potreba za vampirima bi bila njegova lična stvar ali dobro vidimo namere ovog „duhovnika“ i neka zna da mi nećemo da ćutimo po onoj reči iz Jevanđelja – „Non Possumus“. Uvrteo je sebi u glavu da ga se neko boji i ne zna šta će sa sobom. Dokon pop u nedostatku jarića udara i na novinare. To čini i ovaj Joanikije slavnoga imena pa makar se zvao i episkopom. Isto bismo reagovali i kada bi neko njega vređao i kleo i ružio – ovaj pop je fenomen i ne treba ga dovoditi u vezu sa sveštenstvom SPC. No ima takvih i sve ih je više i u crkvenoj i u laičkoj sferi i oni nam kroje kapu. Ovaj božiji stvor ne bi bio ovde pomenut da nije deo fenomena iz kojeg niče mržnja na sve i svakog ko drugačije misli, posebno na medije kojima se – posebno „Danasu“ – ne može zameriti neobjektivnost koje inače ima u nekim novinama beogradskim. Vreme je da ih patrijarh Irinej – po ugledu na pokojnog patrijarha Pavla – opomene neke da se okanu magije crne i kletvi i psovki protiv svih koji misle svojom glavom. Ovaj božiji stvor misli da će sve zaplašiti svojom titulom zvučnom – neka mu bude, ali se vara i to ljuto.

SPC PRIZNAJE CRNU GORU

Patrijarh srpski Irinej – upravo nakon svega oko pregovora – učinio je posetu odnosno kanonsku vizitaciju Republici Crnoj Gori. Cilj je bio da u toj državi u kojoj legalno deluje i SPC smanji tenzije između Mitropolije crnogorsko-primorske i države. Problemi su stari i mitropolit Amfilohije koji se tituliše i kao arhiepiskop cetinjski i država Crna Gora su godinama u sporu oko mnogih stvari iz odnosa država-crkva u našem vremenu. Država sumnja da SPC ne priznaje džavu Crnu Goru i naciju – narod crnogorski i tako dalje. Patrijarh Irinej je izjavio da SPC priznaje državu Crnu Goru i to je imalo odličan odjek jer je to znak spremnosti da država i Crkva sarađuju na putu ka EU u prevazilaženju rana ratne prošlosti koja je opustošila Balkan. To su dobri znaci iako sve nije do kraja raščišćeno. Patrijarh i dalje smatra da su Srbi i Crnogorci jedan narod i to je njegovo pravo, ali važnije je da se priznaje država Crna Gora pa neka svako veruje kako smatra da treba da veruje i neka pripada Crkvi. Crkvi koju sam bira u duhu svoje tradicije i po slobodi savesti. Sve ostalo je u tim njihovim strategijama uglavnom jasno – u njima ima mnogo više dnevne politike i partijsko-crkvene računice nego iskrenih uverenja. A uvaženi Ilarion inače nije rešio slične probleme ni u svojoj kući i kada ih bude rešio biće dobrodošao svuda pa i kod nas. Crkveni velmoža iz daleke Rusije traži mesto pod političkim suncem za Rusiju na Balkanu.

Ovaj tekst je objavljen i u listu Republika

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari