Na UNESCO listu nematerijalne kulturne baštine, koja dolazi iz Srbije, danas je uvrštena i šljivovica.
Ministarstvo kulture danas je potvrdilo da je najpopularnija srpska rakija, poznata šljivovica, uvrštena na Uneskovu listu nematerijalne kulturne baštine.
Iako naša zemlja ima puno toga da ponudi i mnogo vrednih i unikatnih proizvoda, kao i tradicionalnih i kulturnih obeležja, svega pet stvari iz Srbije se nalazi na ovoj Uneskovoj listi.
1) Slava
Prva je na ovu listu, još 2014. godine, uvrštena slava.
Obeležavanje porodične slave i slavljenje sveca zaštitnika tradicionalni je srpski običaj i zato je prvi dobio svoje mesto na ovoj listi zaštićenih dobara iz naše zemlje.
Na sajtu Uneska objašnjava se da u Srbiji pravoslavne porodice slave značajan praznik u čast sveca, za kog se veruje da je njihov zaštitnik i hranitelj.
Proslava se sastoji od obrednog prinošenja žrtve i gozbe za rodbinu, komšije i prijatelje.
U porodičnoj kući pali se posebno dizajnirana sveća, zatim se vinom prelije slavski kolač, koji priprema i ukrašava domaćinova supruga, koji se zatim seče poprečno, okreće i lomi na četiri dela i podiže.
Tokom obreda, zahvaljuje se svecu i izgovaraju se molitve za blagostanje.
Lomljenje kolača vrše domaćin i najstariji ili najvažniji gost i ostali članovi porodice. Potom počinje gozba svečanim ispijanjem vina, jelom i zdravicom kojom se izražavaju želje za zdravlje, plodnost i blagostanje porodice i gostiju.
Znanja vezana za slavu prenose se u porodicama, a žene imaju važnu ulogu u prenošenju znanja o izvođenju obreda, njihovom značenju i svrsi.
Slava jača društvene odnose i igra važnu ulogu u uspostavljanju i održavanju dijaloga u multietničkim i multikonfesionalnim područjima.
2) Kolo
Tradicionalna srpska igra kolo, uvštena je na ovu listu 2017. godine.
U objašnjenu se navodi da je kolo tradicionalna, kolektivna narodna igra koju izvode igrači koji su međusobno povezani u lanac, obično se krećući u kružnoj liniji i držeći se spuštenih ruku.
Izvodi se uz muzičku pratnju na privatnim i javnim skupovima i uključuje sve članove lokalne zajednice.
Značajni nosioci ovog dobra su kulturno-umetnička društva i folklorne trupe.
Kolo ima važnu integrativnu društvenu funkciju, negujući kolektivne identitete na različitim nivoima u zajednicama. Simbol je nacionalnog identiteta i nosi obeležje lokalnih i regionalnih identiteta.
Predstave tokom proslava najvažnijih događaja u životu pojedinaca i zajednica čine ovaj element veoma prisutnim i održivim na svim nivoima.
Nosioci i lokalne zajednice obezbeđuju njenu vidljivost organizovanjem lokalnih, regionalnih i republičkih sajmova, festivala i takmičenja, a održivost prakse obezbeđuju i kulturno-umetnička društva.
Učenje kroz direktno učešće je najčešći način prenošenja veština i vešti plesači motivišu druge igrače, bude u njima želju za učenjem i unapređenjem sopstvenog učinka. Znanja se stiču i kroz redovno obrazovanje i u plesnim i muzičkim školama.
3) Pevanje uz gusle
Pevanje uz pratnju gusala, jednostavnog gudačkog instrumenta, drevna je umetnost izvođenja pre svega herojskih epova vekovima praktikovana kao oblik istorijskog pamćenja i izraz kulturnog identiteta, a na listi se nalazi od 2018. godine.
Predstave podrazumevaju složen oblik interakcije između publike i izvođača i zasnovane su na veštini i kreativnosti solista (guslara): sposobnost guslara da dramatizuju poetski sadržaj, govor tela i harizma ključni su za uspešne nastupe.
Na repertoaru su pretežno pesme o mitskim i istorijskim junacima, događajima iz legendarne prošlosti, davne ili novije istorije i ređe balade i humoristične pesme.
Scenski nastupi se održavaju lokalno, na festivalima i kao deo komemoracija. Pokriva širok spektar tema, pesme odražavaju sistem vrednosti zajednice, a njihov interaktivni karakter podstiče osećaj zajednice.
Većina savremenih guslara osnovne pevačke i sviračke veštine stiču od iskusnijih svirača u svojoj porodici, mesnoj zajednici, ali se veštine prenose i u javnim muzičkim školama. Mesne organizacije okupljene su oko Saveza guslara Srbije, čiji su napori rezultirali osnivanjem Festivala mladih guslara i Sabora mladih guslara Srbije.
4) Grnčarija iz sela Zlakusa
Ovo dobro iz naše zemlje na listu Unseko uvršteno je 2020. godine.
Ručna izrada grnčarije u selu Zlakusa odnosi se na znanja i veštine u izradi neglaziranih posuda za termičku obradu hrane. Ta grnčarija se koristi u domaćinstvima i restoranima širom Srbije od gline i kalcita, a točak se pokreće isključivo ručno.
Proces traje sedam do deset dana, a obuhvata pripremu glinene paste, oblikovanje, dekoraciju, doradu, sušenje i pečenje.
Gotove posude su ukrašene geometrijskim ornamentima izrađenim drvenim ili metalnim alatima, a pojedinim posudama su dodane i drške.
Danas su tradicionalni oblici, lonci, tiganji za pečenje hleba i mesa i tiganji za kuhinjske rerne prilagođeni savremenom načinu pripreme i serviranja jela.
Ova znanja i veštine se uglavnom prenose kroz direktno učešće i rad sa iskusnim zanatlijama u zajednici. Demonstracije na Zlakusa festivalu i časovi u Umetničkoj školi u Užicu predstavljaju još jedan ključni način prenosa.
Grnčarija iz Zlakuse se često predstavlja na sajmovima i festivalima širom Srbije, a posude se široko koriste tokom važnih porodičnih i društvenih događaja. Tvrdi se da neka jela koja se pripremaju u ovom zemljanom posuđu na otvorenoj vatri imaju jedinstven ukus.
Štaviše, grnčarija je usko povezana sa selom Zlakusa i okolinom zbog tesne veze sa prirodnim okruženjem, koje obezbeđuje tu sirovinu.
5) Šljivovica
Konačno, danas je stigla potvrda da je i šljivovica uvrštena na ovu listu.
Šljivovica je tradicionalno srpsko piće. Obuhvata kompleksna znanja i veštine za pripremu pića u kućnom okruženju kao i njegovu upotrebu u svakodnevnim i ritualnim praksama.
Priprema ima više faza koje uključuju porodice i zajednice.
Šljive se najčešće gaje na porodičnim gazdinstvima i beru se u jesen. Kome se 20 do 30 dana, a zatim destiluju u ručno rađenim bakarnim posudama da bi se dobila blaga rakija.
Drugom destilacijom dobija se jača rakija.
Poslednja faza je držanje u buretu, najčešće od hrastovine, najmanje godinu dana.
U svečanim prilikama i tokom porodičnih slavlja, šljivovica prati zdravice sa željama za zdravlje i blagostanje. Takođe je važan deo tradicionalne medicine, gde se dodaju lekovito bilje ili voće za dobijanje lekova protiv prehlade i bolova ili antiseptika.
Zimi se konzumira kuvana rakija. Praksa se uglavnom prenosi unutar porodice i zajednice, pri čemu mlađi članovi vremenom stiču znanja kroz postepeno uključivanje u različite faze pripreme i upotrebe šljivovice.
Žene takođe pridaju veliki značaj prenošenju znanja i veština vezanih za rituale, tradicionalnu medicinu i gastronomiju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.