Za učenike iz vojvođanskih škola prvo polugodište se završava u ponedeljak, 23. decembra, a za đake iz ostatka Srbije u petak 27, decembra, ali se još uvek ne zna hoće li zaključne ocene biti izvedene kako propisi nalažu.
Nezavisni sindikat prosvetnih radnika Srbije pozvao je svoje članove da svim učenicima za kraj polugodišta zaključe “odličan 5” i na taj način „pošalju snažnu poruku javnosti i donosiocima odluka da nastavnici neće doveka i skrštenih ruku čekati institucionalnu zaštitu, radeći u uslovima svakodnevnog verbalnog i fizičkog nasilja“.
Time NSPRS najavljuje sprovođenje treće faze „belog“ štrajka, nakon što su sredinom oktobra članovi tog sindikata svojim đacima upisali po jednu peticu u dnevnik.
S druge strane, odluka reprezentativnih sindikata obrazovanja da se u jeku štrajka u školama ocene zaključe u regularnoj proceduri i da nastavnici ne bojkotuju sednice odeljenjskih i nastavničkih veća, naišla je na negodovanje velikog broja prosvetara.
Kritike stiži i od Foruma beogradskih gimnazija, koji je član reprezentativnog Sindikata radnika u prosveti Srbije.
„Nakon poslednjeg dopisa koji je distriburan u tajnosti, a kojim je saopštena odluka da će se prisustvovati odeljenjskim većima da zaključile ocene učenicima na kraju polugodišta, probuđene su sumnje da će sve ono što je bilo najavljivano prethodnih meseci u pogledu istrajnosti i radikalizacije štrajka biti ostvareno”, navodi se u dopisu FBG reprezentativnim sindikatima obrazovanja.
A šta izvođenje zaključnih ocena za kraj prvog polugodišta znači za učenike?
Suštinski ništa, saglasni su sagovornici Danasa, naglašavajući da se, prema pravilnicima o ocenjivanju, zaključna ocena na polugodištu nigde ne računa.
Pravilnik o ocenjivanju u osnovnoj školi je jasan: zaključna ocena na polugodištu ne uzima se u obzir prilikom utvrđivanja aritmetičke sredine na kraju drugog polugodišta.
S druge strane, u Pravilniku o ocenjivanju u srednjem obrazovanju piše da se „zaključna utvrđuje na osnovu svih ocena od početka školske godine i sagledavanja razvoja, napredovanja i angažovanja učenika i prikupljenih podataka u pedagoškoj dokumentaciji nastavnika“.
Iako se u ovom članu eksplicitno ne navodi, više direktora srednjih škola nam je potvrdilo da se pri izvođenju zaključnih ocena za kraj školske godine ne računaju one s polugodišta.
– Forum beogradskih gimnazija je pre nekoliko godina tražio da se ukinu zaključne ocene na polugodištu jer su sa uvođenjem elektronskog dnevnika one besmislene. One ničemu ne služe, ništa ne znače i predstavljaju samo povratnu informaciju za učenike gde bi bili da je sad kraj školske godine, što đaci mogu da vide i iz es-dvenika i svakodnevne komunikacije sa nastavnicima. Da su tada prihvatii naš predlog možda se sada ne bi nalazili u ovoj situaciji, ali to je problem Ministarstva prosvete koje ne sagladava objektivnu situaciju u kojoj se škole nalaze. Još smo tada optuženi da rušimo sistem – kaže Aleksandar Markov, predsednik FBG.
On dodaje da je problem sa zaključnom ocenom i većima u zakonskoj odredbi koja predviđa dva polugodišta i ako se ocene ne zaključe, prvo polugodište nije završeno u skladu sa zakonom.
– Odnosno drugo polugodište ne može početi sve dok se ne završi prvo. Taj problem je zakonske prirode – ističe Markov.
Podseća na situaciju od pre desetak godina u vreme pandemije svinjskog gripa kada je prvo polugodište naglo prekinuto, a drugo je formalno počelo tek kada su izvedene zaključne ocene za kraj prvog polugodišta.
Na pitanje šta se dobija zaključivanjem petica svim učenicima ako te ocene nemaju značaj, Dušan Kokot, predsednik Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika Vojvodine, kaže da se time šalje jasna poruka da je bezbednost u školama ugrožena i da su prosvetni radnici spremni na dalje akcije.
– Naravno da više neće sedeti i čekati da ih institucije zaštite. To pokazuje ozbiljnost i istrajnost i šalje poruku celoj javnosti, ne samo domaćoj već i međunarodnoj, da u sistemu obrazovanja u ovom društvu više ništa nije kako treba – ističe Kokot.
Smatra da su zaključne ocene na polugodištu odavno višak i dobar primer za pokaznu vežbu da vlast shvati da ono što prosvetni radnici kažu, bar članovi NSPRS-a, to će i da urade.
– Mi smo već danas najavili mogućnost „crnog“ štrajka. On može biti problematičan za sve. Ako ovo društvo ne razume probleme sa kojima se suočavamo, a danas nam deca drže lekcije, onda možda nismo ni zaslužili bolje – navodi Kokot.
On zaključne ocene na polugođu vidi kao prolazna vremena u skijanju.
– Neko može biti prvi na prolazu, a onda padne sledeću kapiju. Taj prolaz mu neće značiti ama baš ništa. To je jasna poruka i meni je žao što su reprezentativni sindikati u startu to ili loše razumeli ili su sa namerom želeli tako da razumeju, pa su došli u poziciju da prete da ocene neće biti zaključene. Ne znam kako je to manje štetno po učenike, ali u svakom slučaju, ovo je samo početak jedne malo duže borbe, i kada govorimo o bezbednosti, ali i o materijalnom položaju zaposlenih – poručuje Kokot.
NSPRS je, podsetimo, saopštio da je treća faza „belog“ štrajka istovremeno i najava mogućeg “crnog“ štrajka u drugom polugodištu, koji podrazumeva izostanak zaključnih ocena na kraju nastavne godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.