“Hit ovog veka su mediji i propaganda – a ova vlast je to zajahala i ne pušta”, poručio je stand up komičar Nikola Radojlović Džoni na 38. tribini “Nije filozofski ćutati” pod nazivom “I šta ćemo sad”.
Uzimajući u obzir postizbornu klimu u kojoj se oseća razočarenje nakon silnog iščekivanja promena, govornici na tribini primarno su se osvrnuli na pesimizam, ili pre optimizam našeg društva.
“Pred tribinu razmišljao sam da li sam optimista. Shvatio sam da sam više bio realista, optimizam sam crpeo iz svog okruženja. ‘Širenje optimizma’ sam započeo kad optimizmu nije bilo baš mnogo mesta. Ljudi iz Indexa primetili su da postoji neki tranformator u meni koji je u stanju da iz negativnih okolnosti izvuče nešto zabavno. Pozitivna energija je ono što je ljudima neverovatno potrebno, uvek bilo i uvek će biti”, kazao je Dragoljub Ljubičić Mićko, humorista, satiričar i glumac, prisećajući se da za vreme bombardovanja nije bežao u skloništa već u kreativnost.
“Svemu se možemo smejati ukoliko prođe dovoljno vremena”, podvukao je Ljubičić, sugerišući da je to slučaj i sa izborima.
Kako kaže, odavno je shvatio da je za svaku autokratsku vlast pravo oružje ‘sprdnja’ s njima.
“Iako ih neće skinuti sa vlasti, prikazaće njihove nedostatke”, rekao je Ljubičić i dodao da su ga neki čak i hvalili, kao recimo Goran Vesić ili Palma.
Novinarka i urednica NEWSMAX ADRIA Jelena Obućina kazala je da je za nju, pak, optimizam nepristajanje na loše scenarije.
Takođe, mišljenja je da se u Srbiji desila postizborna depresija i da su ljudi posle izbora ‘potonuli’.
“Registrovali smo da su ljudi masovno na društvenim mrežama imali komentare da nikada više neće glasati. Ali sutradan se ipak realizovalo da postoje dobre strane izbora, i da je promena moguća”, zaključila je Obućina.
Na lekovitost optimističnog pogleda na svet iz psihološke perspektive ukazao je Goran Knežević, profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu.
“Priča o optimizmu može početi na različite načine. Jedan je da stvari vidimo u ružičastom svetlu (dispozicioni optimizam), a drugi da događaje vidimo kao pripremu za bolju budućnost. Držaću se ovog prvog. Ljudi su dosledno optimistični, a neki pesimistični. Da li je dobro biti optimista? Užasno je dobro biti optimističan”, kazao je Knežević navodeći primere gde se ljudi brže oporavljaju od neke operacije ili bolesti ako su optimistični.
Kada je reč o izborima, Knežević je konstatovao da ljudi u Srbiji podržavaju vlast ma koja ona bila.
“Često sam se pitao šta je sa ljudima oko mene, da li je moguće da 30 godina ne vide šta se dešava. Svuda srećemo da se ljudi pitaju da li smo manje inteligentni – to nije slučaj. Ne zaostajemo u kognitivnim karakteristikama za drugim narodima, da bi objasnilo ovakvo izborno ponašanje”, kazao je profesor i ukazao da je javna ideologija vlasti ono oko čega se sve vrti, a da su ljudi skloni podršci iste.
Knežević je stavio naglasak na konstantnu izloženost nacionalističkom, desničarskom diskursu, još od ranog detinjstva, kroz udžbenike, kao važne odrednice pri donošenju izbora.
Naposletku je Radojlović svoj humoristični ugao iz kojeg vidi optimizam podelio sa publikom.
“Bio sam optimista dok sam studirao ovde jer sam tada uglavnom pokušavao da sakrijem svoju ‘kiborg nogu’, ali kad čovek nauči da dobro nosi stvari onda nema problem. Čim sam završio studije onda su se stvari promenile. Završio sam kao potpuni slepac, moram da priznam. Ali to je lekovito, isfiltrira ljude i ostanu oni pravi. Svako malo u životu te nešto opomene, optimizam može biti varljiva stvar – čovek se može zaleteti tamo gde ne pripada i izrazbijati se. On bude uvod u solidnu patnju, ali iz nje uđe u balansiranje pa više nije toliki optimista. Kao što zaljubljenost nije ljubav, bi optimizam nije jednako sreća”, pružio je uvid iz svog ugla gledišta.
Kada je reč o izborima, stand up komičar kaže da vlast vodi računa o tome šta je ‘hit veka’.
“Hit ovog veka su mediji i propaganda – a ova vlast je to zajahala i ne pušta. Simka je užasna čokolada, jednom sam se zeznuo i nikad više, ali jedan po jedan i eto – a da nije bilo reklame ne bih je nikad ni kupio”, pojasnio je on, ali je Obućina demantovala izjavu za čokoladu tvrdeći da je ‘super’, uz recitaciju reklamne pesmice “Simka čokolade se prave od lešnika i krave”.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.