Stari most preko Ibra u Kraljevu u prilično je lošem stanju. I pored dobijanja građevinske dozvole za njegovu sanaciju 2022. godine, ona nikada nije počela. Jedino što se desilo je odluka gradske vlasti da zabrani teretnjacima da preko mosta prelaze.
Tranzit vozila koja iz pravca Vrnjačke Banje preko starog mosta na Ibru ulaze u Kraljevo, jako je veliki. Most je propadao godinama, a onda se pojavila opasnost – preopterećenost. Najviše od teretnjaka. Zato je morala da reaguje saobraćajna inspekcija. Kamionima je saobraćaj zabranjen, prenosi N1.
„Kada je martu 2022. godine izdata građevinska dozvola, pre nego što je ona dobijena, urađen je idejni projekat koji je radio Institut za materijale. Konstatovano je da je neophodna sanacija mosta, i onih elemenata koji su već ugroženi zbog starosti ili saobraćaja koji je prešao preko mosta“, objašnjava arhitekta Vasko Nikolov.
Nikolov kaže da su pre desetak godina, ispitivanja pokazala da most nije statički ugrožen. Ali, kako kaže, zabrana kamionima pokazuje da su uočene promene.
„To bi moglo da negde da sugeriše da most nije bezbedan za teški teretni saobraćaj. I zato je došlo do zabrane. Od tada kompletan teški saobraćaj koji se ne odnosi samo na prevoz kamena i drvne mase, preusmeren je na obilaznicu oko Kraljeva“, kaže Nikolov.
Investiciona projekcija pokazuje da je za sanaciju ovog mosta bilo potrebno 105 miliona dinara bez PDV. Grad Kraljevo nikada u svom budžetu nije obezbedio taj novac, iako je pre skoro tri godine dobijena građevinska dozvola za sanaciju.
Iz Javnog preduzeća za uređivanje građevinskog zemljišta “Kraljevo”, rekli su da se radi o mostu koji je decenijama unazad bio deo magistralnog puta kojim su upravljali „Putevi Srbije“. Kažu da je sanacija kompleksna, i da potrebna finansijska sredstva još nisu obezbeđena. Dodaju i da je do sanacije mosta, procenjeno je iz preventivnih, bezbednosnih razloga da se na njemu zabrani teretni saobraćaj.
Ali, reakcija je usledila tek nakon brojnih apela stanovnika Kraljeva, zabrinutih zbog proređene i zarađale ograda, sa odvaljenim komadima betona ispod nje, i armataruma koje vire iz stubova.
„Most je u haosu. Trebalo bi da se sredi“, kaže jedna građanka.
Građanin navodi da mu most deluje super, da mu ništa ne fali i da je siguran.
Treći navodi da problem sa mostom nije od juče i da traje godinama.
Dragiša Spasojević, nekadašnji direktor Direkcije za planiranje i izgradnju u Kraljevu, kaže za N1 da je ovaj most morao biti saniran još pre 15 godina.
“Napravljen je bio dogovor sa Putevima Srbije da finasiraju sanaciju. Zato što je taj most sastavni deo magistralnog puta Kraljevo – Kruševac, i Putevi su bili u obavezi da to saniraju. Grad Kraljevo je iz sopstvenih sredstava paralelno napravio novi most. Time su se stvorili uslovi da se stari rekonstruiše“, priča Spasojević.
N1: Zašto to nikada nije učinjeno? Most otkada je postavljen, nikada nije ni saniran?
„Nikada nije saniran. Ne znam ni da li je ofarban“, kaže ovaj bivši direktor Direkcije iz Kraljeva.
Stari Most preko Ibra se na tom mestu nalazi preko 60 godina. Zapravo je reč o čeličnom mostu koji donet sa Save. I za sve to vreme nikada nije saniran.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.