Građani koji koriste javni prevoz primetili su da su za volanom i stariji vozači. Propisi kažu da, ukoliko vozač prođe lekarske preglede, za rad ne postoji ograničanjene u godinama. U odnosu na vozače amatere, profesinonalci moraju da prođu tri dodatna pregleda.
Profesionalni vozači su sve stariji, a mladi, zbog boljih zarada, uglavnom odlaze u inostranstvo, piše RTS.
I dok javna preduzeća koja se bave prevozom ne zapošljavaju starije od 65 godina, kod privatnih prevoznika ima onih koji su dobrano zašli u osmu deceniju. Poslodavci penzionere često plaćaju po satu jer nemaju troškove penzijskog i zdravstvenog osiguranja.
Vozača nema dovoljno, u toj meri da čak i oni koji naprave prekršaj kod jednog poslodavca lako nađu novi posao. Većina prevoznika ima stalno otvorene konkurse za nove vozače, a nude i prekvalifikaciju.
„Određeni broj vozača koji je radio kod drugih došao je i kod nas su započeo radni odnos. Konkurs za prijem novih vozača je još otvoren. Ljudi koji dolaze iz inostranstva moraju ispuniti sve zakonske uslove za upravljanje vozilom D kategorije. Zatim prolaze obuku od 30-40 dana, posle čega su spremni za rad, kaže Tomislav Knežević, izvršni direktor saobraćaja u „Streli“ Obrenovac.
Kako je naveo, „Strela“ Obrenovac poslednjih pet godina organizuje prekvalifikaciju.
Ukoliko vozač prođe lekarske preglede, za rad ne postoji ograničenje u godinama. U odnosu na vozače amatere, profesionalci moraju da prođu tri dodatna pregleda. Jedan od njih je kontrola sluha.
Profesionalac ne sme biti gluv
Direktor Instituta medicine rada Srbije „Dr Dragomir Karajović“ prof. dr Aleksandar Milovanović napominje da vozač amater može biti potpuno gluv dok profesionalac na sme da ima tu anomaliju.
„Podrazumeva se da osim osnovnog pregleda bude uključen i EKG koji može da otkrije nerešena stanja sa srcem koji mogu dovesti do akutnog srčanog zastoja, kao i pregledi koji mogu da utvrde sve komplikacije koje dijabetes može da donese kao što su retinopatija i polineuropatija“, navodi Milovanović.
Novi Pravilnik o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da propiše i preglede za druga oboljenja, koja mogu da utiču na bezbednost vozača, putnika i drugih učesnika u saobraćaju.
„Trebalo bi da bude obavezan i pregled koji može da utvrdi poremećaje spavanja u budnom stanju. Kako bi prošao pregled takav vozač mora da pije prepisane lekove i da koristi pomagala za spavanje“, kaže Milovanović.
Ukazao je i na to da će biti potrebno i da neurolog proceni stanje nerava nakon komplikacija primarnih bolesti.
U Evropi je tako već celu deceniju i to je jedan od uslova koje i mi moramo da ispunimo, rečeno je RTS-u u Institutu medicine rada.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.