Večita tema izgradnje metroa u Beogradu ovih dana jedna je od glavnih u kampanjama liste SNS „Zato što volimo Beograd“ i liste „Beograd odlučuje, ljudi pobeđuju“.
Ona je međutim, kao veliko obećanje za beogradske izbore, nešto što je potrebno za uspešne kampanje, a po prvi put se dešava da dve glavne liste imaju istu temu ali različita rešenja i da se vodi ozbiljan komunikacijski rat oko izgradnje metroa. Dragan Đilas, prvi na listi „Beograd odlučuje, ljudi pobeđuju“, kaže da je protiv izgradnje metroa tamo gde ne žive ljudi, dok SNS kaže da će graditi metro od Makiškog polja do Ade Huje.
Treba reći i to da nepostojanje metro nije glavni i najveći problem Beograđana već su to nezaposlenost, male plate, loš kvalitet života i korupcija, pa deluje da je tema metroa građanima nametnuta.
Iako SNS predlaže izgradnju metroa od Makiša gde stvarno niko ne živi niti ima uređene infrastrukture do Ade Huje (Pančevačkog mosta) ta lista ovim šire targetira svoje birače u rubnim delovima Beograda, ali i samim tim nagoveštava izgradnju i urbanizaciju upravo u tim „nenaseljenim“ delovima grada. Time se nudi određena „korist“ većem broju birača. Čini se da SNS šalje pozitivniju poruku biračima, o viziji razvoja Beograda, zbližavanju Beograđana, običnog čoveka u centru svega. U te pozitivne poruke su naravno umetnute i one koje su napad na političke protivnike.
Tako sadašnji gradonačelnik Siniša Mali kaže da će metro koji će graditi i izgraditi zbližiti sve Beograđane. „S ponosom kažem da je naš metro za narod i sve suprotno od tajkunskog metroa Miškovića, Đilasa i Šapića“, poručio je Mali. Prvi na listi „Zato što volimo Beograd“ Zoran Radojičić pak kaže da će Beograd sa metroom biti grad budućnosti.
Opoziciji koja je bila na vlasti i takođe radila na projektima metroa ostalo je samo da u kampanji odgovara na teme koje nameće vlast.
U Đilasovom taboru nam je rečeno da je metro tema iz dva razloga. Prvi je taj što se ovo što vlast radi sa projektom metroa kosi sa zdravim razumom i drugo jer je saobraćaj ogroman problem u Beogradu. Na konstataciju da se čini da je SNS nametnuo temu metra i da mnogo bolje komunicira o tome sa svojim biračima, odgovaraju da to nije tačno da se stalno ponavlja kako izgleda taj pravi metro, da postoji studija za izgradnju prave prve linije i obezbeđena sredstva za to. Đilas o metrou kaže da se metro u svetu gradi zbog ljudi i za ljude. „Niko ne gradi metro tamo gde niko ne živi i gde gde obitavaju divlje životinje, nego tamo gde žive ljudi“, navodi on. „Zato je naš metro pravi metro. Od Zemuna, od Novog Beograda do vrha Ustaničke. Garantujemo da ćemo ga napraviti“, poručuje Đilas.
Boban Stojanović, politički konsultant Demostata, za Danas kaže da mu deluje da metro nije tema koja trenutno pogađa veliki broj birača i nije siguran koliko je partijama pametno da kampanju baziraju na metrou.
– Mislim da je dobar deo Beograđana ipak opterećen temama poput nezaposlenosti i životnog standarda, socijalne i zdravstvene zaštite, obrazovnim institucijama, a da tek nakon toga dolazi na primer saobraćaj (gužve, parking, saobraćajna infrastruktura i u okviru toga najveći problem – gradski prevoz). Čak i u pogledu gradskog prevoza nisam siguran da priča o metrou zanima širok krug ljudi jer je to jedno od rešenja za daleku budućnost koje ljudima neće odmah rešiti probleme koje imaju i što na priču o metrou gledaju kao na klasična „izborna“ obećanja koja se nikada neće realizovati – kaže on.
Stojanović navodi da Đilas i njegova lista pokušavaju da nametnu temu izgradnje metroa i izmene trase prve linije koja je u vreme vlasti SNS promenjena i planirana da bude od Makiša do Ade Huje, što zaista nema previše logike.
– Lista oko Đilasa može to da dobro da iskomunicira sa biračima kao pokušaj malverzacije aktuelne vlasti, ali nisam siguran da može dodatno da popravi svoj rejting. SNS koristi metro kao dodatni vid prljave kampanje protiv opozicije i obećava izgradnju metroa koja nije otpočela ranije zbog korupcije i krađe prethodnih vlasti. Oni time takođe ojačavaju svoju poziciju koju grade kroz prljavu kampanju i temu korupcije, ali nisam siguran da na temi metroa imaju priliku da dodatno profitiraju i povećaju svoj rezultat – zaključuje Stojanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.