Studenti iz Niša put za BeogradStudenti iz Niša na putu za Beograd: Foto: Radule Perišić/ATAImages

Studenti u blokadi Saobraćajnog fakulteta osudili su potpunu obustavu javnog gradskog i prigradskog saobraćaja u Beogradu 15. marta i potpunu obustavu međugradskog i železničkog saobraćaja na nivou cele zemlje 14. i 15. marta.

“Ovakva potpuna obustava gradskog saobraćaja u Beogradu i železničkog saobraćaja u celoj Srbiji se nikada nije desila, čak ni tokom ratnih dešavanja ili vanrednog stanja tokom pandemije”, naveli su studenti u saopštenju.

Oni kažu da uprkos mogućem tumačenju ovih događaja kao doprinosa generalnom štrajku od strane velikog broja aktera na tržištu javnog prevoza, sumnjive okolnosti pod kojima je do ove obustave došlo ostavljaju mnoga otvorena pitanja.


“Smatramo da ovaj neopravdani akt nije bio usmeren samo protiv studentskog protesta u Beogradu, već i protiv naroda u čitavoj zemlji, koji je ostao potpuno uskraćen za železnički javni prevoz na skoro tri dana”, istakli su studenti Saobraćajnog fakulteta.

Oni su postavili niz pitanja preduzeću Srbija voz:

  1. Da li postoje dokazi o načinu primanja dojave o postavljenim eksplozivnim napravama u svim garniturama koje se koriste za međugradski saobraćaj, kao i o sadržaju dobijene poruke 14. marta u 1:39?
  2. Na koji način je obavešten upravljač infrastrukture da se vozovi ne pokreću do daljeg, sa jasno naznačenim vremenom i datumom naredbe?
  3. Zbog čega se na društvenim mrežama pojavila fotografija mejla kojim v.d. generalnog direktora Srbija voza Ivan Bulajić lično zahteva zabranu pokretanja vozova, bez navođenja razloga za takvo postupanje, što implicira da je železnički saobraćaj zaustavljen voljom jednog čoveka?
  4. Da li postoje izveštaji o izvršenoj proveri svake elektromotorne i dizel-motorne garniture ponaosob i odobrenja da su garniture bezbedne za puštanje u rad?
  5. Ukoliko su neke garniture dobile odobrenje za puštanje u rad pre 16. marta, zbog čega one nisu puštene u saobraćaj?
  6. Gde se nalazila svaka garnitura ponaosob tokom pregleda i da li su neke garniture u kojima su se potencijalno nalazila eksplozivna sredstva bile u stanici „Beograd Centar” koja je bila otvorena za prijem i otpremu putnika u sistemu BG voza? Da li se u ovim garniturama nalazilo osoblje Srbija voza i na koji način je osigurana njihova bezbednost?
  7. Zbog čega je Srbija voz izdao saopštenje medijima da su svi pregledi pri kraju 14. marta oko 13 časova da bi saobraćaj bio pušten tek 16. marta u 15 časova?
  8. Zbog čega Srbija voz nije angažovao zamenski autobuski prevoz s obzirom na to da je dosadašnja praksa u Srbija vozu da se prilikom obustavljanja železničkog saobraćaja obezbedi alternativa putnicima u vidu autobusa?
  9. Zbog čega Srbija voz nije obustavio i sistem BG voza u Beogradu s obzirom na to da se garniture koje se koriste u okviru ovog sistema čuvaju na istom mestu kao i ostale garniture koje su bile predmet dojave?
  10. Imajući u vidu da je Srbija voz državno preduzeće, da li će štetu nastalu usled nesaobraćanja vozova nadoknađivati svi građani kroz subvencije?

Studenti imaju pitanja i za Sekretarijat za javni prevoz:

  1. Da li su privatni prevoznici koji funkcionišu u okviru sistema javnog gradskog transporta u Beogradu zatražili da obustave rad 14. i 15. marta i da li je SJP prihvatio ovaj zahtev? Ukoliko jeste, šta se navodi kao razlog?
  2. Da li će prevoznicima biti isplaćena nadoknada za njihove ugovorom definisane usluge i za dane 14. i 15. marta kada njihova vozila nisu saobraćala?
  3. Zbog čega su ukinute sve linije javnog prevoza putnika u Beogradu, pa čak i one koje su bile desetine kilometara od događaja u centru grada?
  4. Zbog čega nisu uspostavljeni privremeni terminusi na obodu centralne gradske zone, a do kojih je saobraćaj bio prohodan, kako bi se omogućilo održanje usluge javnog prevoza makar za satelitska naselja i prigradske zone?
  5. Zašto SJP nije adekvatno obavestio javnost o potpunoj obustavi javnog gradskog saobraćaja u Beogradu kao događaju bez presedana u dosadašnjoj istoriji?
  6. Na kraju studenti Saobraćajnog fakulteta pitaju MUP da li je pronađeno lice koje je izvršilo dojavu o postavljanju eksplozivnih naprava na vozna sredstva Srbija voza, zbog čega je 15. marta oko 9 časova naloženo da se sva vozila GSP „Beograd” povuku u garaže i da li je MUP bio prisutan u garažama GSP „Beograd” i sa kojim razlogom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari