Nova školska godina počinje sutra, čime se povećava i broj učesnika u saobraćaju, posebno pešaka. Veliki broj dece prvi put seda u školske klupe, a upravo su ona ta na koju treba usmeriti više pažnje i naučiti ih osnovnim pravilima bezbednog ponašanja u saobraćaju.
Iz Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ ističu da su, sa javnozdravstvenog aspekta, deca i mladi posebno ranjiva kategorija učesnika u saobraćaju, jer su u ovom uzrastu povrede u saobraćaju vodeći uzrok smrti i invalidnosti.
U 2020. godini, prema statistici Agencije za bezbednost saobraćaja, na putevima širom Srbije poginulo je 13 dece starosti do 14 godina. Deca pešaci čine 33% poginule dece, deca putnici 59%, dok je 8% dece poginulo u svojstvu vozača bicikla i vozača putničkog automobila.
Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije (SZO) danas u svetu u saobraćajnim nezgodama smrtno strada 1.350.000 ljudi godišnje, a više od polovine stradalih osoba su pešaci, biciklisti i motociklisti.
Iz „Batuta“ ističu da je od izuzetne važnosti da najmlađi usvoje preporuke za bezbedno ponašanje u saobraćaju.
̶ Uvek prelaziti ulicu na bezbednom mestu, pešačkom prelazu na kome postoji semafor ili saobraćajni znaci.
̶ Obavezno se zaustaviti pre stupanja na kolovoz.
̶ Pogledati levo, desno i ponovo levo, a onda bez trčanja prelaziti ulicu.
̶ Nikada ne pretrčavati i ne istrčavati na ulicu.
̶ Ne hodati između vozila i nikada ne prelaziti ulicu između parkiranih vozila.
̶ Ako se ide trotoarom, kreće se desnom stranom.
̶ Ukoliko nema trotoara hoda se levom stranom ulice, tako da nam vozila dolaze u susret.
̶ Treba biti pažljiv i na pešačkom prelazu zbog vozila koja se kreću.
̶ Izabrati put do škole sa najmanje ulica i raskrsnica.
̶ Uvek „gledati i slušati” šta semafor i saobraćajni znaci pokazuju (ulica se prelazi samo kada je na semaforu upaljeno zeleno svetlo).
̶ Ne koristiti mobilni telefon i slušalice kada se prelazi ulica.
Takođe dodaju da je veoma važno bezbedno ponašanje svih učesnika u saobraćaju. U cilju smanjenja broja poginulih i povređenih lica potrebno je da se ukaže na značaj preventivih mera i prevencije povređivanja u saobraćaju.
Preporuke za bezbednu vožnju svih učesnika u saobraćaju:
̶ Sigurnosni pojas obavezno treba da koriste svi odrasli koji su u vozilu. Vezivanje sigurnosnog pojasa za sve putnike u vozilima smanjuje rizik od teških povreda za oko 40–60%.
̶ Upotreba dečijih autosedišta (sedišta za bebe, malu decu i stariju decu) veoma je efikasna u prevenciji smrtnih ishoda putnika u vozilima. Pravilno korišćena autosedišta smanjuju stopu smrtnosti prilikom sudara vozila za 71% (odojčad) i 54% (mala deca).
̶ Zabranjeno je korišćenje mobilnog telefona kod svih učesnika u saobraćaju. Korišćenje handsfre ili bluetooth slušalica treba svesti na minimum, jer i najmanje ometanje u vožnji može biti fatalno. Pažnja se smanjuje za 50% korišćenjem mobilnog telefona u toku vožnje.
̶ Prilagođena brzina kretanja – smanjenje prosečne brzine kretanja od 5% može da dovede do smanjenja ukupnog broja sudara za 30%.
̶ Vozačima koji su konzumirali psihoaktivne supstance i lekove sa negativnim dejstvom na vožnju zabranjeno je da upravljaju motornim vozilima.
̶ Roditelji čija su deca nedavno položila vozački ispit ne treba da dopuste da deca sama upravljaju vozilom u kasnim večernjim i ranim jutarnjim satima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.