U političkim temama, koje dominiraju u zasićenoj medijskoj slici Srbije, žene čine samo 14 odsto subjekata.
Sa druge strane, u vestima o poznatim ličnostima, umetnosti, medijima i sportu one čine 44 odsto svih subjekata, neki su od rezultata su istraživanja „Ko pravi vesti“, koje je sprovela Misija OEBS-a u Srbiji kao deo Globalnog medijskog monitoring projekta 2015. Izveštavanje medija stoga je rodno neosetljivo i neuravnoteženo, a ovo se posebno manifestuje na lokalnom nivou.
Kako se navodi u istraživanju, žene su vidljivije u profesionalnim grupama koje imaju niži status u društvu i kada se pojavljuju u ulogama koje se percipiraju kao ‘ženske’.
Profesorka sa Fakulteta političkih nauka u Beogradu Snježana Milivojević, koja je predvodila istraživački tim, na predstavljanju rezultata istraživanja u Novom Sadu navela je da na osnovu rezultata iz 114 zemalja može da se kaže da je svet vesti „muški svet koji kreiraju žene“ i da su istovremeno u njemu slabo zastupljene.
– Porast konzervativizma i ekstremizma u čitavom svetu loše utiče na položaj žena u društvu. A strašno je to što su generacije naših roditelja liberalnije nego generacije naše dece – navela je ona uz konstataciju da odgovornost za to snose i liberalne snage u društvu.
Takođe je napomenuto da se žene retko spominju kao ekspertkinje, već su u sadržajima u ulogama slučajnih prolaznica. Ona je naglasila da mizoginija u digitalnom okruženju dobija nove oblike.
– Iako su na meti mnogi, novinarke se uglavnom napadaju zbog toga što su žene, a muškarci nikada zbog toga što su muškarci – zaključila je Milivojević.
Prezentaciju i razgovor sa predstavnicima civilnog sektora, obrazovnih institucija i medija organizovali su Misija OEBS-a u Srbiji i Nezavisno društvo novinara Vojvodine.
Svetsko istraživanjeGlobalni medijski monitoring projekat (GMMP) je najduže i najobimnije svetsko istraživanje o rodu u medijima. Počelo je 1995. kada su istraživači-volonteri u 71 zemlji širom sveta posmatrali prisustvo žena u svojim nacionalnim radio, televizijskim i štampanim vestima. Peti Globalni medijski monitoring projekat je sproveden 25. marta 2015. u preko 100 zemalja. Istraživački tim Fakulteta političkih nauka koji je predvodila profesorka Snježana Milivojević prvi put je predstavljao Srbiju u ovom monitoringu. Cilj predstavljanja izveštaja o Srbiji u Novom Sadu bio je da podstakne javni razgovor o ulozi medija u postizanju rodne ravnopravnosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.